Fokker DVII

Den finns att få tag på som modell, återkommer ikväll om det är samma version som jag har. Vet att det finns flera med skilda motoralternativ.
Stefan - Modellbyggare
#2 :-)
Revell gjorde ju en serie i större skala (1:32?) med bl.a Spad XIII och Fokker DrI. Var DVII med där?

#2 Vad är det för årgång på Revell kartongen i bakgrunden? -70 talet eller början på 1980?
Stefan - Modellbyggare
#6 En sådan (SPAD med Hispano Suiza-motor) har jag byggt en gång, när modellen var tämligen nyutkommen.
#1 Jag var lite tveksam till din uppgift om olika motoralternativ, men hittade denna fina sida som berättar att utöver en 160 hkr Mercedes fanns också ett fåtal med en 185 hkr BMW.
Om man scrollar ner finns mängder på bilder på ett replikabygge. Fantastiska bilder för den som vill bygga något superdetaljerat. Kolla t.ex cockpitbilderna!
En r/c-DVII hade inte varit helt fel…

#8, när jag hittar boken igen så återkommer jag. Det handlade om den tävling som tyska staten hade om flygplan där kravspecen var att det skulle vara speciell Mercedes motor, Fokker D.VII var den som vann pga sina goda flygegenskaper, den skulle tydligen har varit lätt att manövrera av nya piloter. Där framgick det att de under senare produktion bytte motor. Men som sagt, jag återkommer med mer fakta i ärendet!
Stefan - Modellbyggare
lådan på den vita DVIIan? 1964
//pebben
#9 Läs sidan som min länk i #8 går till! Där står precis det du skriver! ;-)
DVII brukar räknas som WWI bästa jaktflygplan. Enligt sidan gjorde den tjocka övervingen att stall-farten var låg. Piloten kunde därför placera sig bakom och under ett flygplan med akterskytt (akterskytten kunde inte skjuta bak och ner…) och sedan "hänga planet i propellern" utan att riskera stall. Sedan var det lätt att skjuta ner det andra planet.
I tonåren spelade jag ett spel (före datorns tid) som utspelades i luften över skyttegravarna. Att vara tysk och få en eller ett par DVII var perfekt! ;-)