Airfix nya Bf 109G
Samtidigt med Spiten så knåpade jag lite på Airfix nya Bf 109G. Kritiken har väl inte varit nådig mot denna sats och den är helt klart den svagaste av de nya från Airfix. Den saknar helt inredning och stolen är ett fantasifoster. Pansaret bakom pilotens huvud saknas också och den är ju en ganska framträdande detalj. Som tur är e det inte så svårt att knåpa ihop ett eget pansar av plasticard. Ett fint dekalark till 3 maskiner följer med, en tysk, italiensk och en finsk. Om man inte är intresserad av just dekalerna så är Academy's Bf109G mycket mer modell för pengarna, bara några tior dyrare än airfix.
Nu är 109an målad och jag valde det finska alternativet. Tyvärr hittade jag inga färdigblandade "finska" färger men efter ett besök på http://www.ipmsstockholm.org/colorcharts/stuff_eng_colorcharts_finland.htm och sedan på http://www.colorserver.net/showcolor.asp?fs=34096+35414 Så blandade jag till Tamiya färg själv.
Undersida: 2 delar XF2 + 1 del XF23
Ovansida gröna: 2 delar XF61 + 1 del XF2 + 1 del XF4
Ovansida svarta: XF69
Jag tyckte att det blev ok men det finns säkert bättre recept på dessa färger.

Det ser bra ut så långt. Har byggt samma individ för länge sen med den gamla Airfix-satsen!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Då va 109an klar. Den var ett okomplicerat bygge som helt klart vänder sig till en yngre publik. Mycket lämplig förstamodell. Där med inte sagt att den är dålig på något sätt. Jag tyckte den va rolig att bygga och slutresultatet blev helt klart godkänt och den skäms inte för sig i hyllan. Panellinjerna är lite grova men ser hemska ut på bild, i verkligheten är det dock inte så illa. Vill man ha ett snabbt och billigt helgnöje och en finsk 109a så är detta ett klockrent köp.
Jag vet inte om beväpningen och extratank användes av finnarna men de sitter löst och går att ta bort. Ev så tycker jag att den blå färgen på undersidan kunde ha varit ännu ljusare.
#3 Mycket stiligt! Tycker också att denna byggsats är bättre än sitt rykte. Visst, cockpit saknas helt och panellinjerna är överdrivna. Men, i ärlighetens namn - hur mycket syns genom huven? Den ser ut som en 109:a ska och passformen är kanonbra. Priset likaså. FineMolds 109:or är ju jättefina, men kostar 3 ggr så mycket.
För nybörjare och unga killar & tjejer så är det en jättebra byggsats.
Som sagt - mycket snyggt bygge!
/Stefan
Mycket fin.
Tror att detta blir satsen jag ska bygga härnäst, känns lagom för en nybörjare som mig.

Superfin Mersu Hogge! Har en Academy G-6 som ska färdigställas nu i GB 17, ska bli en finsk den också. Vet inte vilken individ ännu.
Lite mer info om finska 109:or (och andra flygplan också) finns här;
Om beväpning och extratank som du nämner; Enligt den sidan hade MT-422 inga kanoner under vingarna, men vadå, det ser ju tufft ut! Tanken kan nog ha varit både på och av på de finska planen efter vad jag sett i bildväg.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus