Mitt första försök!
Hej!
Här kommer mitt första försök i plast byggar världen.
Iofs. har jag byggt lite MJ men detta är mitt första försök i plastbygge i större skala…
Inhandlade en Kubelwagen på leksaksaffären när jag var där med döttrarna, har sedan limmat och fixat och nu har jag äntligen börjar måla lite.
Några bilder:
Ser ju fint ut det där
Är det en Hasegawakübel i skala 1/24?
Mvh Jesper
mycket najs
Snyggt byggt och en snygg modell!
Riktigt gullig. Tänk om jag vore så där duktig.
Här är mitt tappra första försök för några år sedan.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Tackar till allihop,
Nej Jesper, det är en Faller i skala 1/35.
Som synes i stort bara grundmålad ännu, men det kommer mera….
Då ska det bli kul att få se hur den blir när den är färdig. För du lägger väl ut en bild då också?
Wrooom!
Visst, tänkte att jag ska bygga ett litet diorama till den oxå, så det kommer mer bilder.
Ser väldigt bra ut ! Ser fram imot dioramat :)

Snygg Kübel! Visste inte att Faller gjorde modeller i så stora skalor! Kul! Ser fram emot dio.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Jättebra gjort för att vara första! Klart imponerande. Trodde också att Faller bara gjorde typ husmodeller mm till modelljärnvägar.
Vet du förresten att namnet "Kübel" kommer av ett tyskt ord som betyder "vatenho", "tråg" eller "så" (dvs ett kar med vatten). Finns visst ett tyskt uttryck; "Es giesst wie Kübeln" som betyder ungefär "det öser ner". "Kübelwagen" kommer alltså från att man tyckte formen på bilen liknar en vattenho.
Lycka till med målningen!

#10: Fast jag har för mig att ordet är en förkortning av Kübelsitzwagen, och skulle då syfta på bilens stolsäten.
#11 Nja, jag är rätt övertygad om att PonCar har rätt. Det stämmer med min litterartur. Karossformen, som liknar ett vattenho/tråg, fanns på flera fordon och är egentligen ett samlingsnamn för dessa.
/Stefan

Om det där är era första byggen så har vi mycket trevligt att se fram emot….

#10 och #12: Jag blev nyfiken och var tvungen att leta lite på nätet.
Att ordet kübel betyder tråg eller ho är helt klart, men vad som åsyftas med kübelsitzwagen kan man diskutera.
Är det skålformiga säten som avses eller betyder det istället att det är stolar i en skålformad bil? 
Kübelwagen (von Kübelsitz-Wagen, im Landserjargon kurz "Kübelwagen").
Die Bezeichnung Kübelwagen bzw. Kübelsitzwagen
Kübelwagen (short for Kübelsitzwagen, meaning "bucket seat car")
#14 Absolut intressant. Jag kollade i "Deutsche Kübelwagen Im Kriege" av Dil.-Ing. Reinhard Frank (Podzun-Pallas-Verlag). Såhär står det i inledningen:
"Der Aufbau war völlig offen; Ein klappbares Verdeck und rollbare Seitenplane waren der einzige Wetterschutz. Damit die Besatzung nicht aus dem Wagen fiel, baute man Sitze mit einem körpergerechten Seitenschutz ein. Darin sass man vergleichsweise wie in einem Kübel, daher die Name "Kübelsitzwagen", kurz "Kübelwagen". Dieser Ausdruck hielt sich für alle weiteren Gelände-Pkw, auch wenn die keine Kübelsitze mehr hatten."
Översatt till svenska:
Påbyggnaden (dvs karossen) var helt öppen. Ett ihopfällbart tak och ihoprullbara sidokapell var det enda väderskyddet. För att besättningen inte skulle ramla ur fordonet, så monterade man stolar med ett kroppsriktigt sidoskydd. På så vis kan man jämföra det med som att sitta i ett badkar, därav namnet "Kübelsitzwagen", kortfattat "Kübelwagen". Detta utryck höll man sig till för alla vidare Offroad-bilar även om de inte hade "Kübelsitze".
Med andra ord - ElLobo, du hade helt rätt. Namnet Kübelwagen kommer från de skålformade stolarna. Sedan är det ju lite lustig kuriosa att en "Kübelwagen" inte nödvändigvis måste vara utrustad med skålformade stolar. I det häfte som jag nämner, så framgår det också att det finns ett flertal olika "Kübelwagen" tillverkade av t ex. Mercedes, Steyer, Horch, Adler, Wanderer och Krupp-Protze.
Intressant ämne..
/Stefan

Ja, man kan lära sig mycket när trådarna börjar vandra lite OT. 
Definitivt! Visar ju att man lär sig något nytt varje dag
.
När man tänker efter lite, så borde ju en Schwimmwagen vara den sanna Kübelwagen, eller? 
Häftet som jag nämnt är intressant. Det visar att det fanns en flora av olika bilar som de flesta knappt känner till. Jag har flera häfte från detta förlag, Podzun-Pallas, med massor av intressant läsning. Rätt fascinerande att se vad tysk industri åstadkom under dessa år. Om man bortser ifrån det faktum att det var krigsmateriel, så är det minst sagt förbluffande hög produktivitet & ingenjörskonst.
/Stefan

Jag blir sugen på att få min lilla Academy Schwimmwagen byggd av att läsa denna trevliga tråd! 
Det är väl bara att plocka fram grejorna och sätta igång. Det gjorde jag så köksbordet är belamrat med färgburkar, modelldelar, penslar, tänger m m .
Wrooom!
#10 - 13 m.fl: Jätteintressant att få litet fördjupad insikt i ämnet! Fantastiskt att det finns så mycket att lära om allt… Ibland blir det rena "styrensnillen spekulerar" på Forumet. Härligt!
Ojojoj…
Efter att ha dragit igång denna härliga undersökande OT diskussion pga. mitt val av fordon så kommer det bli jobbigt att välja vad jag ska bygga när jag är klar med denna.
Jag menar hur ska jag kunna toppa denna härliga utsvävning? 
Bygga en pansarvagn. En sådan som NASA har som räddningsfordon i Florida.
Kolla i tråden STS-130 en bit ner.
Wrooom!
#21 Det är precis såhär det ska vara
. Lite OT har aldrig skadat och det finns många på detta forum som besitter stor kunskap.
Ähh, välj nå´t du tycker känns roligt & intressant. OT-delen står vi medlemmar för…alldeles oavsett objekt. 
Måste fråga om din Kübelwagen…är det verkligen av fabrikat Faller? Du har inte händelsevis något foto på kartongen? Ser bra ut, väntar på fortsättningen.
/Stefan
Äh, glöm mitt svammel om Faller, det är jag som är van att bygga MJ-hus idet fabrikatet! :-)
Fabrikatet är naturligtvis Heller och inget annat!

#24; Ah, tänkte väl! Jovisst, Faller är ju bekant från den världen 
#24: Aha -dimman lättnar… Tyckte väl det verkade udda för en MJ-byggsatsfirma att ge ut en sån byggsats och i den skalan. Hade det varit 1:87 hade man kanske inte tyckt det var så skumt…

Mmm, Roco Minitanks har en fin Kübel i 1:87, men det är ingen byggsats direkt! Ska försöka komma över några såna.
Hjulen har fått färg. Snyggt!
Wrooom!
Det ser väldigt fint ut! och din dotter verkar vara en sann naturbegåvning. Fin solbränna på chaffisen också!