GB 14: Hetzer IR
Tjena!
Tänkte jag skulle starta upp en tråd för mitt pågående Hetzerbygge.
För att testa lite gjorde jag en skissbild i PS för att testa kamot och sätta känslan lite för projektet.
Jag har tänkt göra ett "postapokalypiskt dio" företställande ett sönderbombat Frankfurt 1947. Alltså ett slags "what if"-scenario, där jag tänkt gestalta hur det kunnat se ut om Adolf lyckats framställa atombomber. Stämningen i diot ska vara väldigt dyster och grå tänker jag mig… Lite hopplös liksom… I min alternativa historia tänker jag mig att det råder nån slags skakig vapenvila, efter att i stort sett hela Europa lamslagits av atombomber från båda sidor.
Men innan jag ska sätta igång med diot tänkte jag börja med att bygga min Hetzer…
För att den ska se lite mer "futuristisk" ut så kommer jag dels ge den ett lite modernare kamo(se bild) samt IR-utrustning(vilket även gör att jag kan ha med den i GB 14)
Jag tänker göra den riktigt medfaren och sliten med mycket rost och smuts. Eftersom jag kommer att gestalta en stridsvagn som egentligen inte funnits har jag ju ganska fria händer, vilket kommer att bli kul

What If's är kul! Det här blir spännande.
Tack Lobo
Av nån anledning slutade iFokus att fungera så jag inte kunde fortsätta att göra inlägg? Skumt… Jaja… Nu verkar det ju funka iaf
Så här långt har jag hunnit i nuläget… Jag väntar fortfarande på min IR-utrustning, men den borde komma nån gång nu i veckan.
Modellen är en Tamiya(35285) pimpad med ets från Eduard. Hittills har den gått bra att sätta ihop… Etset har varit lite pilligt, men det är det ju alltid
Mitt förhållande till ets är lite bitterljuvt… Jag gillar detaljrikedomen som det ger, men det kan också vara frustrerande att bygga ihop…
Ser ut som ett intressant projekt Joppo! Spännande med What-if!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Ett intressant bygge.
#6 Sådana här måste du ha med också…
Förstör nattsynen helt och hållet, men han har en snygg gasmask på sig. 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Mycke roligit bygge du har på G
Ser ju bra ut så här långt.
Ska bli kul att se va detta slutar..
#7 & 9 Tack!
#8 De hade vart fett
Gasmasken är übersnygg

Spännande! Jag gnuggar händerna av förtjusning och gör mitt värsta "galen vetenskapsman" skratt!!! 

Hehehee… Det här blir riktigt spännande!
Lycka till och kör hårt!
/ GeeKen
#11 & 12 Tack för de glada tillropen! Ny uppdatering kommer snart
Nu har vi väntat i tre timmar!
Roger
Lugn lugn Roger
Tålamod är en dygd… Jag menade en uppdatering inom några dagar… Det tar tid att bygga allt puttesmått ets
Här har ni IR-kikaren… Egentligen hör den hemma på en Panther, men jag tycker den funkar fint här också… Vad tycker ni?
Här ser ni också att jag gjort lite kulhål i sidoplåtarna… Det är tänkt att det ska se ut som om den blivit träffad av en 50 cal kulspruta… Vet inte hur realistiskt det är, men jag tänkte att det skulle se coolt ut

Det här ser snyggt ut!
Ser mycket bra ut så långt Joppo!
Det ser riktigt snyggt ut det där, Joppo!
Mycket fint, Joppo! En lagom barsk tysk, också…fick precis höra att ordet "rimligen" inte finns på tyska. Förvånad? Inte speciellt…
/Stefan
Tack allihopa!
#27 Jag är inte förvånad

Spännande bygge det här Joppo! Jag delar för övrigt din vana med att sitta uppe sent och bygga…trött idag!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Mycke härligit bygge.
Ser ju kanon ut..
#29 Tack Roca
Visst är det svårt att komma i säng i tid? Jag glömmer alltid bort att kolla tiden när jag bygger… Helt plötsligt är klockan 1 eller 2 på natten liksom… Samma sak varje kväll
#30 Tack för komplimangen Henke

