flygas/köras?
Skicklig pilot
Personen som kört flykthelikoptern har bevisligen varit en skicklig pilot. Helikoptern har landat i en liten glänta, och rotorbladen är bara någon meter från träden.
så skriver aftonbladet,men jag funderar om man kan säga körde helikopter,man kör en bil en helikopter flyger man,eller har jag fel?men oavsett så var det en bra duktig pilot
www.bosnafly.n.nu
Gjorde det så kallade google-testet från P1s program Språket.
"köra helikopter" - 185 träffar
"flyga helikopter" - 3660 träffar
Med andra ord säger de flesta att man flyger helikoptern.
där ser man.
man borde kanske tipsa AB om att man inte kör helikopter utan flyger den
www.bosnafly.n.nu

#2: De bara tackar och tar emot, och så bryr de sig inte. Kolla bara alla nyheter om det händer något med Gripen, och alltså inte Jasen eller vad de nu kallar den …
Det finns ju rekommendationer från Mediespråksgruppen angående Ord med svår form:
JAS 39 Gripen När det gäller JAS anser gruppen att man i möjligaste mån bör skriva Gripen, som är flygplanets namn, och inte JAS, som står för Jakt, Attack, Spaning, d v s Gripens användningsområde. Dock kan man gärna skriva JAS 39 Gripen då och då. (9 mars 2000)

Aftonbladet ja… där gick tidigare idag att läsa om "rånarjakten i Vätberga". Var det insatsstyrkan som inte höll tätt av upphetsningen då, kan man undra?
Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Intressant Sani!
Jag måste vara lite knäpp, för det första jag tänkte var, ah, intressant dioramaide där med 2 snubbar som rappelerar ner från en jetranger!
Har några gånger försökt förklara skillnaden mellan revolver (med revolverande/roterande trummmagasin) mot halvautomatpistol (med platt magasin ofta i kolven), men de bryr sig ej. Ofta har "förövaren" först en pistol, sen en revolver.
Även begreppen automatvapen / tung beväpning används ofta, man kan ju fundera på vad de menar? Tung beväpning för mig är understödskulsprutor med bandmatning, granatkastare, 12.7 mm kulsprutor och lite värre doningar (och jag är inte ens säker på att detta är korrekt).
Tycker även det är "lustigt" att de skriver "knivskars till döds" låter väldigt plågsamt, kanske blir man knivhuggen till döds? Nån gång har de även skrivit slagen med yxa, är väl iofs möjligt, men huggen med yxa kanske är vanligare?
Men, men, eee man nörd så eee man… 
¤5 du fick mig att skratta lite…..
www.bosnafly.n.nu

Om vi nu ska fortsätta OT i den här tråden (också!) så tycker jag att begreppet "inhumana vapen" är intressant. Nu vet jag visserligen vad som menas och vad det innebär, men det förändrar inte själva saken att definiera vissa militära vapen som humana och andra som inhumana, när syftet trots allt är att oskadliggöra människor.
Djur som blir humant? avlivade!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#7 Ja humana vapen, då borde det vara som man gör med djur. det dödar direkt utan fördröjning?vätebomb? Men lite roligt är det.
Och alla mördare ska också ha ett namn t.ex Jägaren,gruvarbetaren,läkaren,städtanten. Verkar som man vill att alla inom ett arbeteområde ska vara potensiella mördare.
Och alla äldre människor tror ju på allt dom läser i tidningarna efter som det höll sig till sanningen förr i världen(iaf närmare).
Kul OT.

Det heter helikopterförare eller -pilot. Utbildningen benämns med förare eller pilot så då kan man väl både köra och flyga helikopter?
Kanske är man pilot om man är ovan trädhöjd och flyger men förare om man riskerar att sno in rotorn i vegetationen.
Hmmm…..? Alltså kör man helikopter vid start och landning för att övergå till att flyga när man kommit upp en bit. Svårknäckt nöt det här och inte blir det bättre med lite för mycket fritid just i skrivandes stund. 
Niclas

Kanske lite OT: Har jobbat på Helikopterbasen vid Muskö, helikopterpiloterna kallades aldrig för piloter utan för kuskar
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Angående tunga vapen:
Inom militären menar vi med tunga vapen ungefär som i inlägg 5, dvs 12,7 mm kulsprutor, granatkastare, rpg:er mm.
Men jag uppfattar att när nyheterna skriver tunga vapen i samband med bankrån så syftas det på automatvapen som ak5 och ak-47:or, dvs tyngre än pistoler och hagelbrakare.
/Pajje

Finns inga flygare längre: stridspilot=vapenplattformsoperatör?
Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus