Vallejo air
Hej!
Jag har testat Vallejo Air två gånger nu och kan säga att jag inte är imponerad. Jag har testat att blåsa svart bägge gångerna. Färgen är blank och får man till det så blir nog resultatet helt ok.
Nu till min undran, hur f*n ska jag bära mig åt för att lyckas. Jag har en Evo spruta och kör med 0,15 nålen. Jag har testat med olika tryck. För lågt gör att det bara spottar och för högt gör att det blir apelsinskal… Jag upplever att den ruskigt känslig för vilket tryck den har. Den är lättare att spruta en bit i från modelen, känns som om färgen inte är till för finlir.
Någon där ute cyberrymden som har tips och råd?
//Marcus
Antar att det är "finlir" du skall airbrusha, eftersom du kör med 0.15 nålen? I det fallet kan det vara idé att förtunna färgen en smula…med vanligt, ljummet vatten t ex. En droppe av Liquitex "Airbrush Medium" är inte heller fel. 0.15-nålen är ju rätt "liten", så den blir ju också motsvarande känsligare.
Personliga har jag enbart positiva upplevelser av Vallejo Model Air. Använder den direkt ur flaskan, utan extra förtunning. Får väldigt bra resultat. Nu har jag förvisso inte använt alla olika kulörer, så det kan ju givetvis skilja sig en del.
Jag kör med ett lufttryck på 1,6 bar till precis allt - oavsett färg & fabrikat. De fabrikat jag använder är Tamiya akryl, Gunze akryl och Vallejo Model Air.
/Stefan
Jo visst är det finlir! Personligen tyckte jag att Vallejon var lite tunn mot vad jag brukar köra med. Dock nu har jag lagt matt lack på de två testen jag gjorde och ser helt okej ut… Men övning ger väl färdighet och skam den som ger sig!
Men en fråga? Är jag ute och cyklar om jag säger att högre lufttryck ju när närmare man sprutar och tunnare linjer med Vallejo Air? Ska spruta panellinjer, har bara gjort det förut med Gunze och Tamiya, då sprutade jag normalt.
//Marcus
I prinicip är det lägre lufttryck vid tunnare konsistens som gäller.
Ska man man måla smala & fina linjer så gör man ju det tätt intill ytan. För att få kontroll, så sänker man lufttrycket och använder en färg med tunnare konsistens.
Lagom tunn färg = samma konsistens som 1,5% mellanmjölk.
Luftrycket följer, i princip, också nålstorleken. Liten nål/munstycke = lågt tryck.
/Stefan