#31.1: Ja huga, samma sak varje kväll..eller nästan i alla fall
men man får hyfsat mycket byggt i alla fall, för mig nästan enda chansen att få nån tid över, med 2 barn och ett tredje på väg
I vilket fall, what-if projekt är ju kul! Blir nog ett par såna färdiga från mig också snart!
Snyggt bygge.
Gillar dina böjda plåtar och hål i ljuddämparen.
Migs vädringsprodukter är dyra men jag gillar de skarpt.
Ska bli kul och se färdigt
Roger
#32 Kör hårt! Ska bli kul att se fler what if:s
#33 Tack Roger! Migs grejer är riktigt bra tycker jag också. Många av dem skulle man säkert kunna blanda ihop själv, men jag gillar enkelheten med färdigblandade washer och likn…
Men priserna är inte alltid så roliga… Det kan jag hålla med om… Speciellt pigmenten är ryskigt dyra tycker jag. Jag vet att Vallejo har börjat tillverka pigment, men har inte haft tillfälle att testa dem ännu… Nån här som har gjort det?
En annan produkt som jag skulle vilja veta mer om är Migs Rust effects. Den verkar nice…

Snygg vagn och gubben såg väldigt bra ut med mask och allt. Ska bli intressant med camot. Men nu har du det roliga framför dej med frulle banden som ska putsas och borras och länkas….
Hur menar du med Mig Rust effekt är det typ pigmenten du menar eller finns det annat??
#34 Migs "standard rust effects" körde den på avgasrören och en av träffarna på min jagdpanther. bilderna finns i inlägget "avglidare"
Jag började med Tamiya XF-56 därefter wash och tyckte att resultatet blev bra.
På migs hemsida finns det en artikel där de "avslöjar" skillnaden mellan mig och vallejos pigment. Den får väll dock anses vara djupt opartisk.
Roger
#35 Tack Exelon. Tänkte jag skulle försöka få ihop banden nu på träffen på Söndag… Vi får se hur det
Jag har satt ihop ett par band till min kv-1 förut, men de var nästan dubbelt så stora…
Bifogar en bild på Migs Rust effects… Som jag förstått det hela så är det inte pigment utan i flytande form… IKV91 kanske kan ge dig en lite mer ingående beskrivning?
#36 Aah… Nice… Det blev ju riktigt fint.
Angående den sk "jämförelsen" mellan Vallejos och Migs pigment så anser jag också att den är mycket opartisk. Nog för att jag kan hålla med om att det nog är bra i vissa fall att pigmenten är mycket finmalda… När man till exempel ska göra dammeffekter… Ska man däremot göra lera så är det ju däremot inte alls särskilt viktigt…
Jag tycker det hade varit betydligt mer intressant att se hur de olika pigmenten betett sig på en modell istället… Vissa av delmomenten i Migs test känns mest som löjliga sätt för att sätta dit Vallejo.
Hursomhelst så blir ska jag nog köpa lite Vallejopigment och testa… Tror jag läst nånstans att deras priser kommer ligga betydligt bättre till än Mig…

