Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: gruppbyggen
Läst 1527 ggr
Proosen
0

GB 16: 917K Daytona 1970

Tjenixen!

Nu har det börjat röra sig lite på mitt "Der Panzer-embryo". För er som inte vet så var just Der Panzer smeknamnet på 917 under CanAm-eran så Porsche körde skjortan av alla konkurrenter. Sista evolutionen hade 1580 Hk under kvalen och 1100 i racetrim. Det i en bil som inte vägde mer än 816 kg! Snabb liten rackare kan man väl säga utan att överdriva.

För den intresserade kan man kolla Wikipedia för mera historia om bilens olika skepnader.

Nu över till min lilla fjutt i styrenplast.

Så här såg det ut när den åkte i malpåse för någon månade sedan.

WIP_01.jpg picture by proosen

Var till stugan i helgen och passade på att grunda karossdelarna första vändan och då är det bra med väl ventilerad "verkstad" och schysst hållare.

WIP_03.jpg picture by proosen

En mer närgången titt på hållaren och delarna som fick smaka primer.

WIP_02.jpg picture by proosen

Det var allt för den här gången, på återhörande även om det nog tar en stund innan nästa uppdatering. Gräset i Borlänge tar ut sin rätt och gör mig mer än lovligt trött om kvällarna.

/Niclas

Emo
0

Verkligen innovativt.

Det gäller att ha rätt verktyg ;-)

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Azgaron
0

Ser bra ut så långt Niclas! Fiffigt sätt att sätta upp hållarna på!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

JaguarMkVII
0

Det var väl den där som skördade en hel del framgångar på Le Mans? Jag var där sommaren 1996 ihop med hustrun men det var inte när tävlingen pågick så jag tog några varv på banan som går på allmän väg. Jag lät bilen löpa på Mulsanne-rakan varvid det blev en hel del prat om fartbegränsningar, allmän väg och annat oväsentligt från högerstolen. Jag kontrade med argumentet "Men vännen, de snabbaste bilarna gör runt 400 km/h vid första bromsmärket och vi var bara uppe i 170…" Av nån anledning föll det argumentet platt till marken…

Proosen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ähhh…det var säkert för att du hade runt 230 km/h för låg fart vid bromsmärket. Helt klart en grym bil med en otrolig karriär.

Kylfläkten var tydligen så effektiv så den sög loss den lilla bakrutan på tidiga exemplar innan man rättat till problemet och fått fast rutan ordentligt Förvånad Snacka om undertryck i kupén efter en sån resa!

Det är inte bara du som har problem med högerstolen, kolla vad fru Patrese tycker om makens framfart på Jerez.

Statistiken visar att kvinnor står för c:a 75% av olyckorna på våra vägar, något jag finner underligt så ratten inte sitter på deras sida! Flört

Niclas

ooliwer
0

#4 Låter ungefär likadant när jag övningskör med morsanSkrattande

leopold
0

ser bra ut, själv väntar man ju ppå lite f1 bilar som jag hadde tängkt att vara med med. hur är den att bygga? har titat lite på dom dära

Raldor
0

Brutalare bil har inte tillverkats. Min absoluta favorit bland sportvagnar.

Vad är det för märke?

Proosen
0

Fujimis modell, ganska hyffsad men den lider av att inte ha en hel motor. Visserligen finns det att skaffa ett motorkit i resin men jag hoppar det och hoppas istället få klar den istället.

Finns ett fint ets-set som jag är lite sugen på, vi får se om det blir en order framöver eller om jag kör rätt ur lådanstuket istället.

917 pe.jpg

Niclas

Proosen
0

Blev så grymt sugen på etsdelarna så det gick en order till Stradasports alldeles nyss. Lär ju inte skynda på bygget men vad sjutton gör man inte!?

Niclas

ProMod
0

Jag älskar den modellen av Porsche…

Skulle gärna vilja ha en modell själv…

Så vet någon en till salu så är jag mycket intresserad…

Proosen
0

Hiroboy har tre varianter på hyllan just nu.

Porsche 917K

Porsche 917K

Porsche 917K -  Driver Tetsu Ikuzawa

Sen finns det ju en del dekalark så man kan bygga en hel del olika 917.

Niclas

ProMod
0

"11 Tack för tipset Niclas…

Det låter intressant…

Jag får se om dom har nån av dom kvar när plånboken tillåter ett köp…

Maysula
0

Hejsan Niclas

Intressant bygge! Måste ju fråga vilken version det blir? Det finns ju som sagt lite varianter att välja på!

Hörs senare!!

Thomas

Maysula
0

Hej igen

Daytona -70, är ju klart men har du bilder på den, det fanns väl flera som rejsade då ?

Thomas

Proosen
0

Tjena semestfirarn!

Den blir rätt ur lådan och då ser det ut så här, ett österrikiskt team som körde denna märkning Daytona '70.

