Lim/cement fundering
Jag ska ju vara med i GB och nu har jag en liten fundering på det här med lim.
Det finns ju bra lim och dåligt lim och värdelöst lim.
Det lim som följer med modellerna kan man ju bara glömma. Kletigt och eländigt och fult.
Hemma har jag dock Heller Super Expert Glue. En lite orange flaska men låång stålspets. Har limmat en del andra små små saker till lillkillens pyttelilla tågbana. Det har gått bra och blivit fint och osynligt.
Några synpunkter på detta lim?
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

Jag har aldrig använt mig av detta lim, men som du säger, det finns bra lim och det finns dåligt lim. De lim som är i flaskor med stålpip brukar i regel vara riktigt bra.
Några diskussioner om lim hittar du i Bra-att-ha-tråden, en bit ned.
Tackar! Ska kolla in.
Wrooom!
Jag använder själv Tamiyas Extra Thin. Tycker att det är helt suveränt, men det tog en stund innan jag lärde mig använda det "rätt". Vilket lim man använder är egentligen en smaksak, men de tunnflytande är bra mycket enklare att använda än de äldre, tjockflytande limmen.
/Stefan

Själv använder jag Model Master och Kibri, båda lättflytande limmer i flaska, jag har även tublim. eller som jag kallar dom, krämlimmer. men dom använder jag bara i yttersta nödfall när det inte går med nåt annat. Ibland måste fogen fyllas ut lite för att "ta"
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
När man limmar större ytor mot varandra. Vad använder ni för lim då? Har svårt att få pontonerna att stanna kvar på Runabout.
Wrooom!

Det beror på hur pass bra dom passar ihop, jag brukar "sätta ihop" modellen "torrt" och sedan "målar" man fogarna med lättflytande lim, kapillärkraften drar in limmet i fogarna, men passar det inte särskilt bra så får man ta till tublimmet eller i svårare fall kan man använda Epoxilim. Ett annat trick jag använder är att använda rikligt med flytande lim så att delarna nästan smälter och sedan gegga ihop det, vad försiktig när du använder den metoden så att det inte smälter för mycket! Vid den metoden så är det rätt lång torktid så man får se till att ha en bra "torkställning" åt modellen
Då har jag nog använd för lite med lim. Får försöka igen. Om jag förstått rätt så sätter man ihop bitarna först och sedan tar tunnflytande lim och lägger i skarven - rikligt med måtta. och låter det dra in. Lär ta en stund. Gummisnoddar att hålla ihop kanske?
Wrooom!

Gummisnoddar, klädnypor, klämmor av olika slag, maskeringstejp listan kan göras lång men det jag använder mest är klämmorna
Maskeringstejp! Det har jag inte tänkt på. Klädnypor och klämmor har jag. Inte så många men några. Hittade miniklämmor på Bauhaus en gång som jag köpte. Dock har ungarna "lånat" dem på obestämd framtid.
Wrooom!
Själv har jag en flaska flytande Revell-lim med tunn appliceringsnål/rör. Funkar jättebra och har räckt i evighet. Sedan skaffade jag också från Hobbybokhandeln en liten flaska "Gator's Grip Hobby Glue", ett vitt lim (ser ut som trälim ungefär) som blir genomskinligt när det torkar och fäster på nästan allt. Även metall mot plast, på redan målade ytor etc. Jättebra att ha till smådetaljer och genomskinliga delar, tex rutor till bilar mm där det så oerhört lätt blir kladd av "vanligt" modellim.