#37 Aha som modelmaster "rust" färg. annars går det ju lika fint att späda lite pigment med något lämpligt lösningsmedel. Känns ju mer givande att skaffa pigment ist för en jätteflaska med samma innehåll fast flytande. Ja det är inte mycket större på stug´en fast hetzer var väl byggt på 38t chassit så det är väl snäppet ännu mindre. En bra 0.5mm borr och tålamod så är den byggträffen över och du har ett fint "länk"armband.
Efter att ha jobbat 24/7 i en vecka har jag äntligen fått lite tid över till min lilla tank. Den har blivit grundmålad, jag har byggt ihop frullebanden och målat gubben. Här har ni lite bilder: Först ut är min grundmålade stridsvagn… Den har några små skavanker på vissa ställen, men det har jag tänkt dölja med lite vädring 
Mina frullisar… De var faktiskt inte så jobbiga att knåpa ihop som jag trott… Skulle tippa på att det tog 6-7 timmar att pilla ihop dem. Nu väntar jag på en flaska BLACKEN-IT som jag skall vädra dem med.
Ser bra ut Joppo! Figuren ser grymt bra ut!
Tycker att figuren ser väldigt bra ut, Joppo!
Du vet säkert om det, men "konstnärsbutiker" säljer en hel del användbara saker som t ex pigmentpulver, torrkrita etc. Ofta till hyfsat bra priser och kvaliteten är överlag hög.
Snyggt bygge, ska bli kul att se Hetzern med kamo.
/Stefan

Tycker gubben ser riktigt bra ut!
Tack allihopa
Kul att ni verkar gilla gubben… Men jag kommer att måla om honom iaf… Han saknar kontrast liksom… Det syns kanske inte så väl på kortet, men i verkligheten ser han rätt grå och trist ut…
Jag vet inte varför, men jag tycker oftast modeller ser bättre ut som fotografier än i verkligheten… Jag kanske är lite skum
?
#43 Jag vet att man kan köpa löst pigment i konstnärsbutiker, men som jag förstått är det ganska stora kvantiteter det handlar… Och eftersom jag antar att man måste köpa ett antal olika pigment för att få att blanda till rätt nyanser så blir det nog rätt dyrt… Det kanske skulle vara ett alternativ om man var några stycken som delade på kostnaden.
Torrpastellkritor har jag… Jag har använt dem till både lera och damm… Till lera funkar de klockis men inte lika bra till damm… Pigmenten är lite för stora tycker jag… Men tack för tipset!
Mvh Joppo

Gubben ser ju nice ut! Kanske behöver han bara vila sig lite, alltid bra att sova på saken.
Jo, det är sant att de är dyra pigmentburkarna, helt galet dyrt för rött mm.
Har inte provat det själv, men för att minska pigmentstorleken "river" man pigmenten mellan 2 glasbitar. En plan (vanligt glas?) och en som pappersvikt i glas med lätt "rivig" undersida. Antar att man måste ha hela arrangemanget på en sida fint papper så man kan få ner pigment en i en burk eller nåt sen.
#45 Tycker att figuren ser bra ut, men det är ju du själv som ska vara nöjd, Joppo. Man är väl oftast själv den "hårdaste" bedömaren. Är man inte 100% nöjd, så är det ju bättre att göra om.
Jag har inte kollat så noga på priser på pigmentpulver, det är inget jag använder. Men, i den konstnärsbutik där jag handlar fanns det t ex ett grå/olivgrönt pigmentpulver i burk för 62,- SEK (125 gram). Men, som sagt - det var mest en reflektion. Det kanske inte lönar sig och jag vet inte heller hur utbudet av kulörer ser ut. Det har du nog bättre koll på än vad jag har, Joppo.
Nå´t annat "kul" som jag hittade i butiken var Liquitex olika produkter. Ser intressant ut, kan nog vara användbara till flera olia saker.
Jaja…ser fram emot att se mer av din Hetzer! Jäkligt spännande projekt.
/Stefan

