Eduard 1:32 Me 109 E1

Tjena! Jag tycker preshadingen ser ok ut. Blir den för kraftig går det ju att lägga lite mer toppfärg.
Jag håller också på med en Eduards E1:a, håller med om huvarna runt nosen, jag fick mixtra rejält där, jag limmade in en bit av gjutstammen för att hålla isär huven. Jag limmade även lite plasticard på kanterna som stöd vid limningen. Även främre cockpithuven passar dåligt, den kommer lite för högt så det blir en kant fram mot huven över kulsprutorna.
Vad blir det för målningsschema föresten?
Peter
Ser bra ut Linus!
Det där med preshade är ju en smaksak, och jag själv skulle nog ha den lite subtilare.
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Jag hade tanken att den troligtvis inte blir så kraftig när man lagt på kamo. Kom att tänka på trixet med att limma in en bit av gjutstammen oxå, men det var ju såklart när jag redan limmat fast huven…
Schemat blir gul 2, 6./ jg 52 Husum, tyskland 1940. Enligt Eduard ett målningsschema som fixades upp från den polska kampanjen till slaget om Storbritannien.

Slipade ner främre huven lite och med superlim och genom att limma en kant i taget och använda tandpetare för att tvinga allt på plats fick jag till det hyfsat. Limmade dit de två "luckorna" ovanför avgasrören i efterhand. Tror problemet bottnar i att undre delen av främre skrovet har dålig passform. Oljetråget har jag inte alls fått lika snyggt som du, trots att det gick åt en del spackel och mr surfacer.
Ok ska bli spännande att se den målad. Jag har för första gången testat att måla emblemen med hjälp av Montex masker 1./JG52 vit 9
Håller med om det där med huven, jag tror också att problemet sitter i underdelen.
Peter

Vilken färg använder du?

Fint bygge.
#7 Om det var mig du fråga om färg så kör jag med Gunze akryl
Peter

#8 Tack!
#9 Jo, då kör vi samma färg. Undrade om ditt målningsschema, var hittade du referensen till det du tänkte måla? Tänkte själv bygga några olika me 109e från olika kampanjer osv. Är mitt favoritplan. Har aldrig hört talas om montex masker, är det vinylmasker? Var hittade du dom?
Montex masker säljs av" http://www.zoomomania.com/" det är vinylmasker och det fungerar riktigt bra. zoomomania är bra att handla av, se upp bara att de har prylarna i lager, annars får du vänta 3-4 veckor, men har du inte bråttom så levererar de alltid.
Eftersom jag ville prova de här maskerna så köpte jag ett set och det innhåller 2 st maskiner varav den ena var " 1./JG52 vit 9".
Peter

Mycket snyggt! Är även vildsvinsemblemet målat? Detta blir första gången jag försöker mig på ett mottlat kamo, så vi får se hur det blir. Tack för länken.

Tack för tipset! Får späda lite till då. Brukar köra 50/50. Kommer lite nya bilder snart.

Snyggt!

Ser fint ut!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Tackar!
Det där ser riktigt bra ut, ska bli spännade att se den färdig
Peter

Uppdatering!
Nu är hon avmaskerad. Vid målning av nosen upptäckte jag att lite ytterligare slipning av undersidan på nosen var nödvändig, är inte helt bra, men någonstans måste man sätta stopp. Även passformen på luftfiltret var dåligt, men med tanke på övrig passform så vad ska man säga. Tittade dock på fotografier av förlagan och såg då att passformen i verkligheten inte var helt lysande där heller, och då kan man väl säga att det är i sin ordning. Behövs lite touchups, men kamot är färdigt. Kommer sedan att lägga filter, wash och vädring. Förutom jobbet med klarlack och dekaler. Behövs lite mer vädring i cockpit också. Eller? alla kommentarer och tips mottages tacksamt! Annrs är detta den modell jag är mest nöjd med hittills i min karriär, har lärt mig mycket under bygget av denna!

Tycker att det ser fint ut! Lite "vädring" i cockpit hade kanske inte skadat? Kanske en wash? Hade nog gett lite mer stuns i färgerna. Men, det är ju en smaksak. Svårt att bedöma utan att sett modellen i verkligheten.
Nu låtet jag som en Besserwisser, men…rätt beteckning är Bf109 inte Me109. 
Snygt jobbat!
/Stefan
linusorn, la in dina bilder direkt i inlägget på denna fina modell! Nice med skalan också…

Tack!
Har borstat MIG pulver i cockpit, men den ligger rätt nära i ton med färgen, men ger ett något mer slitet intryck, (syns inte på fotot) är inne på att lägga något mer, (måste fundera lite först bara) fast var nog lite snål med drybrushing, den övre instrumentpanelen är inte vädrad eftersom den monterades precis innan fotografering, ska ordnas.
Såg nu när du påpekade det att jag skrivit fel!
Fast om man ska vara lat (vilket jag ofta är) kanske man kan komma undan med Me Bf 109?

Tack Karlrobert!
#29 Ähh, det är lugnt. Förr såg man ofta benämningen Me109, men det är inte korrekt. Me förekommer inte alls när det gäller 109:an. Inte vad jag vet, åtminstone.
Tänkte på det där du skrev om finish. När man tittar på riktiga flygplan från WWII, så ser man hur dålig finish det kan vara. Bucklor, skeva plåtar, glipor och Allmänt taskig finish. Svårt att återskapa i skala, men nog är det en intressant tankeställare.
/Stefan
Ser mycket bra ut Linus!
Jag gillar speciellt kamot… "Hard edge" är snyggt…
// Jesper
Det där ser ju riktigt lovande ut, jag tycker du lyckats bra med camot. En wash i cockpit skulle nog sätta pricken över i.
Peter

Tack för alla glada tillrop! Tror jag ska lägga en brun wash i cockpit för att få den att poppa ut lite samt lite torrborstning. Är själv förtjust i hard edge kamon. Funderar på att lägga ett gult filter över kamot, och kanske ett vitt eller ett ljust ljust blått över nos och svans… Sen eventuellt brun eller grå wash. Hmm mycket att fundera på.
#31 Är faktiskt ett intresant spår, satt inatt och tittade på bilder på "the 109 lair" på riktiga plan, tänkte då faktiskt på hur mycket tid vi lägger på att först spackla och slipa för att få allt perfekt och sen lägga wash och grejer för att få allt att se slitet ut. I verkliga livet var ju planen många gånger med om strider och buklandningar och levde ett rätt hårt liv. De reparerades och målades om i fält ibland med pensel. Man kanske skulle börja spackla och slipa mindre hädanefter. Om man inte vill göra modeller på fabriksnya plan, och jag tror inte passformen var lysande då heller, gällde ju att snabbt ersätta de plan som förlorades. Många gånger är pansarbyggarna riktigt duktiga på detta, man kanske skulle ta och lära sig något av dem… Hur många riktiga flygplan hade huven doppad i future för att sen för övrigt se riktigt slitna ut
Snyggt målat Linus! Ser fram emot att se hur washen blev!

Tack, så mycket, tror det blir brun undertill och grå ovantill, eller tror du det ser konstigt ut?