GB 16: Mazda RX-7
Hej!
Då startar jag en tråd för mitt första gruppbygge och det är dessutom min första bil sedan nystarten av mitt plastbyggande.
Det blir en Mazda RX-7 i racingutförande från C-West.
För den som är intresserad kan man hitta lite info om C-West's racing paket på deras site.
http://www.c-westusa.com/aero/fd3s.asp
Modellen är ifrån Aoshima i skala 1:24.
Delarna ser mycket bra ut så jag ser fram emot detta bygge. Största frågetecknet nu är vad det ska bli för färg på den men det finns ju lite tid kvar att fundera.
Boxart

Ser ju trevligt ut!
Lycka till med bygget!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Ska bli kul att följa detta bygge.

Kul att se att du börjat ,,,,tyvärr är det få detaljer som syns när den är klar. Har du bestämt färgen på karossen ännu?
Gismo

#5 Jag funderar fortfarande på färger. Blå, vit eller en kombi av dem, har också fått tag i en ganska mörk graftitgrå som jag tror skulle bli ganska snygg.
Ser snyggt ut Texxas!
Hur ser karossen ut om man "synar den närmare i sömmarna", skarvar mm?
Hur är passformen på detaljer?
Frågar för att jag ej byggt något från Aoshima.
Lyxigt med olika fälg-val!
Klart snygg modell
!!
/pentti

Höger helt klart tycker den typen av bil skall ha det på något sätt.
Gismo
#10 Håller med: högerstyrt blir mer "fränt" ,"exklusivt"
Pentti

Ser tjusigt ut det här. Måla eller inte måla är frågan, jag målar det mesta även om det inte syns ett skvatt på den färdiga modellen. I alla fall i de flesta fall gör jag så, ibland är jag lat och tar den snabba vägen om delen inte syns överhuvudtaget.
Rekordet i detaljpetitesser är brandsläckaren i Tamiyas 1/12 Lotus, den syns inte alls under sätet men jag målade och satt dit medföljande dekal. Jag visste ju att den låg där under och såg ut som den skulle 
Niclas
Snyggt!
Själv både bygger och målar jag detaljer som sen inte syns!

Det ser ut o bli ett fränt bygge Texxas…
Ser fram mot att få se den färdig…
#13 o #14 Det händer ofta att jag detaljerar o målar saker som inte syns överhuvudtaget…men att det viktigaste är att man vet att detaljen faktiskt är där under…

Ser bra ut! Ser fram emot att se den målad!

Ser bra ut så långt Texxas! Blått blir nog snyggt!

Snyggt Texxas!
De ser ju kanon ut.
Ser fram emot fortsättningen..

Tack Håkan och Henke.
Det är himla kul med airbrush, det har gett en helt ny dimension till modellbyggandet.
Det syns nog inte på bilden men det mörkgråa på instrumentbrädan lyckades jag få till med apelsinskal, liknande vad jag har i min bil, väldigt nöjd med resultatet.
Nu gäller det bara att lacka karossen, och det helst utan apelsiner 
Bra när man kan få till apelsinlack när det behövs!
Gäller som sagt att undvika det där det inte ska vara!

Tänkte tona rutorna på bilen och gjorde ett prov med Tamiyas clear smoke.
Det gick dock inge bra, var väldigt svårt att spruta tycker jag, blev antigen för torrt och apelsinskal eller så blev det jätteblött och börja rinna. Klarplasten för först fixad med Future och jag misstänker att det inte gör det hela lättare och att det blir svårare för färgen att fästa.
Detta är första gången jag har provat Tamiya färg och acryl också för den delen.
Någon som har något tips?