O'BOY!
Supersnyggt så här långt… Allting ser kanon ut!
/ GeeKen
#46 Ahh… Det kanske man skulle prova
#47 Nu börjar det låta intressant tycker jag
När jag kollat på konstnärspigment tidigare så kunde man inte köpa dem i så där små kvantiteter… Det ska jag kolla närmare på… Vilken affär hittade du detta i?
#48 Tack Geeken!
#49 En butik i Ängelholm. De säljer nog bara "över disk", men är du intresserad så kan jag kolla upp det lite mer.
/Stefan
Nej… Det är lugnt… När jag tänker efter så vill jag nog köpa pigmenten över disk, så att jag kan se färgen med mina egna ögon. Det borde ju rimligtvis finnas nåt ställe här i närheten som säljer det också… Annars får jag väl ta en tur till Ängelholm nästa gång jag är i Snapphanelandet
Tack för omtanken iaf!
#51 Jag förstår. Kommer du ner till NV Skåne, säj till så ska jag visa dig butiken.
Men, det är ju som du säjer - det borde finnas i fler butiker. I just denna butik, så är de väldigt tillmötesgående. De har inte så mycket olika pigmentpulver hemma, men de kunde ta hem precis vad som helst till mig.
/Stefan
Så här ser mina lilla sötnos ut nu… Hon har blivit målad och fått på sig sina dekaler.
Jag valde att måla ett av hjulen i Panzer grey för ge modellen lite mer "historia". Jag tänker mig att besättningen tjyvat ett hjul från en gammal 38 T-tank för att ersätta ett trasigt.
IR-kikaren målade jag i Dünkelgelb för att den skulle skilja sig lite från resten av tanken, samt för att det ska se som om den också är "snattad" från en annan tank.

#57: Jag tycker det ser bra ut. Och en snygg vagn har du byggt!
Set mycket bra ut!
Jag gillar hur du har fått till dina sidoplåtar.
Roger
Snyggt målat Joppo! Hjulen ser bra ut!
Ska bli kul att se den vädrad också!

Förbannat snyggt byggt och målat och jag ser verkligen fram emot fortsättningen!
/ GeeKen
Tack allihopa
Nu ska det washas!
#63 de där är en teknik jag vill lära mig mer av..

Vad har du för wash? är det färdigt blandad eller egengjort med oljefärg?? Ser bra ut. Har en förkärlek till sönder malda sidoplåtar så dom får toppbetyg.
Tycker även camot är riktigt snyggt.
#64 Jag ska försöka komma ihåg att ta lite bilder medans jag "washar" resten av stridsvagnen. Jag är ingen expert, men förhoppningsvis så kan man dela med sig av lite tips…
#65 Jag använder mig av Migs Brown Wash. Dock tycker jag att det funkar alldeles utmärkt att blanda egen av oljefärg… Det använde jag mig av tidigare med bra resultat.
Kul att du gillar sidoplåtarna och kamot
Det ska bli kul att måla plåtarna… Tänkte göra dem riktigt sönderskavda
Hur går det Joppo?
Jag vill gärna se några bilder!
Roger
Tjena Roger
Det går sakta framåt. Jag har lagt på en första wash och håller nu på att chippa den lilla rackaren. Ska försöka få lite gjort senare ikväll tänkte jag.
Jag lägger upp nya bilder när chippingen är klar… Borde ske på Söndag om inget oväntat inträffar. Jag måste börja snabba mig lite om jag skall hinna klart innan deadline 31:a Oktober
Vad bygger du nu?
Hej!
Bygger en Panther aust G, jag har kommit en bit på den då jag har varit sjukskriven efter operation av en visdomstand. Puma hobby har inte levererat Mathilda(verkar som om leverans till Sverige dröjer). Tänkte bygga Mathildan och Panthern innan JSU-152:an
Roger

