Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: fordon
Läst 6381 ggr
PonCar
0

Mercedes Benz 500K

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äntligen dags att sätta igång höstens projekt i styrengaraget. Den här skönheten inköptes på Tradera för en billig peng för ett par år sedan. Hoppas jag kan få ihop den på ett sätt som gör den undersköna designen rättvisa. Byggsatsen är en gammal Jo-Han (No CG 1135), antagligen 1970-tal?

Den vinröda bilen (på box-arten) specialbeställdes 1935 till Rudolph Carracciola, Mercedes Benz-stallets egen, mycket framgångsrika "Grand Prix" förare. Modellbeteckningen är Mercedes Benz 500K och karossen -"Roadster Limousine", specialbyggd av firman Zindelfingen. Bilen ifråga lär ska finnas kvar, möjligen ännu idag i Californien där den hamnade hos en samlare redan på 50-talet.

Jag tänkte emellertid, som vanligt, ge bilen en egen prägel -i detta fall genom att lacka den i djupt mörkblå (Tamiya TS 55) och skippa white-wall sidorna på däcken, som ändå var något mycket ovanligt på europeiska bilar. Tänker mig mörkröd inredning.

Har så långt fått ihop det potenta kompressormatade kraftpaketet till motor. Ska dit tändkablar också. Räkna med at det kommer gå kångsamt framåt, men jag lovar att hålla er uppdaterade.

PonCar
0

Här ett par bilder på motorn…

PonCar
0

Andra sidan…

Azgaron
0

Tjusig motor!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

StefanW
0

Läcker bil och lycka till!

Stefan - Modellbyggare

Proosen
0

De är mycket trevliga de här gamla JoHan-satserna. Har byggt roadstern av samma bil för måååånga år sedan.

Den blir nog snygg så det räcker i mörkblått med röd inredning.

Niclas

PonCar
0

Så har man då äntligen börjat komma nån vart med den här gamla klassikern. Chassiet i stort sett klart. Motorn har fått tändkabar av mässingstråd, målad rödbrun.

PonCar
0

Upptäckte dock, sent om sider, att bakre bromstrummorna saknades. Detta är ju en "second hand" byggsats så den har ju varit öppnad tidigare. Tyvärr har väl de ramlat ur… Blir till att scratchtillverka något substitut av plasticard och "centrumrör" av en bit till en stiftpenna av plast. Så här ser "råmaterialet" ut innan slutbearbetning…

Proosen
0

Kan du ta en bild av trummorna på ritningen. Kanske har jag kvar från en liknande JoHan-merca (roadstern) i skrotlådorna.

De är dina i så fall så blir det lite lättare än att fila till något själv.

Snygg maskin, rejäla pjäser det här årtiondet!

Niclas

fifo
0

Vacker bil!
den blir nog superfiin då den är klar

PonCar
0

Ok Niclas. Om du har nåt vore det ju toppen!! Återkommer med bild lite senare under kvällen. Märkte att det med ovanstående "hembyggen" riskerar att bakre hjulen hamnar några mm för långt isär. Originalbromstrummorna ser ut som trattar, ungefär…

PonCar
0

Här kommer nu bild på de "bromstrummor" som det finns två av, men som jag alltså skulle behöva två till. Ytterdiametern är 17 mm, innerdiametern (inuti själva "tratten") är ca 16 mm. Höjden på själva "tallriken" är ca 3 mm och med "centrumröret" ca 6 mm.

Skulle det nu vara så att du, Niclas, eller någon annan tidigare Mercedesbyggare eller innehavare av rikhaltig "skrotlåda" har ett par dylika (eller snarlik) till övers så vore jag jättetacksam.

Postadressen är i så fall:

Pontus Carlweitz

Östra bergsgatan 13, 611 34 Nyköping.

Givetvis ersätter jag portot!

Problemet med mina "hemgjorda" delar -se ovan- är just att få till den invändiga skålformen. Försökte att "fräsa" mig ner med minisliprondell på Dremeln,men problemet är då att fästskruven för slippappret hamnar ivägen och gör ett för djupt hål i mitten…

leopold
0

jag tror att jag har över från mitt 500k bygge

pentti01
0

#6 Verkligen snyggt!

