Lessen P-51C

OK… allt var bra… tiden gick… den stog uppställd på bordet… Tappade jag nåt på bordet eller vad var det som gjorde att ett landställ gick av? Ah-ha… en katt kanske? Men tror inte det… en dag var landstället av på ena sidan… jag fick lov att städa och den hamnade i en kartong… senare öpnade jag kartongen för jag ville reparera landstället… men då… ojojoj… hur kan nåt falla i bitar när det bara står stilla? Depression?
Ja, som ni kan se på bilden… landstället av… gear doors av… två prop blad av… pitot av… antenn helt borta… Låter som en checklista…

SÅ var det problemet med dekaler! Jag sökte after market, men fann inga alls. Aeromaster's ark var slut… funderade på att prova de jag hade, men… nej… så en dag, fann jag Hannants! Och där… där uppenbarade sig som ur en dimma och skarpt vitt ljus… ljuvlig musik spelade och en änglakör sjöng… rosa, små blommor föll från skyn och vägen var dekorerad med rosenblad… och där kom Warbird Decals, med dekalerna jag ville ha! PLUS att det kom en hel drös med andra 332nd FG dekaler också!
Det är Ina the Macon Belle jag ska ha på den lessna Mustangen. Jag tror att den kommer at bli väldans glad nu!
Fast… jag är inte glad åt Humbrols lack och drar mig för att lacka, men jag tror att det får bli klarlacken ändå…

Här är en översiktsbild över vilka plan som är med i dekalarket från Warbird Decals. Det är ark #72001, 332nd FG, P-51C/D.
Gjorde nyss en beställning från Hannants igen med bla lite jag behöver till en B-24 jag vill bygga. När jag beställde så fanns allt jag ville ha In Stock, men sen när jag fick det visade det sig att mina 1/48 Hurricane huvar och True Details 1/72 B-24 hjul var slut! Damn. Jag som såg fram emot att börja bygga min B-24. Vilken besvikelse! Och en annan besvikelse var YB-40 delarna jag beställde tycker jag, fast jag har ju bara öppnat påsen och inspekterat nu. Det kanske blir bättre när delarna kommer på plats, när det nu blir…
Historien med den lessna P-51C kommer att fortsätta. Lägger upp några bilder senare igen.
Har en A-10 som är väldigt bedrövad också. Det blir en annan historia i bilder…
Snygg Musse Magnus! Snyggt med olika nyanser på panelerna!Tråkigt att den fallit ihop så! Kul att du fått tag i dekaler!
Är det Hu11 du målat med så är Humbrols klarlack inte nån bra idé då den löser upp silverfärgen. Istället skulle jag nog lägga ett lager Pledge golvpolish!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Tjena Magnus och välkommen hit, så du kämpar på med din Red tail fortfarande. Skönt att se folk med lite beslutsamhet och framåtanda i motgången.
Sån där änglakör vill jag också höra! Kul att du hittade vad du sökte till slut.
Du får visa lite av dina övriga byggen också, såg en del pågående projekt på vår utställning uppe på gruvan.
Niclas
Kul me ett mussebygge.
Du har fått till målningen väldit bra.
Tråkgit me dekalerna och landningställen

