Källar rotande
Hej
Det var ett tag sen ja skrev nu, men läser desto mer och njuuter av bilder. Jag är sååå sugen på att ta mig tid att bygga, men som sig brukar jobbas det jämt och sen e man slö när man kommer hem.
Men idag räknade jag över samligen obyggda modeller, jag funderade på vad jag ska med skepp till. De låg i en låda jag köpte med mestadels flygplansmodeller i. Det var över hundra plan. Jag ska nog avyttra skeppen för ja kommer aldrig bygga dessa. bla Hood, bismarck, scharnhorst, Warspite, graf spee, nelson, tirpitz, iron duke.
Ja gick ner i källaren, och fann kartonger med byggda modeller från tiden då man var liten. Lådor fulla med byggda modeller, mer eller mindre fina, omålade, målade, limmade med tub, jättemycket lim! Helt sjukt mycket lim. Det var väl så när man var liten. Inte ens gjutskägg var slipat på delar. Tänk hur stollig man var som liten.
Tänkvärt.

Visst är man intresserad,vad har du för skepp??

Warspite, Nelson och Iron Duke låter ju intressant men vad är det för skala?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Jag har aldrig byggt någon model med gjutskägget kvar, inte ens dom första modellerna. Men skillnaden var att då bröt/slet man bort gjutskägget nu tar man det försiktigt en bit ifrån, och sen filar man bort det sista lite försiktigt. På den tiden var det bara tublim som gällde, numera står tuberna mest och samlar damm, det är flytande som gäller. för mycket lim hände ju i början, jag kommer ihåg att jag klämde in en massa tublim i nosen på en F-111 för att limma fast lite blyklumpar där, dagen efter såg man precis vilken form blyklumparna hade på nosen, nu hade den iofs en alternativ nos men den var ju inte lika snygg
Den F-111:an är borta nu, en undulat tyckte att den var en lämplig landningsplats där den hängde på väggen, det slutade med en störtdykning rakt ner i buren!
Jo nu ska vi se.
Airfix är alla. Ganska gamla. Jag skulle tro runt 1965-1975. 1/600, någon saknar byggbeskrivning, men de brukar man kunna skaffa via airfix, eller vem som nu tillverkat modellen.
Bismarck, denna saknar byggbeskrivning, öppnad i plasten är den. alla delar så vitt ja kan se är med. Kanske går det att skaffa ritningar.
Tirpitz, denna saknar också byggbeskrivning, öppnad i plasten är den. alla delar så vitt ja kan se är med.
Iron duke, Denna är komplett och obruten i påsarna. Dock har kartongen varit öppen.
Warspite, öppnad men verkar komplett.
Hood, denna finns det två stycken av. Båda kompletta.
Nelson, öppnad komplett, verkar de som.
Scharnhorst, i den här lådan fanns ingen förslutande påse. ingen beskrivning. En del delar har fallit av ramarna.
Prinz eugen, denna enda som är lite mindre 1/720, den är av Revell. Saknade med byggbeskrivning. men påsen inne i kartongen oöppnad.
Jag har ett bismarck till i källaren som är Lindbergh line. Den har ett lite större samlarvärde rent av. Det står inte vilken skala det är. Betydligt större än dessa. Det är till och med elmotorer med i lådan, så grundligt modellbygge att man till och med får linda tråden på mororerna själv. Kanontornen ska vara roterande, samt att propellrarna ska snurra. kul. Denna måste vara 50-tal. Utan beskrivning denna med.
Das war alles, det är väl så när man köper en låda, man vet inte vad som är i. Men är det någon som kan ha kul med dessa så är de bara bra.
/Tomas

1/600 är ju lite smått, men vad hade du tänkt dig för pris för dom?
En HMS Hood skulle kunna vara av intresse!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Nelson, Scharnhorst och Tirpitz är intressanta för mig. Vad har du tänkt för pris? Starhawk är före i kön på Nelson noterar jag.
Ja vet inte va dessa kan va värda. Inte så mycket i alla fall. Jag behöver inte en massa slantar för dem för huvudsaken är att någon får lite roligt och något att bygga i höstmörkret. 
Vad säger ni om 75:- för de kompletta?
O de utan beskrivning mindre, typ 40:-?
plus frakt förstås.
Låter bra! PMa mig om Hooden!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Helt okey pris, då tar jag dom tidigare nämnda Warspite, Nelson och Iron Duke, PMa mig om frakten och betalningen!
Då är Nelson, Iron Duke, Warspite sålda till starhawk.
Den ena Hooden till Azgaron.

Jag vill gärna ha Scharnhorst och Tirpitz! Är du snäll och pm-ar om vad du vill ha betalt?

#12: Du får väl låna grannens lastbil och ta dig en liten sväng. 
Ni bor ju båda i samma kommun så det kanske lika enkelt att hämta upp dina lådor.

#0 hörde jag rätt flyg??? skala 1/144 stuka B eller D??? Me109E kanske???
Hood och Bismarck är ju intressant. Så PMa gärna om frakten.
Ja nu är alla båtar tingade och nu tar packeteringen vid.
Tack alla
Nu är mer plats i skrymslena i källaren.
/Tomas