Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 1977 ggr
Maysula
0

Den primern blev dyr!!

Hejsan

Just nu är det tungt ! Miljö är viktigt! Men ibland blir man fly förbannad!!

Härom veckan gjorde Miljöinspektionen en oannonserad inspektion i Färghandeln där jag jobbar. I 2 timmar gick dom runt och vred och vände på allt möjligt.

Som ni förstår finns det en och annan pryl i en färgbutik.

När dom var klara förklarade dom för oss sina iaktagelser. Dom hittade 3 saker som dom inte var tillfreds med. En var Tamiyas vita primer! Den är plastad

från fabrik och all text på Japanska,alltså ingen Svensk text!!! Aja baja fy fy . Det typiska är att primern varit restad under lång tid och kom till oss dagen före.

Nu häromdan kom räkningen… 25000:- per anmärkning! alltså 75000:- totalt + 3500:- som dom debiterade för sitt besök… Ni kan förstå vad chefen sa eller skrek!!!

Beslutet är nu överklagat, konstigt att man inte ens får chansen att rätta till felen.

Jag blir såååååååååååå less!

Ha alla en bra helg !

Thomas

bosnafly
0

ofan,inget billig besök det där,lycka till önskar jag med överklagan

sani

www.bosnafly.n.nu

gismo76
0

Tog dom pengarna själv då tro…

Nästan lika illa som det som står i tidningen idag om Polisen och böter dom har en intern tävling i polisen om att skriva ut mest trafikböter. Jag undrar lite vart Samhället är på väg ,,,blir ärligt ,,,,för ,,,,ad ,,,för ju inte använda fula ord här inne.

Gismo

Azgaron
0

Usch, det där sved rejält! Byråkrati i sitt esse!

Nä, man tycker ja att man ska ha en chans att rätta till felen först!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Joppo
0

Känns skönt att veta att våra skattepengar används på ett bra sättObestämd

Hela grejen låter helskum… Ni måste väl få en chans att rätta till felen innan ni får böter? Speciellt när det gäller ett så pass litet "fel" som en saknad svensk etikett…

Sånt här gör mig arg…

Proosen
0

Jag trodde att det skulle gälla samma för er som för industrin, ett åläggande om förbättring/ändring och sedan ev. böter för det som inte fixats till.

Må Horn-Per ta alla ärkebyråkrater och deras huvudlösa påfund!

Niclas

sponny
0

Låter ju helt vansinnigt! Skrikandes Lycka till med överklagan.

Sedan känns det ju lagom skumt att just dagen efter att den under lång tid restade primern kommer till butiken så dyker miljöinspektionen upp. F*n vet om de inte beställde den själva och sedan kom dit lagom för att dra in extra-pengar till julfesten. Obestämd

Greenhorn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Aj jäklar! 25papp per anmärkning!?? Skrikandes

Var burkarna importerade eller hade ni köpt dom via svenska distributören? Är det inte i sådana fall deras ansvar att märka alla färger/kemikalier med svensk varningstext?
Om det är egenimport skulle jag inte bli förvånad alls om tullen tipsat miljöinspektionen om leveransen.
Hoppas eran överklagan lyckas! Men med torra byråkrater (a'la DDR)som stöds av ännu mer byråkrater i Bryssel kan det vara svårt för vanligt folk att få rätt. Tragiskt att våra skattepengar går till att försörja folk vars jobb är att jaga färgburkar som saknar etikett Rynkar på näsan

bosnafly
0

detta har hänt,sen polisen som tävlar,vad händer med samhället?ta allt från oss vanliga,var på arbetsförmedlingen idag,handläggaren skickade mig på en starta eget företag möte,o tyckte att jag borde starta eget,hhmmm,vad undrade jag,gick dit o så säger de att av 200 sökta bidrag för starta eget får bara högst 10st det o då måste man lägga upp en ideé som är bra o då menar jag riktig bra för att få bidraget.o jag ska söka men vad jag ska starta har jag ingen aning om.kändes som om hon tvingar mig att starta eget.sinnessjukt tyckte jag men det spelar ingen roll.

www.bosnafly.n.nu

Maysula
0

Hejsan

Miljöinsp. krävde att få tel numret till Svenske importören (Eber toys)

Det fick han . Vi tar Tamiya grejorna genom en annan svensk distributör som får sina genom Ebertoys.

