Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: gruppbyggen
Läst 4661 ggr
starhawk
0

GB 14: Matchbox Westland Lysander 1/32

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tja då är det väl dags att sätta igång då, jag hade ursprungligen tänkt att starta med "Lady of the dark" (Black Widowen) men så kom jag att tänka på att jag hade ju den här i bygghögen, och den hamnade raskt högst upp i "att bygga" högen. Så här ser lådan ut

Hittills har jag bara plockat ut gubbarna och börjat sätta ihop dom. Dom visade sig ha en spalt i huvet som förstås måste åtgärdas, så jag tog fram Squadron-tuben, men den var stenhård, så jag tog fram den nya Tamiya-tuben och mitt första intryck är att det var ett mycket trevligare spackel

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Proosen
0

Värst vad du är på hugget! Uppdämmt behov som äntligen får utlopp kanske?

Tamiyaspacklet är bra att jobba med tycker jag, har både grått och vitt i verkstan.

Niclas

Azgaron
0

En lysander i 1/32 är ju inte fel! Ska bli kul att se!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

starhawk
0

#1: Din analys äger nog sin riktighet!

Jo Tamiya-spacklet verkar lovande, var nästan alltid irriterad på Squadron-spacklet för att det hade så bråttom att torka, man vill ju inte bli stressad när man spacklar

Texxas
0

Ska bli skoj att följa detta bygge.
Intressant det där med spacklet, ska nog prova Tamiya-spackel om du rekomenderar det.
Jag har spacklat mycket på sistonde och verkligen tröttnat på mitt Testors-spackel att det torkar innan jag har hunnit få det på plats.

starhawk
0

Nu är gubbarna limmade, spacklade och slipade, så då återstår väl bara att borra hål i rumpan på dom

Azgaron
0

Å hu, nu vet jag vad jag har att se fram emot när jag nångång börjar på min! Glad

starhawk
0

Nu har jag fräst hål i rumpan på dom och tryckt upp en pinne i röven på dom Oskyldig men limfogen längs benen på skytten släppte så det blev lite reparation där. Jag har tänkt att prima dom med en liten flaska Model Master Akryl primer jag fick tag på i ett paket, får se hur det går

Azgaron
0

Det är nog praktiskt att ha dem på nått medans man målar!

starhawk
0

Bygget fortskrider här är det vingar, stabbar roder, hjul och kapsyl

Besättningen har fått första strykningen MM Acryl Primer, attans! nu var det pilotens tur att spräcka limfogen i benet

bosnafly
0

tur för piloterna att de inte förstår vad de har i rumpan.men bra ideé,ska lägga den i huvudet nånstans.

sani

www.bosnafly.n.nu

starhawk
0

Andra lagret primer blev så här, och första lagret Skin Tone fäste ungefär som om man inte lagt på någon primer, jag lär inte fortsätta med den primern något mera 

starhawk
0

Gubbarna har fått mer färg i ansiktet, brun läderhuva och antracitgrå uniform, sen har jag målat fyra instrumentpaneler gröna också men dom är inte med på bild

Exelon
0

Det där ser lite makabert ut…Flört

Ska bli intressant med en Lysander har inte sett något sånt bygge tror jag.

[Henke29]
0

Ser ju bra ut Skrattande

Texxas
0

snygga piloter

Azgaron
0

Ser bra ut Starhawk!

starhawk
0

Inredningen börjar komma på plats i kärran

Piloterna har fått färg på flytvästar och slutlig färg på huvorna

Ögon? nja den här skall ju hänga en bit upp på väggen så det får vara. Fast jag måste not mattlacka dom, det ser ut som om dom har gummidräkt på sig nu, den här MM Black Grey ser precis ut som gummi, Perfekt! den skall jag använda till däck i fortsättningen

starhawk
0

Nu har jag fått ihop "buren" det var inte lätt, fyra tunna ribbor håller ihop dom två sidorna, det blev ett antal limmningar och konstiga riggar

I bakgrunden sitter skytten och pustar ut.

