Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pågående-projekt
Läst 5196 ggr
Proosen
0

Delahaye utan puckelrygg

Har sedan länge sågat och fixat med kaross och skärmar på denna linjesköna vagn. Det störde dock att karossmakaren gjort en så gruvligt missanpassad bakdel på karossen.

02.jpg picture by proosen

Fram med sågen och fixa till en ny bakända med lite flyt i linjerna istället.

New_back_006_redigerad.jpg picture by proosen

Fick ett tak från en Cheva 57:a från en kompis och den passade nästan skrämmande bra som ny skuff även om utrymmet därunder blev något trångt. Kolla hur bra kurvan på taket följer kurvan på innerskärmen, ingen av dem är modifierad utan är så som respektive modellmakare gjorde dem!

New_back_002_redigerad.jpg picture by proosen

Skärmarna har nu fått sitt också, 6 mm bredare på varje sida för att kunna svälja lite större hjul än originalet hade.

Fenders_and_trunk-1_redigerad.jpg picture by proosen

Från samma källa som taket/skuffen fick jag en uppsättning hjul från Revells Cadillac Escalade och det sitter som hand i handske. Fast jag ska ta upp och flytta hjulbasen lite i skärmöppningarna innan det sitter som det ska.

03.jpg picture by proosen

Sist men inte minst, en bild i profil för att visa flytet som uppstått i linjeföringen. Kanske, kanske en lätt taksänkning i bakkant med bibehållen höjd på A-stolpen för att luta taklinjen en aning mot skuffens linje.

Fenders_and_trunk-5_redigerad.jpg picture by proosen

Niclas

Buran
0

Snyggt Prossen Förvånad

"den här är en annan, en Airfix"

StefanW
0

Oj, vilket projekt! Det är så det kliar i fingrarna att börja kapa i bilar som man gjorde med berått mod i yngre dagar (Hot Rod!)! Det här kommer jag att följa med stort intresse. Får en känsla av någon bil från ett Tintin äventyr! Lycka till med projektet Proosen!

Stefan - Modellbyggare

[Timtso]
0

Riktigt snyggt!

Raldor
0

Läckert!

Jonssonligan
0

Cooolt!

Ser riktigt bra ut.

[Orso]
0

Rött Cheva 57 tak.  Är det en Monogram som fått sätta livet till för detta sköna projekt?

Men det är inte snällt att visa sånt här. Nu har jag fått en idiotidé igen Är det någon som har en Ferrari boxertolva i 1/24 - 1/25 över?

ElLobo
0

Snyggt Niclas! Ett läckert projekt!

Proosen
0

Tack ska ni ha!

kolla hur det blev när Björn (Orso) fotoshoppade taket så där som jag tänkte i huvudet.

Image source: http://i456.photobucket.com/albums/qq282/Orsobear/test.jpg

Det blev ju klockrent så nu måste jag ner och såga lite.

Niclas

Proosen
0

Missade din fråga Björn!

Tror att jag har en Testarossamotor liggande, då inte den gamla Colombotolvan utan pannkaksvarianten. Vill du ha så är den din.

Taket må se rött ut på bild men det är ceriset äckelrosa och det kommer från Revells lowrider 57:a.

Tack för taksänkningen.

Niclas

PonCar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mycket spännande projekt det här!! Modigt att ge sig på att karva i plasten -är det en gammal byggd Delahaye som du gett dig på eller har du tagit den direkt ur Heller-kartongen? Din formgivning ligger ju helt i klass med vad de klassiska franska 1930-tals karrosserifirmorna kunde åstadkomma med dylika bilar. Lägger med en bild på min gamla Delahaye, byggd direkt ur lådan för många år sedan (ryser ännu vid tanken på vilket spacklande som behövdes för att få delarna att passa…). Kan vara intressant att jämföra linjerna. Som sagt -vad var tanken med "puckeln" där bak? Extra packutrymme inför semestern nere på Rivieran?

Lägger med en länk till en intressant site om amerikenska byggare av specialkarrosser. Finns mycket inspiration att hämta för den som är sugen på konverteringer…www.coachbuilt.com

Proosen
0

Det är ett bra skumt avslut på Hellers bil, fast när jag googlade på typen hittade jag en större kaross snarlik denna fast med baksoffa också, där funkar häcken bättre. Bakrutan sitter på den ungefär där det börjar slutta nedåt igen.

Nåja, jag kör på en obyggd sats som legat här hemma närmare 20 år vid det här laget. Såg Grefvens bygge på samma grund för många år sedan och tände till rejält på idén även om den legat och pyrt före jag såg den.

Har idag sågat och pusslat ihop det jag sågade loss i andra positioner.

Markerade upp var första snitten skulle sättas och sen åkte sågen fram för att göra sitt hantverk.
Chop_chop_1_redigerad.jpg picture by proosen

Här är allt ihopsatt igen och spacklat med superlim och bakpulver.

Chop_chop_4_redigerad.jpg picture by proosen 

Ett nytt avslut på "skuffen" har det också blivit som lirar bra med skärmarna. De har i sin tur börjat moldas in mot karossen.

