Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: föreningar-i-sverige
Läst 1543 ggr
ElLobo
0

Grundkurs i modellbygge

Det här är saxat från IPMS-Stockholms hemsida, och kan kanske intressera boende i Stockholmstrakten:

GRUNDKURS I PLASTMODELLBYGGE.

Kursen riktar sig till alla som vill lära sig eller bli bättre på att bygga och måla plastmodeller.

Som deltagare behöver du ta med dig en modell att bygga, lim och några enkla verktyg. (Modellkniv, pincett, en liten avbitartång och något att slipa med t:ex en nagelfil eller lite fint slippapper)
Välj en relativt enkel modell t:ex en enmotorigt flygplan i 1:72 eller 1:48, ett mindre fordon, ett mindre fartyg eller annan mindre modell som du bedömer att du kan färdigställa under kursens gång.
Ju enklare modell du väljer, ju större är möjligheten att få den klar under kursens gång. Undvik flermotoriga flygpan, stridsvagnar i 1:16, stora fartyg i 1:350 osv.

KURSUPPLÄGG.
Fem sammankomster. Varje sammankomst börjar med en kort demonstration och förklaring av de vanliga byggteknikerna. Därefter bygger deltagarna och jag går runt och och assisterar och tipsar efter behov och önskemål.

1:a sammankomsten: Verktyg och lim. Planering av bygget. Grundläggande tekniker.
2.a sammankomsten: Spackling, slipning och fortsatt bygge.
3:e sammankomsten: Penselmålning och sprutmålning. Alla får prova att sprutmåla.
4:e sammankomsten: Mer sprutmålning. Dekalsättning.
5:e sammankomsten: Vädring och orientering om mer avancerade byggtekniker.

Upplägget kan justeras efter deltagarnas önskemål.

TIDER:
Måndagskvällar kl 1830 till ca 2030. 12/10, 19/10, 2/11, 9/11, 16/11.

PLATS: Odengatan 29 5tr.

ANMÄLAN OCH FRÅGOR:
Ulf Lundberg, kursledare,
mailto: uffe.l.sax@glocalnet.net
Mobiltelefon. 073 992 81 65

KURSAVGIFT:
500 kr insätts på IPMS Stockholms PG-konto 30 63 60-9 senast den 9:e oktober.
I avgiften ingår medlemsskap i IPMS Stockholm år 2010.

VARMT VÄLKOMMEN!

loonielou
0

Jag hade hoppat på direkt om det inte vore för att jag bor utan för Kalmar.. Obestämd Bra initiativ dock!

johannespanzer
0

Hur många högskolepoäng är det och går den på hel eller halvfart? Flört

Fasen vad kul det låter, studiecirkelupplägg misstänker jag?

ElLobo
0

Från IPMS-Stockholms forum:

Det finns flera platser kvar för de som vill gå kursen.
Obs! Förlängd anmälningstid till 12 okt.
Välkomna!
Uffe

[Henke29]
0

Jag bor också en bra bit ifrån tyvärr.

Hadde gärna gått på en sånn.

Men från Kalmar är de lite väl långt..

StefanW
0

Saxat från IPMS-Stockholms forum:

Rapport från modellbyggarkursen 

Fyra hugade byggare i åldrarna tio till sextioåtta år mötte upp hemma hos mig idag kl 1830 för första sammankomsten. Jag visade verktyg och grundläggande tekniker, framför allt hur man limmar med etylacetat vilket var nytt och omtumlande för deltagarna.

Tyvärr mislyckades jag med fotograferingen så det blir inga bilder denna gång. Mer rapporter följer. Uffe

Stefan - Modellbyggare

felle-j
0

önskar att det fanns en sån kurs i uppsala, skulle väldigt gärna vilja lära mig mer om modellbygge

joelkarl
0

jag var med på kursen.

Den var jätte bra tyckte jagSkrattande