Hobby Boss 1/72 Bf 109 G-10

Som synes så får man med två olika vingpar, med små bulor som på t.ex. G-6 respektive med stora bulor för större landställshjul. G-10 fanns med båda varianterna. Jag har valt vingarna med stora upphöjningar till mitt projekt. Tre olika hjultyper följer med, liksom öppen eller stängd cockpithuv (inte för att det finns någon detaljering att visa upp direkt), undervingeskanoner, kort eller långt sporrhjulsben samt extratank.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Här har vi dekalarket från Tally Ho som ska användas, den grågröna maskinen längst ner blir det.
Avia S-99 är alltså ett slags hopplock av de Bf 109-delar som fanns kvar i Tjeckoslovakien och motsvarar Bf 109 G-10/G-14. Senare blev det slut på Daimler-Benz-motorer, så man gick över till Junkers Jumo istället, vilket ledde till den nya modellen S-199. Det var den som sedan exporterades till Israel. Även tvåsitsiga skolflygplan byggdes, de hette då CS-199, som en Bf 109 G-12 fast annan motor och en del andra skillnader.

Ser intressant ut! Gulligt med formgjutna fack för modelldelarna!

Visst, fint och organiserat i lådan
Nu har modellen fått första lagret med egenblandad grågön nyans, blandad av Revells enamelfärger. Bilder kommer!

Så här långt är den tjeckiska "109:an" kommen!
Den är lite grovhuggen den här byggsatsen, detaljer som t.ex. runda loopantennen upptill lite väl stora. landställsbenen lite för långa. Spinnern för spetsig. Men snabbt att bygga gick det! Snart färdig. Har plockat hjul från Revells G-10 och Morane-antenn från Academys G-6.

Fina plan

Tackar!

Stilig uppställning med snygga plan! Och byggen!
Vilket "land" kommer det gråa planet med blå vita bollar från?

#16 Finlänska flygvapnet
Stefan - Modellbyggare

#15: Tackar! Man är visst inne i ett "skov" just nu…
#16-17; Javisst, det är de finländska efterkrigskokarderna som används som nationalitetsmärkning än idag. Finland fortsatte att använda sina Bf 109 ett flertal år efter andra världskriget, faktiskt ända fram till 1954.
16-18 De var de ja mistänkte eftersom min bror är i armen, så när han kom hem på loma alla som int kan finska så betyder de lov) så var det några såna märken på mössan och på jackan.

Min bror byggde en Hobbyboss easy kit (tror det var en corsair hellcat) och jag tyckte att den var bra. Allt låg förpackat ordenligt så det var ingen stor risk på skador på plasten och dekalerna som följer med är väldigt lätta att sätta på och är bra för nybörjare.
Felix

Kul! Ja de är lättsamma att bygga Hobby Boss!