Sen var det dags för piloten hans stol skall sitta fast i bränsletanken. Eller åtminstone tror jag att det är en bränsletank. Det gick inte alls, det skulle vara ett hål där, men när jag tittade på den hoplimmade tanken fanns där inget hål så det var bara att ta fram fräsen och öppna ett hål, fast det blev nog för stort så första limmningen höll inte. Så jag fick ta till Araldite (och kunde på en gång reparera en trasig pensel)

Azgaron
0

Ser bra ut Starhawk! Kan tänka mig att det är lite knepigt att få ihop ett sånt ramverk! Vet jag vad jag har att se fram emot sen! Glad

starhawk
0

#19: Litet tips inför bygget: Börja med den längst fram, sedan den på "ryggen" därefter den längst bak och sist den i "magen" jag tror den ordningen blir bäst

Azgaron
0

Tack för tipset!

starhawk
0

Nu har besättningen kommit på plats, tandpetaren ingår i projektet "få skytten på plats" dom båda lådorna vid fötterna får honom att sitta snett men sen började han luta sig ut också. Framändan fick man tränga ut en bit för att instrumentpanelen skulle passa i sina slots så passningen kunde varit bättre

starhawk
0

Nu har dom kommit in i flygkroppen, passningen var faktiskt väldigt bra på den punkten, efter att varit tvungen att tränga ut fackverket för instrumentbrädans skull var man ju lite orolig. Krokodilklämman i rumpan är bara för att han skall stå upp under poseringen

Azgaron
0

Snyggt! Kul när det passar!

starhawk
0

Fast hjulpylonerna var inte lika roliga, spackling och slipning på gång

starhawk
0

Motorarrangemanget på den här var lite speciellt. Det fanns en list på nosen av flygkroppen, och på motorblockets baksida fanns det fyra lister som skulle "gaffla in" den listen men först skulle motorblocket "kläs in" i en ring och det stod inget om att rikta upp den så att den passade mot nosen i det läget, sen kom en passring bakom som fixerades med en klack på ringen så att urfasningen i passringen passade mot nosens övre del. Motorblockets fäste och passringen var emellertid inte alls överens, det gick inte alls att få dom att stämma med varandra. Så det var bara att hitta på nåt nytt. Jag slipade bort listen på nosen, efter att ha borrat ett hål där, sen blev det ett hål till i motorblockets baksida och en pinne limmades fast i nosen

Därmed är det hela centrerat och skall väl passa utan att leta lister blint

Azgaron
0

Bra lösning Starhawk!

starhawk
0

Fräsbordet invigt! här ser vi lite före och efter effekten, ena rutan färdigfräst och den andra väntar på sin tur

Detta gör ju Lysander nyfiken så han reser sig på sina ben

Penguin
0

Mycket snygga piloter, kanonsnyggt målat!

starhawk
0

Idag tilltog lite skallpell göra jag valde att maskera den här rutvis eftersom karmarna står ut lite så man kan lägga på maskeringstejp och skära längs kanterna, blev väl hyfsat tycker jag. Sen limmade jag ihop det hela med Gator, försökte först med sprutan men det gick inte alls, måste man förtunna limmet eller skall sprutan laddas på nåt speciellt vis?

Azgaron
0

Ser bra ut Starhawk!

Det står på att man ska suga upp med det grova munstycket och sen byta till nålen!

HTH

starhawk
0

Här kom vingarna, sporrställ och kapsyl på

Men ingenting skall ju vara lätt straxt efter togs vingarna bort igen, problemet är att det finns liksom inga stopp på fästet, en glasklar fackverksbalk skall limmas på buren som besättningen sitter i, men det finns inga klackar som anger hur den exakt skall sitta, och vingarna skall köras på på balkens ytterändar, inte heller här finns det några klackar. Man fick verkligen passa för att få det rätt men så småningom kom jag till det här resultatet: Färdigbyggd! bakre huven är bara tillfälligtvis stängd inför primeningen sen skall den skjutas bak och kulsputan till bakskytten åter sättas på plats

Bakifrån med stegen på plats

Nu återstår maskning av hjulhusens lyktor och klarlackning av maskeringstejpen sen är den färdig för boxen

Azgaron
0

Ser bra ut Starhawk!