Har samma erfarenheter också med just smoke.
Dimma på ett ytterst tunnt lager på insidan av rutorna, låt torka en liten stund. Dimma på ytterligare något tunnt lager och torka igen. Efter varv som ytan byggs upp kan man sen köra med lite våtare lager och då borde det funka.
Annars har jag läst (men inte testat själv) om en jänkare som doppade sina rutor i tygfärg, tydligen fixade plasten ett kortare bad i sjudande vatten utan att tappa formen. Fler dopp med avsvalning mellan gav en mörkare toning.
Niclas

#26 Tack för infon Niclas.
Jag ska göra ett nytt försök och lägga på väldigt tunna lager.
Men hur får jag bort färgen? Trodde den var vattenlöslig, den har fått llgga i vatten hela natten men den han kanske torka för mycket innan den för bada.
Tur att jag prova på en annan bit och inte rutan till min Mazda.
Isopropyl alkohol löser färgerna vet ej hur det är att komma över det i Usa i Sverige är det nästan omöjligt nu för tiden

Alkohol har jag här hemma
men inte isopropyl.
Men tanten sa att det har de i närmsta mataffär så det ska nog inte va så svårt att få tag i.
Ok jag har testat med 70% men funkar inte och om jag fattade det rätt måste det vara renare än 90% för att det skall lösa färgen så alkoholen vi har hemma du och jag funkar dåligt. Problemet med just Isopropyl Alkoholen vad jag har hört från en läkare är att det är skadligt. Även om man tvättar med det skall man vara väldigt försiktig för tydligen kan det gå ut i blodet.

Började lacka karossen idag men det gick inge bra, sprutan bråkade väldigt. Det började bra men efter ett tag så började den spotta och fräsa. Hade tydligen inte gjort rent den ordentligt.
Så nu blir det till att vänta på att den torkar och så jag kan slipa innan jag gör ett nytt försök.

#30 Köpte 91% och det funkar superbra, bara doppa lite i det och färgen är borta så nu gör jag ett nytt försök att måla.
Jag antar att Isopropylen är bättre än vatten till att späda Tamiaya med?

Nu är insidan klar.
Som ni kan se passar inte däcken riktigt till mina kromfälgar, de passar perfekt till guldfälgarna som är med men jag tänkte jag skulle ha kromisarna.
Kommer ihåg att det var någon här som hade samma problem med för små fälgar för inte så länge sedan. Får leta på den tråden och se om jag kan hitta något bra tips.
Snygg inredning Texxas!
Hoppas du hittar en lösning på fälgproblemen!
Vad jag själv provat och läst om färger så är dom alkoholbaserade går dom att späda med lite olika saker innan målning. När dom torkat är det bara isopropyl alkohol som löser dom utan att paja plasten…går även bra innan målning att torka av ytan om du inte slippar med ett fint sandpapper och lägger på grundfärg. Detta är ett rekomendera för att på slutet få en bättre yta. Troligen finns det lika många sätt och lösningar på detta som det finns folk som bygger. Bara att prova sig fram till det sätt man tycker funkar bäst.

Ser snyggt ut Texxas!

Snyggt jobbat!
Själv tycker jag bakfälgarna har bättre harmoni mot det blå.
Niclas
Snyggt
Tycker som Niclas Guldfälgarna var klart snyggare
Gismo
Guldfälgarna är helt klart snyggare till den lacken, och så ser de lite mera racing ut ;)

Ser grymt bra ut tycker jag.
Här står det helt still med byggandet, inte för att jag inte vill utan mest för att tiden inte räcker till. Har försökt jobbat in lunchen för att få till 25 timmar per dygn men det funkar inte heller. 
Niclas
Ser kanon ut tycker jag.
Dom guldfärgade fäglarna passar bäst 

Ser snyggt ut!

Tjusigt! Kul att se lite blank lack!
Stefan - Modellbyggare

#46-47 Tack !

Snyggt, verkligen tjusigt med ränderna mot det blå.
Fast vilken lustig effekt det blev i bilderna, det ser nästan ut som det vita svävar en bit över det blå. Fast kanske är det för att den ena är metallic och den andra solid. Hmmm….måste nog kolla om samma effekt finns här hemma i skåpet också.
Niclas

#49 Tack Niclas
Bilderna kanske inte blev de bästa, det var mörkt och sent på kvällen, men på riktigt så ser jag inte att de vita ränderna svävar 
Däremot ser det på sista bilden ut som om ränderna på vingen är för smala och sitter snett så jag kontrollerade med skjutmått och de är spot on. Det ser också ut som om de två vingdelarna sitter ihop på mitten, i verkligheten så är det ett smalt mellenrum.
Jag behöver nog lära mig att fota bättre.