Den lev. med primer som jag fick dagen innan inspektionen var inte komplett, det fattades några burkar. Och se! Veckan efter kom en till lev. med bla primern och då hade den den svenska etiketten!

Så tel.samtalet gjorde nog verkan.

Vi i butiken förutsätter och tar förgivet att allt vi köper in är färdigt att

ställa på hyllan, men den läxan sved rejält!

Jag tycker det är snudd på orimligt att alla anställda skall kunna allt vad märkning heter, det är en djungel!!

Byråkrati måste vara Guds straff för allt jävelskap människan ställt till med sen Urax dagar!

Thomas

gismo76
0

Jag minns för några år sedan jag var i Gbg och skulle köpa någon sådan där burk ,,,,dom hade tagit bort alla ur sitt sortiment just för det inte stod på svenska på dom,,,,,frågan är hade någon tipsat dom innan….För personligen tycker jag det låter sjukt.

Sani arbetsförmedlingen har jag personligen ifrågasatt mera än en gång det är nog det största skämtet på denna planeten….Dom skickar en till företag som skall hjälpa till och hitta jobb,,,det men blir utsatt för där kan jag inte och vågar jag inte skriva här.

Man har frågat vad dom finns till för att hjälpa oss att få alla lappar man behöver för att för pengar så man överlever….

Så är det frågan är ju vad som håller på att hända med samhället ….ingen vet och ingen verkar bry sig

Fanders
0

Man håller just nu på med ett enormt projekt inom EU som heter REACH där man ska kontrollera samtliga aktörer på kemikaliemarknaden. Detta projekt har bland annat Sverige varit i fronten på och drivit igenom. Inom detta kontrollsystem och projekt måste varje företag registrera, riskbedöma och få godkännande för varje kemikal som omsätts i storleksordning 1 ton/år. Anledningen till att jag babblar om detta är att man nu ser på det nationella miljömålet "giftfri miljö" med helt andra ögon. Ett av delmålen för "giftfri miljö" är nämligen "Information om farliga ämnen i varor (2010)", alltså att varje vara skall märkas för att minimera risken att vi konsumenter brukar varan på ett vårdslöst sätt. Lägg märke till året som står efter delmålet som är tidsramet för när delmålet ska vara uppfyllt! Antagligen kommer samtliga färg/lösningsmedels-handlare få ett helvete innan årsskiftet då vi inte ens är i närheten av att nå detta delmål.

Jag kan tänka mig att detta snuddar på bakgrunden till denna visit. Jag tycker dock det låter helt sjukt att ni ska debitera så enorma summor för ett "fel" som ni inte har fått tid till att fixa. Jag tycker det låter helt sjukt hela grejen om jag ska vara ärlig. Grundiden att fixa informationen på burkarna är väl ok, men detta är ju rena maffiafasoner.

[Hayabusa]
0

Ja, i princip är väl grundtanken god…men nog känns det som att sila mygg och svälja kameler?

Vem vet, kanske kommer man själv att bli utsatt för en husransakan? Mitt eget förråd av diverse färgburkar och andra kemikalier har nog inte svensk varningstext alltid…

"Bötessumman" i sig är ju helt horribel, men vad säjer man om 3.500,- SEK som "tack för besöket"? Otroligt!

/Stefan

NBISaladin
0

Shit Pommes Frites!!!

Jag är synnerligen tacksam för att du laded ut denna info, Maysula!

Då åker alla mina direktimporterade soppor bort från butiken tills vidare. Fy för den lede vilka sjuka fasoner. 3500 "för besöket"?!

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

berfrund
0

#0 frågan om det enns är okej om man tittar på konkurens lagstiftningen att man gör sporadiska besök med sådana bötesbelopp direkt på plats…

Torde rimligen vara något fel ni skulle nog ha ett föreläggande om åtgärd och om ni ej rättar till felet då får ni böterna…

Så har det i alla fall varit på min arbetsplats hittils.

jeepsventa
0

Hej Thomas !

Tackar f "tipset" , får nog ta en sväng i butiken i morgon ! lycka till !

mvh Håkan på Lundgrens i Bollebygd !