Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 1202 ggr
starhawk
0

Lösa band

För att få snyggare band på mina lerfötter har jag köpt "lösa" band dvs där man bygger upp banden länk för länk. Hittills har det blivit 2 Modelkasten, 2 AFV Club och 2 Friulmodel. Samtliga av varianten som ger "working tracks", gillar inte iden med limmade länkar. Jag har kikat på dom och kommit fram till att Friulmodel och Modelkasten kommer nog gå bra att få ihop, men jag är mer tveksam till AFV-Club, det lutar väl åt att jag gör mig av med dom. Jag har emellertid en fråga rörande Modelkasten, går det bra att använda flytande lim eller kryper det in och limmar ihop både pinnen och de båda länkbitarna?

AFV Club är till Sherman både VVSS och HVSS och det är så smått och pryttligt så jag vet inte om jag får ihop det alls, dessutom hade ju dom vagnarna "spända" band och skymd överdel, där lutar jag mer åt att få tag på lite bättre kvalité gummiband som jag har för mig att det finns, frågan är bara var? Nån som har prövat Modelkasten och/eller vet var man får tag på bättre gummiband?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
0

Ingen här som pulat ihop ett par Modelkasten band?

Proosen
0

har inte provat Modelkasten men jag har för mig att någon på IPMS-forumet dutta lite, lite superlim i ena änden för att låsa pinnen och det borde räcka till tycker jag själv också.

Niclas

IKV91
0

Jag har inte provat modelkasten. AFV club har även gummiband, men hur dessa är till sherman vet jag inte.

Roger

starhawk
0

#2: Jo det var den första lösningen, men jag gillar inte superlim

#3: Jo jag hittade AFVs gummiband men bara till Sherman VVSS inte till HVSS

Proosen
0

Kör med vitlim då eller Gator om du har det, borde duga även det då påfrestningen inte bör bli allt för kraftig. Det ska ju inte hålla mer än pinnen på plats.

Niclas

starhawk
0

#5: Jag var också inne på det, såklart har jag Gator. Till Frullebanden däremot funderar jag att använda Epoxi, eller är det så att häftklammer-metoden inte kräver lim?

Proosen
0

Kanske häftklammrens kantig form låser fast automatiskt. Du får sätta ihop några länkar och skaka om dem lite granna. Fixar de det utan att falla isär är det nog lugnt utan lim skulle jag tro.

Kanske en liten, liten bock med bara någon grads vinkel får det att stanna kvar bättre?

Niclas

Joppo
0

Mina 2 ören:

Jag har använt superlim till mina frullisar. Det räcker med att dutta en liten droppe i införningshålet efter att metalltråden är på plats.

Det har funkar fint hittills. Antar att det luktar trevligare och är  mindre kladdigt att hålla på med i förhållande till epoxyn.

Lyckas du lösa det helt utan lim vore det ju suveränt… Kanske funkar det om du bockar änden som Niclas skriver? Du får gärna lägga upp lite bilder när du testat.

Mvh Jeppe