//Pentti

PonCar
0

#12. Ok Leopold -är det nåt du skulle kunna tänka dig att avvara i så fall? Skulle onekligen förenkla det hela en aning.

leopold
0

jag är rädd att dom enda jag har är från en heller eller en revell mongram, dom kan passa men jag är inte säker

PonCar
0

#15. Ok. Jag avvaktar lite och ser först om "Proosen" möjligen kan vaska fram nåt ur sin skrotlåda. Annars får man väl ge Heller eller Revell-delarna en chans.

tack för er hjälpsamhet! Det värmer!Glad

Proosen
0

Var just ned och botaniserade i skrotlådan, Mr. Murphy har varit och rotat i min låda tror jag för jag hade hela bakaxeln komplett minus en bromssköld. Den jag har är dock mycket grundare och plattare än de du har på bilden. Är det så att de ser olika ut fram och bak eller är det helt annorlunda i Roadstern?

Om du vill ha den jag har får du den gärna, PM mig adressen så kommer den i ett brev. Med denna som förlaga fixar du en till ganska lätt tror jag, ifall den nu passar vill säga!

Möjligtvis sitter det en sköld kvar i någon av fälgarna som jag tror Johan fick? Kanske om du läser det här Johan kan du ta en titt så blir det glada toner vid en byggbänk i avlånga landet.

Niclas

leopold
0

#17 är du säker på att det är skölden eller truman? som ser ju lite olika ut,. det ser ut som själva truman som poncar visar, dom jag har är ganska små, den ytre diametern är 16 mm, inre 13. dom är fårn en heller 500k. jag hittar inte dom som jag hadde till min heller från börgan, men dom var bättre än heller delarna.

Proosen
0

Det är nog så att jag har en sköld och inte en trumma. Få se om Johan har trummorna i behåll?

Niclas

PonCar
0

Hej hej igen. Fantastiskt vilket engagemang ni visar en vilsen byggarbroder!

Alltså, det ni kallar "sköldar" (dvs de runda "tallrikar" som sitter fast på bakaxelns ändar) har jag komplett. Det är alltså de bakre "trummorna" (de trattliknande mojängerna på bilden) som saknas. "Sköldarna" ska liksom få plats inuti "trummorna" och kunna rotera fritt runt "sköld" och bakaxel. Jag tror möjligen att Leopolds kan funka -går ju alltid att konvertera litegranna. "Trummans" utsida skall i sin tur limmas ihop med själva ekerfälgen.

Skulle det vara så att Johan har ett par som verkar vara originaldelarna så är ju det optimalt förstås.

På måndag bär det av till svärföräldrar över julhelgen, men jag återkommer till Nyköping ett par dar före nyår i alla fall. Tror inte det blir så mycket mer byggt innan dess, så det är ingen panik.

Ska passa på att fråga: tror ni man kan limma ett par "kromlister" (dekorlister bakpå mercan) utanpå en färdiglackad (ej vaxad) karross med "Gator Glue"? Skulle underlätta om man slapp maska bara för dessa listers skull och att skrapa sig genom lacken i eftrhand känns inte som ett bra alternativ…

Proosen
0

Gator borde funka finfint att limma listerna med, idag när jag vet mera hade kört med kristal kleer och låtit dem sitta lite halvdåligt hellre än riskera lacken.

Niclas

johanH
0

Minns inte om jag fick hjulen av prosen, men jag har nog en liknande mb fast en roadster som jag mest köpte för att ta duvalle rutan i från,ska försöka hinna kolla i morgon snyggt bygge föresten. mvh johan

johanH
0

jag har funnit reservdels mben och trattarna är med, fast det finns ett problem dom sitter fast limmade i inner delen av fälgarna och går ej att få loss ekrarna går nog av då, givetvis så får du dom och iner delen till fälgarna,men jag vill ha dina innerdelar till fälgarna i byte . funderar på att göra nått skoj av min mb

PonCar
0

Så var man tillbaka från svärmorsvecka med "uppgödning" (rikligt med mat) i Borås. Kliar i byggfingrarna…

#23 Johan -jättebussigt att du tog dig tid att leta i "skroten", men du behöver inte skicka några delar. Jag har löst det ändå på eget sätt med hemgjorda hjultallrikar bak. Funkade bra efter lite modifikation. Limmade ihop med "Gators Glue" så bakhjulen trillar inte av i första taget. Lägger med en bild på nuläget.

Nästa steg blir väl att ta itu med lackering av karossen. Kommer använda mig av Tamiyas sprayfärg. För lat just nu för att ta fram och börja mixtra med sprutan…

Undras vad för kul Johan tänker göra med sin Mercedes??? Man blir nyfiken…

Proosen
0

Bra att du löste problemet!

Chassit ser riktigt fräckt ut, en torpedvägg, ratt och pedaler på plats så hade det sett ut som ett leveranschassi på väg till någon karosserifirma.