starhawk
0

Lysandern har tillbringat dagen i sprayboxen, efter en tidig klarlackning och maskning har den blivit ordentligt primad från alla håll och kanter. Nu skall den få torka ordentligt och imorgon vidtar lite försiktig slipning av diverse rinn

starhawk
0

Nu har den avmaskats, en vingstötta och stegen lossade under den processen men på det hela taget blev resultatet gott

Annan vinkel

[Henke29]
0

Ser mycke bra ut din Lysander Skrattande

starhawk
0

Kulsprutan är på plats, motorringen målad i brons och stegpinnarna i grönt, det skall vara självlysande grönt det här men jag tycker inte att det verkar så. Vingarna och sidorna har fått lite klarlack inför dekalerna. Vet inte vilken dekalvätska jag skall använda jag har numera både Micro Set och Micro Sol men enligt beskrivningen använder man dom på samma sätt, några tips?

Azgaron
0

Ser bra ut Starhawk!

Set är väl främst till för att underlätta så att dekalen sätter sig, och Sol är för att få dekalen att gå smidigt över panellinjer etc. Den löser i det närmaste upp dekalen och den kan då se väldigt skrynklig ut! När det väl har torkat ordentligt brukar dekalen ha rätat ut sig och ser slät och fin ut samt följer modellens ev. in och utbuktningar!

starhawk
0

Nu har dekalerna kommit på plats och följer fint ytan när dom väl torkat, så nu återstår lite mattlack och huven skall limmas på plats, sen är den färdig!!!

ElLobo
0

Ser mycket fin ut!

Azgaron
0

Mycket snyggt Starhawk! Lite mattlack på så blir det urtjusigt!

Roca
0

Oj vad snyggt, Starhawk! Fint bygge och kul att följa hur det har gått framåt.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

starhawk
0

Första lagret mattlack täckte inte riktigt, det verkar som om området där det var Micro Set fortfarande var blankt, får väl dra på ett till, det räckte med ett skikt på Buccaneeren men då använde jag inte Micro Set, så jag misstänker starkt den. Får väl dra på ett lager till

starhawk
0

Nä det här funkar inte, blanklacket lyser igenom, det blir liksom en svartare fläck runt dekalerna. Finns bara en sak att göra: Blanklacka hela översidan av vingarna och kroppen och sen mattlacka dom. Synd, jag tycker om den svarta kulör som Chaos Black ger fast den blir ju kvar på vingarnas undersida och det blir ju den man ser när man hängt upp den på väggen

WildeSau
0

Snyggt bygge!
Det blir en stor svart best det där.
Blir det en dioramaplatta också så spionen har något att stampa av ifrån?

Jag brukar lägga ett lager blanklack över hela flygplanet och därefter ett matt lager så brukar det inte bli några skiftningar.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

starhawk
0

#45: Ingen spion ingår så det blir inget diorama.
Jo, det verkar så, det här är första gången jag klarlackar för dekaler, har alltid klämt dit dom "rent" förut, så jag tänkte: det skall väl räcka med fläcken där dom skall sitta

starhawk
0

Nu har jag klarlackat översidan av vingarna och kroppen, sen matt lackade jag men det ser inte särskilt matt ut Rynkar på näsan och Gunze mattlack som jag använt är slut! Går det att använda Model Masters mattlack? modellen är sprayad med Citadels Chaos Black (sprayflaska) sen lackad med Tamiyas klarlack och sen Gunze mattlack

starhawk
0

Nu får den vara färdig! jag är inte riktigt nöjd med mattlackningen men den får duga. Igår limmade jag på bakhuven så här är slutresultatet

Snett bakifrån

Också uppifrån lägg märke till färgskiftningen på huvudvingen som är lackad kontra stabilisatorn som inte är lackad alls

Azgaron
0

Mycket tjusigt Starhawk! Fina kontraster med rött och guld mot det svarta!

starhawk
0

#49: Tack Azgaron! Nja, det är inte guld utan brons, men den vart ju lite ljus. Men de stora röda bokstäverna på sidan blev överraskande bra och ger som sagt fina kontraster

ElLobo
0

Snyggt bygge!