Förstora upp ritning?
Hej!
Jag var ju inte alltför aktiv på mattelektionerna i skolan, så jag behöver hjälp!
Jag har en ritning i 1:72 och vill förstora upp den till 1:48. Jag tänkte skanna bilden alt. kopiera upp den. Kan någon hjälpa mig med hur många procent jag behöver skala upp den med?
//Marcus

tog detta från marcusmodels.net
Scanning - Beräkning av procentsats.
Hur gör man då detta i praktiken? För att beräkna hur många procent som ritningen ska skalas upp så behöver man räkna lite, teori i praktiken!. Enligt Geoff Illsley i DVDn "Airbrush painting techniques" (recension kommer snart på den) så tar man helt enkelt och mäter den verkliga plastmodellen från t.ex vingspets till vingspets, sen gör man likadant med byggritningen. Sen delar man modellens värde med ritningens värde och multiplicerar summan med 100. I mitt fall mätte jag avståndet mellan vingspetsarna i den yttre deltavingen, 195 mm ganska exakt. Byggritningens motsvarande mått var 70mm, d.v.s ganska rejält mycket mindre.Jag delar 195 med 70 och får värdet 2,78, multiplicerar med 100 = 278%. Detta innebär att ritningen ska förstoras upp med 278% för att nå skala 1/48. Jag tyckte själv detta lät mycket och var väl lätt tveksam till om det skulle funka
Hoppas det hjälper

Just nu känns mitt huvud helt tomt och slut (höll på att somna i fåtöljen nyss), men det borde väl räcka med att förstora detaljerna på en 1/72-ritning 1,5 gånger för att få dem i skala 1/48.
72 / 48 = 1,5
En detalj som är 180 cm i skala 1/1 är ju 2,5 cm i skala 1/72 och 3,75 cm i skala 1/48. 3,75 är 1,5 gånger större än 2,5.
Enkelt
1 skaltum / 4 fot = 1/48
1 skaltum / 6 fot = 1/72
Bara ta 1/72-ritningen och sätt dit 1½ tumme så är den i 1/48. 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Ja du… Jag gör som WildeSau - det verkar enklast - men!!!
Jag ska förstora upp en mälningsritning på J 35 som följer med i deras 72-sats för att klippa till målningsmask i 48…
Jag är inget mattesnille, men 248% låter lite väl mycket! Om jag slår 48 x 1,5 så blir det följdakligen 72…
Tack för hjälpen - jag återkommer om ni räknat fel…
//Marcus

#4: Gör det du! Och skulle det bli fel så skyller vi på scannern/kopieringsapparaten! 
Jag ska faktiskt ta hjälp av en viss sajtvärd… Då blir det han vi skyller på…
//Marcus
Än värre var det förr när kopiatorerna bara kunde förstora max 141%, dvs från A4 till A3.
Då fick man först förstora 1/72-originalet 125% och sedan 120% på den förstorade förstakopian. 
Eller för att göra en enkel formel som passar för all förminskning/förstoring av olika skalor.
Bara att byta ut skalvärdena.
X i % är du ute efter. % är 100-delar dvs. X/100
_1_ x _X_ = _1_ = efter lite omflyttning = > X = 72 x 100
72 100 48 48
Eller.
Skalan du har dividerar du med skalan du vill ha. Skall du sedan använda kopieringsmaskin så multiplcerar du resultatet med 100 för att få fram skalan för maskinen. Detta fungerar både för förminskning och förstoring.
Exakt vad Sau säger men ekvationer ser alltid läskiga ut.