Academy 1/72 P47D Thunderbolt "Razorback"
Idag (och igår) satte jag äntligen igång med modellbyggandet igen efter en lång paus. Börjar i princip om från ruta noll och detta bygget blir det första med en mer "proffessionell" approach till det hela.
Syftet med bygget är i princip att bygga klart en modell och lära mig:
- Spackla skarvar på flygplanskroppen och dylikt.
- Måla planet med airbrush, samt lacka planet.
- Göra en 'wash' till cockpit och flygplanet.
Och utöver detta vill jag lära mig massor 
Boxart:
Limmade ihop delar utav cockpiten som ska airbrushas:
Bilderna blev visst lite ihoptryckta 

Spackla skarvar och grejjer? Då tror jag du får skaffa en annan än Academy! Min Academy P-51C var istortsett helt perfekt på det sättet, med otroligt bra passform på sakerna. Jag blev överraskad av hur bra kvalitét det var på den. Har byggt en P-40 som inte var så imponerande.
Jag ser fram emot att följa ditt bygge!
Magnus.
Trevlig modell och trevligt plan! 
Lycka till med bygget!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
#2 Vi får väl se, har inte kollat passform än…
Har airbrushat lite cockpit och så idag, riktigt skoj! Och min Eurotec 16A var en riktig trevlig kompressor!

#4 Ser bra ut! Kul att du är nöjd med din kompressor. En bra kompressor ger allt lite mer luft i tillvaron..
/Stefan

Välkommen hit Eimmot, det ska bli roligt att följa ditt bygge!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Trevligt bygge 
Ja Academy håller i stort hög klass.
Dess värre är att just denna modellen har en grov miss i ryggåsen

Om du vill se på ett annat bygge så finns det en spansk sida där Raul Corral bygger en likadan modell. Den innehåller många bilder i steg för steg som jag tror att du kan ha nytta av under ditt projekt. Ser fram emot fler bilder på ditt bygge!
Stefan - Modellbyggare

Min allra första cockpit klar!
Förmodligen fullt av nybörjarfel, men det bjuder jag på! Säkerhetsbältena är mitt allra första scratchbygge
! Är väl mest stolt över instrumentbrädan som blev nice, med torrpensel. Att det är fel interiörfärg, det skyller jag på Academy som i instruktionerna menar att det ska vara samma färg i cockpiten som i hjulhusen, vilket inga bilder som jag sett på nätet har.
Men jag är nöjd, och ser fram emot att bygga mer!
Ser snyggt ut Eimmot!
Tror det är ett vanligt fel på många beskrivningar att färgen för cockpit och hjulhus anges som samma färg!
Själv brukar jag blanda i lite svart i Hu81 för att få en nyans som bättre passar i cockpit!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Tack Azgaron. O tack för tipset. En uppdatering. Har airbrushat hjulhusen, maskerade sedan dom och målade undersidan av planet. Detta är superkul! Påpeka gärna fel, ge tips som jag kan använda till nästa bygge. Vill gärna veta om man missat något i byggprocessen elr så.

snyggt,samma färg har jag i min P-47 när det gäller hjulhus.en av favorit kärror är det
www.bosnafly.n.nu

Snyggt, vilken airbrush och färg använder du? Vad fick du betala för kompressorn? Tror min mini kompressor ger upp snart.
#13 Jag köpte först, som många andra, en Biltema airbrush och kompressor för att testa airbrushing. Airbrushen gich sönder, fick en ny på garantin.
Kompressorn gick sönder, så då köpte jag en Eurotec 16A från Puma Hobby för 2700:- Perfekt om man vill ha en tyst kompressor (Så tyst som en membrankompressor kan vara) samt att man kan flytta runt på den. Är helnöjd.
Eftersom både biltemas airbrush och kompressor har gått sönder för mig så är det inget jag kan rekommendera. Själv kommer jag byta airbrush så fort jag har pengar.
Använder Tamiya-färg och deras Thinner.

Trevligt bygge Eimmot, ser bra ut!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Ok, har funderat på en sån kompressor. Vad är skillnaden mot 20A?
#16.
Är ingen kompressorexpert, men de största skillnaderna är väl:
16A = Membrankompressor: Oljefri
16A = Vikt ca9 Kg (Bra, om man inte kan ha kompressorn framme hela tiden, utan behöver flytta undan den.)
16A = Ljudnivå: Den har lufttank, men den behövs ju fyllas på ungefär var 5-10 minut och då låter den lite tystare en Biltemas mini-kompressor.(Inget man stör sig på)
20A = Oljekyld, du behöver fylla på olja och hålla koll på det.
20A = Vikt ca 20kg (Alltså jobbigare om man måste flytta runt.
20A = Ljudnivå: "Kylskåpstyst", du hör den knappt, aldrig.
Sen är det väl lite skillnader i lufttryck och så, men båda klarar ju av att driva luftsprutor. Det hela beror väl egentligen på ditt behov och hur mycket pengar du har.
Anledningen till att jag har 16A är att jag behöver flytta kompressorn mellan mitt rum och garaget varje gång jag ska sprutmåla, samt att jag då inte heller vill behöva dalta med olja. Den passade just min situation och behov än vad 20A gör vid detta tillfälle.
Hade jag haft ett fast hobbyrum där kompressorn kommer stå still i 20 år så hade jag valt 20A.
#17 Vill bara fylla på lite med info…
16A har en lufttank på 2,5 litet medan 20A har en på 1,5 liter. En viss fördel för 16A, men inte så stor i praktiken. Det som det betyder, i praktiken, är att 20A "går igång" oftare än 16A. Nu gör det inte så mycket eftersom 20A verkligen är tyst. Riktigt tyst t om! Man måste uppleva det i verkligeheten för att förstå.
Vid airbrushing så jobbar man, normalt sett, med väldigt låga tryck. Luftåtgången är inte särskilt stor heller. Hur lång tid tar det att lägga på ett lager färg på ett enmotorigt flygpan i skala 1/72? Hur mycket luft går det åt att göra lite "mottling" på en Bf109:a ? Vad jag försöker säga är att man behöver inte en kompressor som klarar av att leverera 8 bars tryck och har en lufttank på 100 liter.
20A är oljesmord. Det gör att ljudnivån blir lägre och livslängden (troligen) blir bättre. Det sistnämnda är beroende på flera olika faktorer, men i princip är oljesmörjning ett "bättre" alternativ. Jo, det finns underhållsfria/permanentsmorda kompressorer som används inom vården som har riktigt fina lösningar, tekniskt sett. Är dock i en annan prisklass och absolut "Overkill" för modellbygge.
Oljeåtgången i en 20A är mycket liten. Det är inget större problem, om man säjer så. Däremot så får man vara lite försiktig när man transporterar den. Tippar man över den på sidan, så rinner oljan "över" i delar där den inte ska vara.
20A är dyrare än 16A. En 20A kostar knappt 4.000,- SEK hos t ex Puma Hobby. 20A är tillverkad av Werther International i Italien, men 16A (tror jag) är tillverkad någonstans i Asien.
Hos de stora byggvaruhusen m. fl. går det att hitta mycket prisvärda kompressorer. Nackdelen är att de bullrar & vibrerar på en helt annan nivå än en 20A. För en del har det ingen betydelse, för andra är det väldigt viktigt.
/Stefan