Niclas

Roca
0

Fräsigt bygge PonCar, ser läckert ut!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

johanH
0

enda problemet med att rota i bland styren skrotet är komma i håg vart man har lagt allt.. funderar lite löst på nått liknande http://www.autobahnkurier540k.com/Autobahnkurier540k.html  dock ingen kopia..

Proosen
0

Vad lustigt!

Satt och tittade på boxarten tidigare. Funderade hur det skulle ta sig ut med duvallruta och en akter mer som en 40 Ford. Den här Autobahnkurier var ju ännu tuffare i baken.

PonCar
0

Ja, den där "Autobahnkurier" är en riktig läckerbit! Nästan märkligt att inte tex Heller har gett ut den som byggsats. Att konvertera nogon tillgänglig byggsats till denna skulle nog kräva en hel del jobb, inte minst pga så mycket "kurviga" former -men med tålamod och åter tålamod (och rätt verktyg o material) så är ingenting omöjligt. Hade samma idéer om att göra någon mer extrem kaross á la Saoutshic (? stavning…) utifrån Hellers Delahaye- eller Delagemodeller.

#27 Vilka fantastiska bilder! Precis vad jag behövde för att se hur interiörfärgerna kan disponeras i en 30-tals MB. Tänker mig mörkrött skinn och ljusgrått som kontrastfärg i tex innertak. Men jisses vilken exklusiv instrumentbräda. Kan de sett ut sådär även i övriga 500 / 540 modeller eller är detta en "specialare". Lutar väl åt det senare va?

PonCar
0

Hittade denna karosserivariant vid Googlesök. Kanske litet enklare att åstadkomma än Autobahnkurier? I princip är det den jag bygger, fast med "fenderskirts" bak och täckt reservhjulsbalja bakpå.

Nu skall jag inleda byggåret 2010 med att måla litet interiörmåleri! Visst kan väl lite förtunningsångor och Humbrolfärg funka som återställare, va?

Flört

PonCar
0

Så äntligen har man kommit nån vart igen… Karossen färdiglackad och jag tycker det blev riktigt bra. Färgen är mörkt, mörkt blå (nästan svart).Först en omgång Tamiya grå primer spray. Sedan ett skikt Tamiya matt svart. Därefter tre tunna lager Tamiya Dark Blue (med div slipning mellan varven av förhatliga dammkorn och ett hårstrå! som lyckades fastna tvärs över ena karossidan). Detta att helt undvika dammkorn synes nästan vara en omöjlighet… Avslutade det hela med en omgång Tamiya klarlack. Lite ojämn glans på dörrsidorna, men kanske kan polera försiktigt? Som spraybox anände jag en pappkartong. Duschade före varje lackomgång "boxens" insida med vatten för att binda ev damm så gott det gick.

Här bara "torrpassning" av karrossen ovanpå chassiet. Inredningen målad med Humbrol matt röd blandad med någon droppe halvblank svart. Sedan "whash" i lite mörkare nyans och till sist ett lager "satin-lack" (Humbrol). All inredning penselmålad.

Vilka linjer….

Proosen
0

Det ser väldigt snyggt ut tycker jag!

Håller med dig om att linjerna är något utöver det vanliga!

Niclas

Texxas
0

Ser mycket bra ut!

Ser fram emot att få se fler bilder.

PonCar
0

Återkommer med en extra bild på inredningen. När jag la på "whashen" med mörkare nyans krakelerade den röda färgen här och där (skulle inte ha spätt med thinner utan med terpentin…) Men blev ju nästan en bonuseffekt, då man kan tänka sig det ser ut som lite gammalt rynkigt läder (med lite fantasi).

sissie
0

Passar ju bra om du vill ha gammal stilFlört. Snyggt föresten. Ska bli intressant att se hur det blir när den blir helt färdig.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

PonCar
0

Pillade häromdan också med Bare Metal Foil för att få till kromlisterna på "fotbrädorna" och ovanför fönstren och som fönsterlister. Fruktansvärt tålamodsprövande -och så himla lätt att göra repor i lacken… Fick bättra i lite med hårfin pensel på ett par ställen efteråt. Men det som ser ut som en repa nedanför bakre listen vid sidofönstret ÄR ingen repa (som tur är). Det är bara blänk från kamerablixten. Blev riktigt orolig först när jag såg bilden…

Färgen blev lite konstig på fotot. I verkligheten är den mycket mörkare blå. Nära svart.

sissie
0

Vilken kul färg. Blå och lila på en gång. Glad

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

PonCar
0

#37: Som sagt -lita inte altid på bilder… I verkligheten ser det inte alls så blåbärslila ut

sissie
0

Tihi. Men färgen var häftig ändå! Något för ett framtida projekt kanske.Flört Skulle passa på en hoj.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Proosen
0

Ett tips när du ska lägga BMF på tunna lister som på fotbrädorna, skär ut en smal remsa som håller den bredd det behövs och trimma sedan bara på längden. Det kan vara fruktansvärt tålamodsprövande att renskära så att det bara blir en tunn bit kvar. Brukar bara släppa och fara omkring för mig.

