Tyskt transportflyg Kreta 1941?
Hej!
Nu ska vi se, kanske man kan få svar på lite Luftwaffe-historiska funderingar i denna tråd! (Hoppas på dig Sau!)
Jag funderar på att med hjälp av några exemplar av Eduards tydligen fina byggsats av Junkers Ju 52 i 1/144 bygga några transportplan från den tyska invasionen av Kreta på våren 1941. Ett av dekalalternativen i denna låda tycks vara just från den operationen:
Vad jag saknar är en mera detaljerad uppställning, "Order of Battle", som visar exakt vilka förband (Geschwader/Gruppe etc) som var involverade. I Antony Beevors bok, "Kreta: erövring och motstånd" finns visserligen en uppställning, men den nämner inte de enskilda förbanden som sådana, utan endast (s. 410) att XI. Flygkåren hade bl.a. de ungefär 500 Ju 52:orna under sitt befäl - men vilka Transportgeschwader, resp. -Gruppen, eller Kampfgruppe zur besonderen Verwendung, rörde det sig egentligen om? Får jag veta det kan jag börja botanisera i kamouflage och märkningar.
Något i stil med Michael Tamelanders uppställning av Luftwaffes styrka i väst i augusti 1940 (s. 289) i hans bok "Slaget om Västeuropa" skulle vara perfekt. När det gäller jaktflyget, som Beevor nämner som 90 st. Bf 109:or baserade vid Molaoi, kan man med hjälp av siten
sluta sig till att det var Stab, II. samt III./JG 77 som sattes in mot Kreta. Vore toppen med nåt liknande för transportplanen!
Slutligen har jag en fundering om italienarnas (Regia Aeronautica) deltagande mot Kreta; i en bok som jag köpte före jul, "De största slagen under andra världskriget" hittade jag en bild på ett antal Ju 52:or på ett flygfält på Kreta, tillsammans med en italiensk maskin som jag inte kan identifiera säkert; kanske är det en S.M. 82? Någon som har boken kanske vill ta en titt? Annars kan jag skanna bilden och lägga ut. Vore intressant att få reda på!
Tackar på förhand! 
/Peter
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

En början till svar på min egen fråga
tycks vara att i varje fall
delar av IV./KGzbV 1 var inblandade, profil av 1Z+AF
och det är just denna individ som ett av alternativen på Eduards dekalark avbildar. Nåväl, en bit på vägen i alla fall! Alla svar välkomnas!
Ett litet tips är Franz Kurowski's bok
Der Kampf um Kreta - Die Geschichte einer Invasion aus der Luft
Ett litet utdrag från källan ovan:
VIII. Fliegerkorps
St.G 2
ZG 26
JG 77
Italienische Luftwaffenkommando Ägäis
XI. Fliegerkorps
Stab/KGzbV 1
I./Kampfgeschwader zbV 1
II./Kampfgeschwader zbV 1
I./Luftlandegeschwader 1
Stab/Kampfgruppe zbV 2
Kampfgruppe zbV 101
Kampfgruppe zbV 102
Kampfgruppe zbV 105
Stab/Kampfgruppe zbV 3
Kampfgruppe zbV 40
Kampfgruppe zbV 60
Kampfgruppe zbV 106
I./Kampfgruppe zbV 172
X. Fliegerkorps
I./St.G 1
III./KG 30
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Tack ska du ha Sau! Låter som en intressant bok dessutom. Jag tror inte jag hade fattat förut att det också fanns självständiga Kampfgruppen zbV, tack för informationen. Precis vad jag sökte!