Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 5303 ggr
MattaP
0

Såga i gips

Jag har en trottoar i gips som jag till min fasa upptäckt är för bred och skulle nu behöva kapa den på mitten. Min fråga blir hur sågar man snyggast i gips utan att det spricker och vad använder ni för verktyg till detta? Jag har väldigt liten erfarenhet av gips men det finns garanterat dom därute som är duktiga :)
Tacksam för svar.
Matta P

StefanW
0

Prova med en fintandad såg som t.ex. bågfil och listsåg och "såga" i långsamma och lugna tag så att du "filar" sakta av biten, som när igelkottar parar sig: försiktigt, mycket försiktigt…Skrattande

Stefan - Modellbyggare

starhawk
0

Precis! en fintandad såg och mycket försiktigt, tryck inte på sågen utan låt sågens tyngd göra det jobbet, det kan ta en del tid men alternativet är ju inte trevligt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

sissie
0

Skulle föreslå ett sådant där sågblad som man har när man kapar klinkerplattor. Finns både för vanlig bågfil men också i liten variant.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

johannespanzer
0

Mycket bra tips om sågblad. Såna där speciella blad låter spännande. Sen kanske en japansåg skulle funka, men det är ju pris kontra effekt, blir dyrt att förstöra ett fint blad på gipset (tråkekonomen har talat!). Om du kommer åt biten (den inte redan är monterad) kan du ju rispa den och knäcka av biten (fast det kräver ju lite is i magen…) . Med en kniv kan du "gnaga" dig igenom gipset, bit för bit.

Sen en fil eller rasp eller helt enkelt tälja av överflödigt gips. Beror lite på var det är och hur hårt gipset hunnit bli… För gipset sätter lätt igen filen och så fukten får den att rosta… Osäker på hur det tar på sågen också, annars har jag använt bågfil ibland. Det är här en sån där borste av koppartråd är bra att ha, att göra ren filen med.

(Själv har jag slutat med gips, det är ett j-a elände bara!) Skrikandes

Fast det klart, trottoarer (gatsten)är ju svåra att göra på annat sätt, men kanske med träbitar och spackel?.

WilcoX
0

Det finns väl fortfarande gipssåg snöre att köpa ? Det är som en snurrad ståltråd. Kolla på pandurohobby dom kanske har ?

sissie
1

På tal om snören. Vanligt hederligt hampasnöre. Kan det fungera?Obestämd

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

starhawk
0

Hampasnören tror jag knappast skulle fungera, de är visserligen ganska grova men det skulle nog ta en himmelens tid om det över huvud taget skulle fungera

sissie
0

Kanske inte. Bara en tanke.Obestämd

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

starhawk
0

Tja har man ett hampasnöre så kan man ju alltid pröva, det skadar ju inte, och vem vet det kanska funkar … jag tvivlar emellertid