Snyggt blir det i alla fall!

Niclas

PonCar
0

Ja, Niclas. Du har rätt. Det är nog det bästa sättet att lösa det på. Gör alltid som du rekommenderar när det tex gäller längre lister mm längs karossidor. Men på dessa fotsteg la jag just en foliebit över hela "paketet" och skar rent sedan. Ändrar metod till nästa gång… Har du förresten nåt tips hur man kan "säkra" eller fästa utsatta liständar av BMF, så att man inte så himlans lätt kommer åt och repar upp dem? Har hänt mig emellanåt…

PonCar
0

Lite uppdatering från Mercedesfabriken… Har fått på kromlisterna längs karossidorna, i form av bare metal foil (BMF). Pilligt som vanligt. Sedan "smackat ihop" karossen med chassie o skärmar. Halvtaskig passform -mycket spänningar i plasten. Bakdelen av karossen sitter med några droppar Locktite Attack "superlim" och det var meningen att främre delen också skulle det, men det ville sig inte. Fick därför i efterhand försiktigt lyfta karossen i framändan när superlimmet där bak härdat och sedan pilla in "Gator Glue" mellan kaross o underrede och sen i press med en gummisnodd runt hela klabbet. Får sitta tills i morron så får vi se.

PonCar
0

En bild framifrån också… Knepigast ikväll var faktiskt att få dit rattj-keln med rattstång. Hur Jo-hans konstruktörer hade tänkt sig vete f-n. Dels var den "rattstång" som var med i satsen rena skämtet -en plastpinne alldeles för tunn och krokig som en banan! Tillverkade en lite rejälare av en bit gjutstam som fick karvas ned i omfång ganska rejält. Nästa "aber" var att det hur man än försökte inte fanns en sportslig att montera ratt och rattstång innan karossen satt på plats. Således fick man lägga in rattpaketet löst i "interiörbaljan" innan karossen åkte på och därefter medelst pincett och klibbigt "gators glue" (omistligt ibland) efter bästa förmåga pilla det hela på plats. Men vem har sagt att det skall vara lätt?

PonCar
0

Yes!! Klippte av gummisnodden i morse (vågade inte mig på att dra den förbi motorn) och ser man på; Gator Glue:n hade än en gång skött sitt jobb -nu sitter karossen som en smäck, även i främre delen. Och ratten verkar sitta kvar där den ska den med.

Glad

ElLobo
0

Skönt att höra!

PonCar
0

Så -dags för litet uppdatering på Mercedesfronten…

Mycket pulande för att få nån sorts ordning på motorhuven har det varit. Jag har ju envisats med att vilja ha den öppningsbar, så att man kan få en glimt av den raka åttan därinne. Inte så lätt med dessa 1930-talsbilar. Beställde ju minigångjärn från en dockskåpstillbehörsfirma. Jättefina i mässing i olika storlekar, men ändock på tok för klumpiga, tyvärr. Det slutade med att jag satsade på samma koncept som på ett par tidigare byggen av liknande årgångar (Renault Reinastella och Lincoln Sport Touring).

Använder nåt så simpelt som 0,5 mm pianotråd och mässingsrör med något litet större innerdiameter (finns bl.a på Wentzels, Roffes modellflyg i Sthlm). Och så det allestädes oumbärliga superlimmet, förstås. Modellbyggarens "svetsaggregat". Resultatet blir kanske inte helt verklighetstroget, men funkar utan att intrycket blir helkonstigt (tycker åtminstone jag…). Längs "mittaxeln" från kylaren till torpedväggen på respektive huv-halva är limmat en 0,5 mm pianotråd, vilken i var ända löper in i ett litet, litet borrat hål. Provade först med bara korta stumpar av pianotråd i var ände, men de bara lossnade hela tiden pga för liten fästyta för limmet och att det blir en viss "spänning" i tråden när man väl lirkat den på plats.

