Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pågående-projekt
Läst 8274 ggr
NBISaladin
0

Namn på motordelar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

God morron, kamrater!

Kan nån vänlig själ hjälpa mig med vad följande delar på motorn nedan kallas?
1. Vad heter den lilla stången som håller "flärpen" högst upp på plats?
2. Vad kallar man fjädrarna för?
3. Vad kallas själva "flärpen" på toppen, som jag misstänker vippar upp o ner?
4. Och vad kallas det långa röret/stången?

Evigt tacksam för svar, så jag kan komma igång med bloggeriet!!

/Hasse

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
0

1: Vipparmsbrygga

2: Ventilfjädrar

3: Vipparm

4: Stötstång

/Stefan

[Hayabusa]
0

En liten bild, dock på engelska….övertygad om att du begriper ändå Glad

http://www.motorera.com/dictionary/pics/p/pushrodengine1.gif

Greenhorn
0

2= ventilfjäder
4= ventilstång, eller även kallad stötstång.

1= det exakta namnet på stången som håller vipparmen är för mig okänt.
3= den cylinderformade "flärpen" mellan ventilstång och vipparm har jag aldrig sett förut. Det ser ut som en vippaxel, men dessa brukar ju löpa igenom vipparmen, inte utanpå som det ser ut på bilden.

Hoppas nån annan medlem här kan bringa klarhet i de två återstående frågorna. Om frågan gällt en gammal H-D motor hade jag kunnat vart mer till hjälp Cool

Greenhorn
0

#1 Är den runda grejen en vipparm?

[Hayabusa]
0

#4 Nu är det ju svårt att se precis allt på en bild, men #3 måste rimligtvis vara vipparmen. Nog ser det ut som att den är förbunden med stötstången + att den trycker på ventilskaftet? Upphängningen, dvs #1, ser ju lite annorlunda ut mot en traditionell "Detroit-V8:a" men borde vara det som kallas "vipparmsbrygga" på "jänke-språk". Se´n är det väl ingen brygga i den bemärkelsen utan mer en infästning för vipparmen.

Ovanligt att se en stötstångsmotor med en 4-ventilers topp. Inte vanligt i bilvärlden åtminstone.

Ja, kanske har jag rätt - kanske har jag fel? Fler förslag emotses Glad

Hasse, vinner man något om man svarar rätt?

/Stefan

NBISaladin
0

#5: Du vinner min största respekt. Vet inte hur långt det räcker, men kommer du förbi Pipers nån gång så ska jag fixa nåt, absolut!

Då passar jag på att vara så fräck att jag också undrar vad dessa delar heter på engelska? dubbel respekt och guldstjärna utlovas.

Vipparmen är mycket riktigt förbunden med stötstången. Men vad är ett ventilskaft, herre min je…

Alla andra som pitchat in: Tack för all hjälp, ni verkar vara inne på Hayabusas spår också. Det låter som vettiga termar.

NBISaladin
0

Ah, NUUU såg jag länken, Hayabusa. Kanon, då har jag alla termer jag behöver!

[Hayabusa]
0

#7 Låter bra.En ventil är, i princip, tillverkad i en enda del. Den är utformad som en tallrik med ett skaft. Tallriken tätar mot cylindertoppens insug alt. avgaskanaler och skaftet är den del som vipparmen trycker emot. Ja, ser du på bilden så förstår du vad jag menar.

Måste göra en kommentar om det här med Fjortis Glad. Jag är ensamstående far till två döttrar, så jag tror att jag vet vad går igenom…Döttrarna är nu 19 resp. 17 år, så saker & ting har definitivt ändrat sig. Håll ut, Hasse - det finns hopp Glad.

/Stefan

starhawk
0

Hjälpte en gång en kompis att översätta en patentansökan på en uppfinning han hade i just det där området, hans modersmål var engelska. Fast det rörde visst mer kamaxeln och dess kammar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

NBISaladin
0

#8: Kanon, nu begriper t.o.m. en motorteknisk analfabet som jag det hela!

Det ger viss tröst, det du skriver om tjejerna. Min är 14 och fyyyyy faaaan säger jag bara. Det som oroar mest är väl att det bara är ett år till slutbetygen.

En sista fråga: Vad kan den engelska termen för "Vipparmsbrygga" vara?

[Hayabusa]
0

#10 Ja, jag känner igen känslan. Oro & ångest över barnens framtid, väl & ve…Man känner sig maktlös. Men, som sagt - i mitt fall blev det avsevärt bättre och din dotter kommer nog också att inse hur verkligheten faktiskt ser ut. Inget nedvärderande om din dotter, men du vet vad jag menar…barn i den åldern har ju en förmåga att se på saker ur de mest märkliga perspektiv. Visst, skolan & lärarna suger träballe, men det gäller att bita ihop och fixa betygen.

Nåja…tillbaka till något som praktiskt som motorer. Som sagt, denna motor ser ju inte ut som en klassisk "jänke-V8:a" så det är ju möjligt att de använda namnen på delarna skiljer sig något. På "jänke-språk" heter själva infästningen för vipparmen "Rocker arm stand". Hela mekanismen (komplett) dvs ventiler, ventilfjädrar etc. kallas "Valve train".

/Stefan

NBISaladin
0

#11: Ja, jag vet precis, och det är inte "dissande" (Fjortisar säger sånt. De säger oxå "ofta" när de menar "aldrig") av dig. Prio ligger väl på bus, cigg, sprit o farliga killar. Morsan o farsan förtjänar enbart förakt, förutom när månadspengen - på 2 dar - tagit slut. Då är man högst temporärt älskad.

Rocker arm stand låter rätt, känns det som. Och paketet kan då på svenska kallas… ventilpaket??

Monster-Mad
0

Lite sido info. Mitt favorit motormärke Ducati har motorer med en annan sorts ventilstyrning. Desmodromisk ventilstyrning är Ducatis sätt att utan fjädrar få förbränningsrummens ventiler att stängas. Systemet är komplicerat men tillåter i gengäld höga varvtal.

[Hayabusa]
0

#12 Hmm… vet inte om det finns något "korrekt" uttryck för det engelska "valvetrain". Ett uttryck som dyker upp i skallen är "ventilgalleri". Kan vara rätt, men jag är osäker.

/Stefan

StefanW
0

#14 Det är ett samlingsnamn på de olka delarna: se t.ex.

Valvetrain 

Det var en god lektion man fick idag, det tackar jag för!

Stefan - Modellbyggare

NBISaladin
0

#13: Så enkelt, och så listigt! Här fanns en fin animation av hur Desmo motorn funkar:

http://www.ducatidesmo.com/valves.htm

#14: Ventilgalleri låter tufft, det kör vi på!

#15: Visst vart det. Alltid roligt lära sig nya termer :-)

[Hayabusa]
0

#15 Jo, Stefan…det visste jag (skrev det i inlägg #11). Frågan är vad det heter på svenska? Ventillgalleri tror jag är ett uttryck som är rätt gångbart, men just i dessa sammanhang förekommer det ju en hel del engelska termer (även bland oss svenskar).

/Stefan