Ser suveränt ut joppo! 
Jag gillar hur du har tänk där med olika toner/färger nytt och gammalt.
#69 Nice med en Panther… Du får lägga upp lite bilder på den… Min nästa stridsvagn jag ska bygga är också en Panther… Dragon #6403 Panther F…
Vi kanske också ska starta ett Dog Fight-GB precis som Messerschmidtgubbarna?
Men du får vara beredd på att mitt bygge kommer ta ett tag att färdigställa… Jag har 650 delar som skall putsas, slipas och sammanfogas… Med min byggtakt tar det väl 2-3 månader att bara bygga ihop den
#70 Tack Johan
#71 Jag såg din Ausf F Panther i bygghögen. Jag planerade att bygga en av Dragons Panthrar men kunde inte hitta den med zimmerit, 6428.
Det blev en av Tamiyas vagnar som jag har köpt ATAK zimmerit till. Det är första gången jag använder ATAK zimmerit och det fungerar bra, kräver en hel del lim dock.
650 delar! Jag vill gärna snabbat få ihop en vagn som man sedan pysslar med. Vad jag har set så gillar jag inte Dragons ritningar men de har många intressanta vagnar.
Det finns säkert fler som hänger på i ett Panther race.
Roger
Låter bra Roger.
Jo, 650 delar är mycket, men jag tror att de magiska banden är inräknade så det låter lite värre än vad det egentligen är
Nån annan som vill vara med i ett Panther-GB? Här är ett förslag på hur det skulle kunna funka:
Modellen skall tillhöra "Pantherfamiljen". Prototyper, ingenjörsfordon och Jagdpanthers är också tillåtna.
**Alla skalor och tillverkare är tilllåtna.
****Modellen får vara påbörjad men huvuddelen av byggandet och målningen skall ske inom den satta tidsramen.
****Vinnaren får, förutom äran, "Joppos göttelåda". Innehållet i denna låda är hemligt tills GB:t är slut
. Bygger ni flitigt och är snälla mot varandra kanske jag dock frångår denna regel lite och ger er vissa smakprov på vad den innehåller. **
**Start: 31:a Oktober Slut: 31:a Mars
**Nån som blir sugen på att hänga på?
#73 Jag är med, jag har bara börjat lite tidigare än 31/10.
Roger

#73 Då blir det GB:22. Har du förslag på bild? Säg till så fixar jag till en artikel åt dig.
Stefan - Modellbyggare
Låter trevligt! Ska bara hitta en Panther av nått slag!
#74 Kul!
#75 Tack för hjälpen. Jag kan fixa en bild själv… Men du får jättegärna fixa artikeln. PM:ar bild senare ikväll.
#76 Kul med en till deltagare!
#54--- Snyggt resultat och ett snyggt camo.
#71 Det låter mer som en catfight, det där 

Har väl säkert någon panther att hänga på med…
#78 Tack WildeSau
Här kommer en liten uppdatering på mitt bygge. Min Hetzer har fått en första wash och håller i nuläget på att chippas. Jag hade som mål att hinna klart med chippingen ikväll, men det hanns inte riktigt… Förhoppningsvis hinner jag klart imorgon istället…
Jag börjar känna mig lite stressad över att hinna klart till den 31:
.
Men jag skall göra mitt bästa för att hinna iaf.
Nog med babbel. Här har ni lite bilder:

vilket bygge!
grymt Joppo!
Mycket bra, Joppo! Strålande, helt enkelt.
/Stefan
Mycket snyggt Joppo!

Mycket snyggt!

Fantastiskt! Du vädrar som jag vill vädra och chippar som jag vill chippa; det SKA se slitet, skitigt och använt ut, just så! Fler bilder tack, behöver inspiration till min pzkw IV.
Mycke snyggt bygge 
Du har lyckats väldit bra..
Tack allihopa
Kul att ni gillar den… Jag behövde lite uppmuntring nu för att orka fixa det sista innan gruppbygget tar slut. Mer bilder kommer senare i veckan

Du borde ju helt klart släpa ner denna till C4 open ihelgen!
#90 Smickrande att du tycker så Hampus
… Tyvärr så bor jag så jäkla långt från Malmö… Det är ungefär 55 mil mellan Karlskoga och Malmö och det pallar jag inte att köra…
C4 verkar riktigt kul annars. Hade varit skoj att träffa några av er sydlänningar också…
Det var trevliga bilder! Jag tycker att det ser
mycket bra ut och ser fram emot hur slutresultatet
skall bli.
Det var många som nappade på Pantherbygget.
Roger
Tack Roger
Ja, PantherGB:et blev populärt… I början trodde jag att det bara skulle bli du och jag
Men riktigt kul att det tog fart…
denna har jag missat helt,otroligt snyggt
www.bosnafly.n.nu
Tack så mycket Sani!
Snyggt bygge Joppo! Snyggt vädrad!
Riktigt, riktigt snyggt bygge!
Det blev riktigt bra med stridsskadorna, den ser riktigt sliten ut.
Roger

Wow, det är ett superfint bygge du har fått till Joppo! Och kul att det är färdigt också! Hoppas fler får klart sina projekt i det här nattliga gruppbygget.