Chop_chop_3_redigerad.jpg picture by proosen

Före och efter sågenFenders_and_trunk-5_redigerad.jpg picture by proosen

Chop_chop_2_redigerad.jpg picture by proosen

Niclas

sponny
0

Mycket snyggt sista snitt. Det satt verkligen som en smäck och skillnaden blev enorm.

Vilken grymt fräck bil!! Skrattande

StefanW
0

Det var en snygg skillnad på före och efter! M.a.o. bättre och bättre!

Stefan - Modellbyggare

[Orso]
0

Niclas du är inte snäll. Först erbjuder du mig en Ferrarimotor så att jag går upp i varv och tänker dra igång ett nytt projekt. Då kommer jag på att jag skickade iväg karossen till Ante så jag beslutar mig för att lägga ner det hela eftersom jg inte vill köpa en ny byggsats.

Nu kommer du med nya bilder och det hela ser så underbart snyggt ut så att jag känner att jag måste köpa en ny byggsats ändå.

Min goda vän Rosa Såg ger högsta betyg åt din fransyska.

Proosen
0

Hälsa Rosa så gott från mig och Svarta Såg.

Niclas

ElLobo
0

#11: Det blir bara bättre och bättre!

sissie
0

Och så lackar du den rosa så blir det Penelopese bil i Thunderbird! Glad

Tjusigt bygge. Du är jätte duktig. Tänk vad man kan hitta på bara man har fantasi. Nu vill man ju sätta tänderna i ett bilbygge.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

PonCar
0

That's the way to go Niclas! Glad

Superlim och bakpulver?? =hemgjort spackelklister??

ElLobo
0

>Superlim och bakpulver?? =hemgjort spackelklister??

Pudra lite bakpulver på superlimmet så hugger det ännu snabbare och blir till en stenhård spackelfog. Jodå, det går att slipa.

Glad

Proosen
0

Visst går det att slipa, men hårt som attan är det så man får gneta på ett tag innan man fått den form man vill ha på fogarna.

Obestämd

Niclas

ElLobo
0

Japp, jag sa inte att det var lätt! Flört

Proosen
0

Lite bilder på vad som hände igår mellan snorattackerna, är grymt förkyld så jag sov bort minst halva dygnet igår! Typ två timmar vaken, två timmar sova för att avsluta med 9-10 timmars nattsömn på det utan att känna mig speciellt pigg och utvilad idag. Om detta tycker jag inte eftersom jag egentligen skulle varit på Björborevyn idag, ett mycket skoj och uppskattat nöje runt om i länet.
Skit samma, inte mycket att göra åt annat än ta det lugnt och såga styren och sniffa etylacetat.

Här kommer bilderna:

Nytt grenrör av lödtenn och….

Motorinstallation_002_redigerad.jpg picture by proosen

…på det en uppsättning stöddiga Webrar med insug av samma rulle lödtenn.

Motorinstallation_003_redigerad.jpg picture by proosen

En "liten" bakåtflyttning av motorn fick behovet av ny torpedvägg att öka alarmerande, man kan se hur långt fram originalet satt och hur djupt det blev för att få vettig plats för rova och låda.
Motorinstallation_001_redigerad.jpg picture by proosen

Niclas

bosnafly
0

snyggt med grenröret tycker jag

www.bosnafly.n.nu

Proosen
0

Tack! Fast nu har det blivit nytt grenrör med dubbelt så många rör. Jag har fantiserat ihop en motor som egentligen inte existerar genom att göra om toppen till en cross flow-typ istället.

Två stycken 3-1 grenrör gjordes först.

Cross_flow_001_redigerad.jpg picture by proosen

Dessa böjdes sedan till för att passa mot motorn och det lilla utrymme som finns att tillgå i bilen.

Cross_flow_004_redigerad.jpg picture by proosen

Cross_flow_003_redigerad.jpg picture by proosen

Sist men inte minst en test på hur det kommer att se ut på plats i chassit.

Cross_flow_002_redigerad.jpg picture by proosen

Det var allt för en stund, men jag återkommer med mera vad det lider.

Niclas

PonCar
0

En fråga; Vad använder du för såg när du hugger in på plasten? Måste vara nåt riktigt fintandat antar jag.

Proosen
0

Kör med en sån här från Tamiya, värd varenda krona!

Niclas

PonCar
0

Aha! Ännu ett oumbärligt hjälpmedel som bör införskaffas vad det lider… Har själv haft några "set backs" i mercedesbygget -lyckades få spindelvävstunna trådar av "superlim" att etsa sig fast på ena huv-halvan. Har slipat o polerat o vaxat för att i möjligaste mån återställa ytan…(sånt extrajobb kunde man va utan…). Sedan visade sig experimentet med små "dockskåpsgångjärn" till motorhuven inte funka som jag tänkt. Får återgå till tidigare beprövad teknik, med mässingsrör o bockad pianotråd. Lite för trött ikväll för att orka fotsätta är jag rädd…