PonCar
0

Efter mycket om och men och en del svavelosande haranger i min ensamhet (som väl var) fick jag till sist huven på plats. Men ena sidan envisas med att "fjädra upp" en aning. Lösningen för att hålla den i chack blev att göra en "sprint" i form av en avklippt knappnål som löper igenom ett litet borrat hål i nedre delen av vänstra huvsidan och vidare in i ett hål i "torpedväggen" bakom. Passformen var omöjlig att få till helt o hålet, men det funkar hyfsat iaf. Eventuellt ska jag korta av "sprinten" något mer.

"Sprinten", dvs knappnålen, syns här mitt i bilden.

Här ser man också att jag inte lyckats få till nån vidare passning mellan kromlisten (BMF) som löper längs karossidan och som fortsätter längs huvsidan, precis där vikningen är… Men, men. Som vanligt hoppas jag att helhetsintrycket blir tillräckligt ok så att man inte hakar upp sig på såna petitesser…

PonCar
0

Lite detaljering har också kommit på i form av strålkastare, kofångare, extraljus, handtag. Och det pillrigaste i detta moment -kromribborna som dekorerar skuffluckan… En var dessutom av i tre (!) delar och måste skarvas ihop. Här tackade jag min skapare för "Gator Glue", ett akrylbaserat hobbylim (beställt från Hobbybokhandeln) som blir transparent, inte är aggresivt mot plast o färg och dessutom fäster utanpå målade -och kromade- ytor!

PonCar
0

Så till sist en vy framifrån. Jag väljer att utrusta denna Touring-Wagen med alla i satsen medföljande "extra-options" iform av extraljus och sökarljus (som ska sitta ett på var sida framför respektive dörr. Dessa saknas på box-arten och jag har inte sett dem på några foton av originalbilen heller -men vad gör väl det? Detta skall ju vara en lyxutrustad långfärdsvagn Därav också dubbla reserver förstås!

Nu är det inte mycke kvar tills det är dags att dra iväg mot de bayerska alperna… Eller kanske en romantisk tur längs Moseldalen?

StefanW
0

Snyggt bygge, gillar den öppningsbara motorhuven (bra tips!)!

Stefan - Modellbyggare

Texxas
0

Jattelacker bil! Snyggt bygge!

PonCar
0

Som sagt, nääästan klar. Nu fattas bara nummerplåten. Har inte riktigt lyckats få kläm på hur en tysk regskylt från 30-talet skall målas… Svart med vita/silverfärgade siffror/bokstäver eller tvärt om. Kanske inte är så noga. Är inte ens säker om de skyltar som är med i satsen skall föreställa tyska…

Bilder på den färdiga bilen kommer inom kort. Tänkte ta med den till CCM open 13 mars också.

Roca
0

Ojoj vilken läcker kärra PonCar! Snyggt jobbat!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

PonCar
0

Så var den här kärran äntligen klar att rulla ut från verkstan!

Har varit en riktigt trevlig byggsats att meka ihop. Hyfsad passform på det mesta tycker jag. Det är ju trots allt en modell med ganska många år på nacken. Som vanligt på dessa årgångar var det knepigaste att få till den vikbara motorhuven på ett schysst sätt. Inget man måste förstås, men jag tycker det är kul med något lite "extra" jämfört med att bygga "out-of-the-box" rätt upp och ner.

Sedan är det ju bara nåt visst med dessa 1930-tals landsvägsslukare. Och då inte minst Mercedes olika varianter förstås. Presenterar slutresultatet i några bilder här nedan:

PonCar
0

En till…

PonCar
0

Ytterligare en…

Hoppsan. Såg på bilden (inte förrän då!) att ena extraljuset fått sig en knäck. Kanske ett vildsvin kom ivägen? tur det är stadiga kofångare. Nu är det i alla fall åtgärdat å sitter som det ska igen.

AlliN
0

vackert rena linjer

PonCar
0

Vi tar ett par bilder till, när jag ändå är i farten…

Det slog mig, att sikten framåt kan ju knappast ha varit den bästa över en sån enorm motorhuv! Nästan i klass med Joakim von Ankas olika lyxåk… Undrar hurdan den var att styra??

PonCar
0

Så till sist bara ett par detaljer:

Motorrummet med den raka , kompressormatade 8:an.

Lätt komma åt att byta stiften i alla fall… Undras vad den sörplade i sig per mil…

ElLobo
0

Stiligt fordon det där! Ett snyggt bygge som du har gjort.

PonCar
0

Sista: En titt in i kupén. Var svårt få nån bra bild -lite trångt liksom. Notera mittbackspegeln som sitter fäst i instrumentbrädan och inte från taklisten som i vanliga fall.

That's it! Nu väntar nya projekt…