Mycket snygg Joppo. Det blev väldigt "lagom" med både slitningar och vädring men diverse smuts.
Tack Håkan, Roger, Roca och Exelon… Kul att ni gillar den efter allt slit jag lagt ner på den
#101 Kul att du tycker så Exelon… Det är svårt att veta när man ska sluta tycker jag

Den blev snygg (fast än lite skitig!)!
Stefan - Modellbyggare

Mycket snyggt!
Tack Stefan och Vargen!
#103 Jag gillar smuts
Mycket snyggt slutresultat och bra balans i slitage och vädring.
Väldigt fint bygge, Joppo! Utställningsklass, helt klart. Är du nöjd med din Eclipse?
/Stefan
Tack Wildesau och Hayabusa
#107 Eclipsen fungerar mycket bra och jag är väldigt nöjd med mitt köp. Nu har jag inte så mycket erfarenhet, men det känns som den har allt jag önskar att en airbrush ska… Bra sprutresultat, klockren finish och en enkel konstruktion som är lätt att rengöra.
Just det… Det var en sak jag skulle fråga dig om… Smörjer du dina luftpenslar med nånting? Om så är fallet med vad och var?
#108 Ja, det gör jag - smörjer alltså…något överdrivet smörjande behövs inte, men nå´n gång då & då. Jag använder Iwatas "Super Lube". Inte direkt billig, men väldigt bra och väldigt dryg. Instruktioner följer med detta smörjmedel.
Finns bl a hos Puma Hobby.
/Stefan
#109 Tack Stefan
Misstänkte att du hade koll på detta… Beställde precis en liten dosa från Puma… Den var lite dyr (140), men jag antar att det kommer att räcka ett tag… Att det dessutom följer med instruktioner är ju nice.

Otroligt snyggt bygge!!
#110 Det är ingen dosa utan en liten tub - bara så att du inte blir överraskad, Joppo. Som sagt, den är rätt dyr - speciellt med tanke på mängden i tuben. Men, den räcker väldigt länge och det är värt pengarna att sköta om sina verktyg. Man ska ha i åtanke att det är väldigt, väldigt lite smörjmedel som behövs. Ta en liten droppe på nålen, dra ut med fingrarna. Det ska bara vara en minimal hinna, mer krävs inte. Ett överflöd är bara negativt eftersom det drar til sig föroreningar & annat otrevligt.
/Stefan
Grymt bra!
Tack för komplimangerna TommiN och Fanders… Kul med lite lön för all tid jag lagt ner på min baby
#112 Dosa eller tub spelar ingen roll
Jag bara skrev nåt eftersom jag inte visste hur förpackningen ser ut… Tack för tipset angående appliceringen.

Snyggt bygge Joppo!

Tjusigt Joppo! Applåder och visslingar! 
Den ser väldigt verklig ut, jag menar det kunde sett ut så 1947, stadskamouflage liksom.
När kan vi se fram emot ett litet diorama med gubben och så? 
Tack Texxas och Johannespanzer
Kul att ni gillar den…
Angående diot så är det på gång… Anledningen till att jag inte startat med beror på att jag fortfarande inte fått hem själva basplattan(tänkte modda et Miniartdio) som jag beställt från Alfahobby för typ 2 månader sen
De verjar ha haft en del problem med sina leverantörer och dittan och dattan… Som de själva skriver i ett mejl till mig: "detta är inte en av våra bästa försäljningar"… Men nån gång kommer den väl hoppas jag
Vad har du på gång nu då? Ska du vara med i PantherGB:t?