En trend-iakttagelse....
Är det inte på det viset att fartygsmodeller har fått ett rejält uppsving senaste åren? De har ju fört en tynande tillvaro under decennier men nu väller det ut modeller av allt möjligt. Tittar man till exempel på Tradera så är budgivningen frisk på fartyg och i synnerhet på trämodeller. Hittills har jag inte varit ens i närheten av att vinna någon trämodell. Även på utställningar ser man mer och mer av fartygen.
Vad beror detta på? Har massorna skådat ljuset? Är man trötta på F16 och PzIV och vill göra nåt annat istället? Hur ser ni på saken?
Ja, jag vet att jag har en rätt färgad syn på det hela men ibland försöker även jag vara objektiv….

Jodå, jag håller med dig. Fartygsmodeller och speciellt av trä har kommit mer och mer.
Vad orsaken är vet jag inte men nog är det mycket trevligt. Kul att läsa om byggen och väldigt roligt att se de klara resultaten.

Jag tror att Ulfs trägna arbete med sina extremt fina modeller också har satt sina spår i byggvärlden.
Jag vet att jag själv blir enormt sugen på att bygga fartyg när jag ser hans fina byggen.
Niclas

Ju bättre modeller som kommer ut på markanden med allehanda tillbehör tror jag lockar byggare att ta sig lite vatten över huvudet..
Stefan - Modellbyggare
När jag är klar med mina rymdskepp så blir det nog en båt. Riktigt vad vet jag inte. Kanske Enterprise bara för att vara lite fånig.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

Kan det ha med åldern och it-samhället att göra?
Jag byggde bilar i 15:års-åldern och tyckte redan då att båtar var vansinigt tjusiga. Jag skulle dock aldrig kommit på tanken att bygga en själv. Pengar och erfarenhet fanns inte. Båtar var nåt gamla gubbar (sjömän?) sysslade med.
I och med att båtarna blivit enklare (tex laserskuret), att den privata ekonomi har förändrats sedan 15:års åldern och att man själv är gammal gubbe nu, så har risktagandet ökat. Man vågar helt enkelt ge sig på en båt.
I kombination med internet så syns man om man vill synas. Dvs man kan visa upp sina byggen tex här, utan att bli stämplad som tönt, utan faktiskt bli uppmärksamad för en sak man gör bra (eller mindre bra), inför likasinnade.
Skulle kunna skriva hur mycket till som helst, men det sammanfattar nog det hela rätt bra.

Jag byggde lite båtar när jag var yngre, först var det byggsatser i balsa och plast, sen blev det ett par projekt där jag byggde från scratch i glasfiberarmerad plast, dom första vet jag inte vad det blev av men det senaste scratch-projektet såldes tillsammans med en stridsvagn och radiostyrningen som var anpassad för båda. Numera är det bara plastbåtar som gäller, stationära dyliga
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Tror också det kan vara något av en generationsfråga. Liksom hur tex familjeomständigheterna ser ut, jag menar, det är nog inte så lätt för en 35 årig småbarnsförälder att få tiden och ron (och utrymmet) till att sitta och pula med fartygsmodeller (i synnerhet inte i trä), men drömmen kanske kan besannas den dan ungarna är utflugna? Själv har jag aldrig gått igenom den livsfasen (trots nådda 40+), men jag kan inte direkt säga att jag avundas de som är mitt uppe i det (tex min lillebror med två juniors i sina livligaste år…).