Hej! Tack för besöket hit. Ja, jag hade alltså tänkt att kämpa på med den här nu och fixa till den när dekalerna kom. Och det var kanske att överdriva liiite med änglakör och det vita ljuset… fast det var roligt at hitta dem. Jag fick en liten överraskning när jag såg att den fallit i bitar så den stog ett tag till, men nu ska jag sätta igång igen.
Den är helt penselmålad med Humbrol. Silver är 191. Kommer den att lösas upp också?
Det blev lite roligt med nyanserna, men det är inget avancerat alls. Jag blandade inget utan tog bra direkt ur burkarna. Det mörkare på panelerna är Aluminum och vid avgasen och de panelerna så är det Gun Metal.
Jag hade några referenser när jag målade, men vet inte om B/C var likadana som D. Har en Aero Detail (Japansk) om P-51 med fina bilder och jag lånade J26 tror jag den heter på biblioteket och såg hur det var målat under har jag för mig. Det grå är 166, och ska föreställa det primermålade vingarna. Det syns en skillnad i Aero Detail, men det är helt grått. Har målat en annan gammal Matchbox men har Aluminum istället för 166 om jag minns rätt. Den väntar på dekaler den med. Det blir de som kom med "Dooleybird" har jag för mig att det är. Ska lägga upp en bild på den med sen, om den fortfarande är hel. Står nu i en kartong den med… Och, ja du Proosen… hmmm… vilket av alla projekt ska jag ta först? Har flera på gång och aldrig blir nån färdig. Airfix för de är så dåliga och inte så roliga att hålla på med. Har en B-29… börjat falla i bitar innan den är klar. Man kan se noshjulet på en av bilderna härovan. Det är ett nostalgibygge. Byggde den en gång för läääänge sen. En Blenheim är på gång. En tysk pilot 1/16 av Tamiya och lite annat… för att inte nämna den helt bedrövade A-10… Ska lägga upp lite av det ena och andra. Först ut blir A-10an.
Jag har funderat på panellinjerna, men tänker inte våga mig på det den här gången. Jag har gjort det på en P-47 för 10 år sen, vilken också ett av de två första jag sprutmålat. Jag försökte senare göra linjer på en Zero, men resultatet ser ut som om det är fingerfärg. Ska lägga upp en bild på den sen och visa. En bild på P-47an här bredvid, och en närbild här under. Den är ihoplappad efter frakt från Japan och saknar ett pitotrör och jag ser på bilden nu att det inte har lossnat när den stått i butiken… Och närmaste gear doorlappen är gjord av en plastskiva och bara målad en gång, vilket man kan skymta. Tänkte måla en andra gång, men… tiden gick.
Egentligen verkar det inte som om panellinjerna syns på riktiga plan heller…
…så jag vet inte hur jag ska göra. Det är ju roligt med panellinjer och det ger mycket till ett plan… Men orka öva?
Borde ju göra det, så jag ska försöka på ett annat plan här framöver.
Tre smileys i ett stycke är lite mycke. 

Det här är en närbild på P-47an. På det gula ser man hur det har runnit för mycket. Jag tror jag använde Humbrol 33 och terpentin, kommer inte ihåg nu. Tror inte att det var thinner. Applicerade med en pensel och hade en topps eller bit papper att ta bort med. Minns inte det heller. Det jag minns är att jag hade nyss köpt en bok med olika tips och råd och jag försökte följa ett av dem ahr jag för mig…

Mycke snygga byggen
#15 Jag har faktiskt ingen aning om hur Hu191an funkar. Har precis inhandlat ett ex. Bäst är att testa alla metallfärgerna på en bit plast, så man inte förstör nått man inte vill!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Här är allt tillbaka, och den har fått lite färg här och där och står nu redo för att tvättas av lite innan dekalerna! ÄNTLIGEN… vill jag tillägga. Se mer om denna P-51C här: Magnus Modellbyggeri - Pågående byggen.
Ser ju bra ut 
Snart är den ju färdig..

Nu är det inte långt kvar till aktiv tjänst!
Stefan - Modellbyggare

Trägen vinner heter det och nu ser vi alla att det ligger något i det uttrycket.
Gillar red tails-planen.
Niclas

Mycket snygg är den tycker jag Magnus, speciellt de olika metalltonerna. Bra jobbat!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Tack! Snart är den klar. Efter att jag tog den sista bilden tvättade jag av den lite. Då såg jag på fälltankarna att de inte var klara! "Ropa inte hej…" finns det ett ordspråk som låter, och, ja, det stämmer in här. Jag tror faktiskt också att det inte är de långa tankarna jag skulle ha till den här Mustangen utan de som var klara redan som jag satte på min Dooleybird…
Ibland är Livet jobbigt.
Magnus.

Nu har jag bestämt att det inte ska vara fälltankar på. Först tänkte jag att de långa där uppe (108 gal) på bilden skulle på. Sen blev jag osäker och misstänkte att tankarna jag skulle ha satte jag på Dooleybird istället och tog ett par från min Hasegawa P-51, och såg sen att jag kunde ha tagit paret från min Academy ask istället.
Nog med babbel!
Här är en bild. Den är klar förutom att jag ska lacka den senare ikväll. Fler bilder blir det efter träffen 12/12 på den här.
Magnus.