Niclas

Maysula
0

Stilig "Panzer" eller hur! Påminner lite om designen hos Le Mans vinnaren -70

Färdigfirat efter denna vecka, syns sen eller hur!?

Thomas

Proosen
0

Klart vi syns, jobbar veckan ut sen får jag ledigt en vecka. Ställde ut 6-timmarsrodden i vitrinen häromdagen så får du kolla när du är tillbaka i tjänst igen.

Daytonabilen är som Le Mans-vinnaren fast tvärt om, tyvärr ser färgen på dekalerna helt galna ut så kanske borde jag försöka maska upp och måla det röda istället!? Tröskellådan måste i vilket fall som helst målas och då blir det svårt att matcha nyansen på deklarna.

Fick just verifierat att etsarket är skickat idag, så vi får väl se hur lång tid det tar från staterna och hit. Hoppas tullen har en trött dag och struntar i mitt lilla platta paket/brev!

Niclas

Proosen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så kom det då ett brev på posten med etsdelar, 120 kr inklusive frakt Skrattande

Här ska fixas och donas med en massa pyttesmå metallflirpar både här och där.

Niclas

Azgaron
0

Ser ut som en del pyssel, men det blir nog snyggt när det är klart!

Proosen
0

Just det, kom på en sak till angående mitt etsköp.
Om det inte var en engångsföreteelse så tog Strada sports en vecka på sig från sista klicket tills det skrammlade till innanför dörren.
Snabbt och effektivt, kan nog utan vidare rekomendera dem för vidare inköp.

Niclas

Emo
0

Oj, oj oj, där var att göra!

Mycket jobbigare än mina stora delar.

Tror inte jag hade haft en chans att göra något snyggt av det - nu.

Kan du förklara för mig vad ets betydet i detta sammanhang. Jag trodde att det så småningom skulle framgå av kontexten, men nej, jag begriper inte ändå.

Det blir säkert en mycket fin (vacker) modell av ditt bygge.

Proosen
0

Tjena Emo!

Ets betyder i det här fallet och i vår underbara värld av modellbygge att man gör små fina detaljer av metall som fotoetsas fram på samma sätt som man gör kretskort till elektronik.

Det här arket och många andra är dubbeletsat, dvs. på en del ytor har man låtit syran etsa bort överflödet helt och hållet medans andra ytor enbart etsat en bit på ytan.

Då får man de matta lite tunnare ytorna som du kan se på t.ex. bältena i just det här arket.

Niclas

Emo
0

Tack för en fin förklaring!

Proosen
0

Har väl inte hänt så mycket mer än att karossen fått sig ett par omgångar med vit primer. Har lite problem med sk. "ghosting" där ett igenlagt luftintag vägrar gömma sig under primern utan det kryper fram efter ett tag när färgen torkat en aning. Nu får den vila ett tag så får vi se om allt torkar till sig ordentligt så en sista omgång med sandpapper och primer slätar över det hela.

Niclas

Proosen
0

Nu har det hänt lite mera på "pansarvagnen"
Karossen får väl anses färdiglackad så när som på några vändor klarlack över de röda dekalerna/stripsen.
Här hänger karossdelarna på tork med fin utsikt över Falun.

Dryingtime_01.jpg picture by proosen

Inredningen har också fått smaka lite färg, himla klatschiga stolar! Det ska på vinröd färg på trösklarna, ska försöka att matcha dekalerna så gott det går. Men jag får lägga på dem först och matcha sedan så det blir på lika grundfärg.

Cockpit_01.jpg picture by proosen

Byggde om ratten också, kapade bort ekrarna och tog rätt på en liten puck på baksidan som limmades på de etsade ekrarna istället. Här ser man tydligt fördelen med etsade delar jämfört med den toktjocka plastdelen. Skulle tro att man inte behöver ha ekrar som är gjorde i 30 mm tjock aluminium i verkliga livet!

Ratten ska få lite färg på kransen och det frostiga partiet på ekrarna närmast kransen.

Steeringwheel_01.jpg picture by proosen

Niclas

Mattias-A
0

Mycket snyggt, jag ser verkligen nu vad mycket det gör med fotoets.

Azgaron
0

Tjusigt Niclas! Snygg ratt!

jeepsventa
0

Hej !

Tips , både Porschen o en del andra kul vagnar finns hos Lundgrens i Bollebygd !

tel 033-289149 1300-1800

mvh Håkan "jeepsventa" !

Proosen
0

Då kommer det nog samtal från Lindesbergshållet skulle jag tro!?

Niclas

Proosen
0

Här är det totalt stiltje på porschefronten. Satt lite håglöst och petade på delarna igår och ratade lacken. Har sjunkningar och spöklinjer på hela bakpartiet så det är tack och adjö till färdigställt i tid.

Tror att det får räcka med GB's nu, har inte lyckats en enda gång hittills.

Niclas