Vad är "vädring"?
Har kollat runt en hel del på trådarna och stött på detta ord lite här och var. Men vad betyder det?
Antar att det inte har något att göra med att man öppnar ett fönster eller en dörr. *Något med luft/vindar antar jag har med saken att göra.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Utsatt för väder och vind snarare. Med andra ord att få en modell att se ut som om den faktiskt använts genom att lägga till detaljer som oljespill, damm, rost osv, osv.
När du byggt modellen klar och målat den kan det ofta bli så att den ser "för bra ut," den ser inte verklig ut. Vädringen är till för att få den att se ut mer som den verkliga förlagan.

Några trådar:
En hel del andra faktatrådar finns i Bra-att-ha-tråden.
Då hänger jag med! 
Efter vad jag förstod så är det enkla medel som används men som kan behöva en del träning för att det ska bli bra.
Wrooom!

Det stämmer. Som alltid så tar det ett tag innan man fått kläm på saken. Fast man kan ju bygga ovädrat också - saker kommer ju faktiskt direkt från fabrikerna emellanåt.
Eller är putsade och fejade inför utställningar.
Håller mig nog till de nya putsade sakerna så länge. Vi får se hur det går. Ska vara med på GB Sci-Fi.
Wrooom!

Annars kan man göra som jag, jag vädrar mina modeller genom att ta ut dom på balkongen 
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Ha ha ha! Antar att det inte riktigt är så man gör för att få ett använt utseende.
Wrooom!
#7 Mja, det kan fungera. Jag vet en som fick den perfekta ytfinishen på sin modell av vraket av slagskeppet Bismarck genom att låta den ligga på botten av ett akvarium i 5 år. Alla sätt är bra utom de dåliga…

Brukar vara ett enkelt sätt att ta död på fiskarna med. 
Hade varit snyggt om han bara hade haft det i ett kar utan fisk som den sista bilden. Annars hade en balja vatten och en sommar gjort samma resultat som 5 år i ett akvarium.
Det var ju en unik lösning. 
Wrooom!
Alla sätt är bra - utom de dåliga…
Om vi hoppar tillbaka till ämnet "vädring" i kombination med Sci-Fi, så måste man ju nämna Star Wars. I dessa filmer är många farkoster väderbitna och slitna för att få ett mer realistiskt utseende. Vill minnas att detta var banbrytande, speciellt inom denna genre.
Ok, Star Wars är inte Sci-Fi utan mer äventyr (vilket den första filmen också hette), men släktskapet till Sci-Fi finns ju trots allt.
Hela grejen med "vädring" är att ge modellen ett mer realistikt utseende och mindre "leksaksaktigt". En försiktig och "lagom" vädring kan lyfta en modell rätt ordenligt. Det blir liksom mer stuns & liv i hela bygget. Tycker åtminstone jag…
Man ska ju komma ihåg att det finns inget som är rätt eller fel inom denna hobby. Man bygger som man själv vill och tycker känns bra.
/Stefan
Star Wars är visst Sci-Fi (du får komma in till oss och titta www.sciencefiction.ifokus.se)
Det var väl i och med Star Wars som det drog igång på riktigt att ge modeller naturlig look.
Wrooom!
#12 Haha, kanske det…Grymt bra filmer är det i vilket fall som helst. Minns när jag såg "Stjärnornas Krig" på bio, fantastiskt. Vet inte exakt när det kan ha varit…kanske våren -78? Jag tänker givetvis på den första filmen eller "Episode IV" som den numera också kallas. Jag tycker att den håller än idag.
Stanley Kubricks "2001" är ju, enligt mig åtminstone, Sci-Fi och har inte så mycket likheter med Star Wars. Star Trek är väl någon slags mellanting.
Spelar det nå´n roll? Nä, inte för mig…en bra film är en bra film.
/Stefan

Håller med Sissie, för mig är Star Wars, 2001 och Star Trek alla science fiction, men det finns ju åtskilliga åsikter i dessa frågor, vi har redan diskuterat den saken i ScienceFiction i Fokus så jag tänker inter återuppta det här. Det spelar ju inte nån roll vad man kallar dom så länge vi är överens om att det är bra filmer
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Det är dom.
Mycket bra filmer som tål att ses igen.
Wrooom!