Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettdekaler
Läst 3763 ggr
Bengan-A
0

Tips om Bare metal Foil

Hej, Jag ska använda Bare Metal chrome foil för första gången, är det någon som har några tips på applicerungen så vore jag tacksam.'

Börjar fila på en 60 talsjänkare, istället för rallybilarna som oftast byggs, där är det inte så mycket krom =)

Mvh Bengan

Proosen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första lärdomen om BMF är att det inte döljer några skavanker alls, snarare förstärker dem. Se till att du har en ren och dammfri yta så slipper du tråkiga överraskningar.

En spetsig pincett, Supervasst knivblad, Tops, mjuk trasa och diverse träpinnar är vad jag använder.

Några tycker att det underlättar att måla knivbladet med svart spritpenna för att lättare se var man är och renskär någonstans.

Skär till en bit som är något för stor och arbeta den på plats inifrån och ut. Se till att folien smugit ned ordentligt efter ytterkanterna och skär med lätt hand och skarpt blad längs kanten.

När du ska pilla bort överflödet, ta det lugnt så du hinner se om du inte skurit igenom ordentligt. Annars får du göra om när du river sönder det som ska sitta kvar.

Jag gillar att jobba med ett par egentillverkade pinnar, en av trä som rundad i ena änden och tillplattade rund som en trubbig egg i den andra. Sen har jag en plaststicka som också är rund och tillplattad ungefär som en nagel kan man säga, plaststickan är dock lite skarpare än träverktyget. Båda är bra att ha när man inte kommer åt med egna nageln att trycka ned i skrymslen och vrår.

En tandpetare kan duga till att börja med, slipa den lite mjukare bara så den inte river sönder folien.

Det är väl ungefär så jag går till väga med folien. Drar med en bild på en Impala i vardande, är inte klar med inredningen till den ännu.

Lycka till!

Niclas

Bengan-A
0

Tackar fört ett uttömmande svar, ska bli kul att prova denna teknik. Återkommer med bilder på min bil, men eftersom den ska vara "hemlig" fram till den 3/1 då jag är med i en lokal byggtävling så blir det senare.

Du verkar ha lyckats bra med impalan, kanonfint bygge.

Mvh Bengan

Proosen
0

Är det Christmas Jam på tapeten kanske?

Niclas

Bengan-A
0

Så kanske det heter. Det var Jonny på blästern här istan som bjöd in mig när han fick höra att ja byggde lite. Dumt nog så tackade jag ja till inbjudan i tron om att detta var inte så allvarligt. När sedan modellen skull hämtas ut så var den första jag såg Claes Beck Friis, och ävan hans modell han vann med förra året, så då blev man lite nervös. Men man kan ju SMS:a och säga att man inte han klart om bilen skulle se allt för taskig ut =))).

Mvh Bengan

Proosen
0

Japp, då är det jul-sylt du är med i.

Ska bli trevligt att se vad ni fick att pyssla med det här året. Ta gärna lite bilder från röstningen så vi får se vad ni hittade på för något spännande.

Har något foto på Grefvens 08-bygge, himla fräckt och tjustigt i vanlig ordning.

Lycka till!

Niclas

Bengan-A
0

Tyvärr hade jag ingen kamera med ner då, men jag ska definitivt ta med den på röstningen. Sanningen att säga så är jag nog bättre fotograf än modellbyggare, även om man knåpat ihop en del bilar genom åren.

Mvh Bengan

Proosen
0

Snygg kärra!

Vet hur den är att sätta dekalerna på och det gjorde du riktigt bra tycker jag. BMF är mycket lättare att komma underfund med än stora dekaler, någon tröst inför kommande kromlok.

Niclas

Bengan-A
0

Tackar, jo de dekalerna kan vara lite jobbiga.

Mvh Bengan

Alvhult03
0

Mycket fint du fått till folien på Chevan.Men jag undrar,skall man dra bort folien från papperet den sitter på först,och sedan göra som du skriver. Eller häftar den om man lägger det direkt på,och sen drar bort det andra papperet?/Lennart

Proosen
0

Dra bort folien från underlaget och sen över till modellen. Det är som ett vaxat papper den sitter på och till skillnad från dekaler skrynklar det inte ihop sig så fort det är fritt i luften.

Behandla BMF som en tejp med andra ord, iofs. är det ju en slags tejp när jag tänker efter.

Niclas

Alvhult03
0

Tack så mycket Proosen! Jag måste prova på något framöver.Har inte riktigt vågat för det är så tunnt.Men nu fattar jag äntligen hur man går till väga.MVH/Lennart

Bengan-A
0

Julsylten är över för min del. Idag när jag började med att sätta dit BMF så upptäckte jag färgsläpp från karossen. Nu måste färgen bort och bilen lackeras om. Det hinner jag nog inte till den 3/1

Mvh Bengan

Proosen
0

Fy vad surt sånt där är Skrikandes

Du får ta nya tag och köra ett primerbygge med lite lägre ambitioner.

Niclas

Bengan-A
0

Nej, bilen ska ju pryda mitt hem, så den ska byggas som tänkt. Ska försöka hinna ändå, men knappast troligt.

Mvh Bengan

Bengan-A
0

Idag avgjordes det hela och jag var där och plåtade lite 20 av 29 bilar blev färdiga i tid, dock ej min. Bilen som alla buggde var AMT, s Buick Electra 225 1962. BIlder finns på http://www.bengansfoto.com/

Mvh Bengan

StefanW
0

#15 Det var många kreativa byggen, det blev många "whao" och garv! De hade nog kul när de byggde! Tack för alla bilderna!

Stefan - Modellbyggare

Proosen
0

Håller med föregående inlägg, mycket trevligt och skoj att titta på.

Passade på att spana runt på övriga bilder också, måste säga att det är mycket fina bilder du har upplagda. Både på fordonen, djuren och naturen. Fin stämmning i många av dem.

Niclas

Bengan-A
0

Tackar så mycket, jo jag är nog bättre som fotograf än som modellbyggare. Men båda saker har sin charm. Nu ska jag bara få tummen ur och göra klart min Bucik, den blir i originalutförande.

Mvh Bengan

Proosen
0

Jag har en Electra liggande och efter denna bildkavalkad så kom ett stort sug att sätta tänderna i den lådans innehåll.

Niclas