Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: allmänt
Läst 1984 ggr
ElLobo
0

Nytt i verktygslådan - kv 4, 2009

Nytt kvartal, ny tråd. Glad

[Henke29]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett bra verktyg till Zimmerit.
Sen en bra dekalsax..
Alltid trevligit med lite nya verktyg också.

[Henke29]
0

Även en bra liten såg också..

ElLobo
0

Bra verktyg underlättar!

[Henke29]
0

#3  Exakt Skrattande

Greenhorn
0

Alltid kul att få hem nya verktyg! En sådan såg måste jag köpa inom det snaraste.

ElLobo
0

Jag besökte Biltema och passade på att komplettera upp förrådet av klämmor.

ElLobo
0

Och en förpackning nålfilar fick också följa med.

[Henke29]
0

Bra saker du har köpt ElLobo Skrattande

Joppo
0

Fina filar Lobo.

Vad kostade de?

ElLobo
0

#9: 32,90. Art nr 20-549.

Bergamott
0

Apropå verktyg, ni gamla rävar (och vargar)  som varit med ett tag, vad använder ni för verktyg för att applicera modellspackel? Jag har kört med en superbillig brytbladskniv. Det funkar inte tillfredsställande, jag behöver något mycket mer flexigt.

ElLobo
0

#11: Bl a träpinnarna som används som omrörare hos en del hamburgerställen. Glad

Proosen
0

Det beror på hur stora mängder som ska på, men för det mesta tar jag en klutt spackel på en skiva. Doppar en halvkass pensel i etylacetat och joxar runt i spacklet tills det blir en mer lättflytande sörja som jag kan pensla på där jag vill ha det. Torkar ganska snabbt så man kan bygga upp relativt stora skador ändå.

Annars har jag en sk. målarkniv från Clas Ohlsons, ser ut som en pytteliten mjuk murarslev med långt skaft. Min ser ut som de i mitten på bilden.

Niclas

Bergamott
0

#12 och #13: Skall anskaffas! Tack för tipsen.

starhawk
0

Jag använder mestadels kniven men annars följer det med en liten spade för omrörning till Super-Epoxi limmet som ser ut som en liten spackelspade och fungerar bra till det också (jag har däremot aldrig använt den till limmet)

#13: Dom där målarknivarna har man bara skummat förbi i Classes katalog, kunde nog vara något

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Orso]
0

En ny såg har invandrat från USA

[Orso]
0

så at gamla Rosa kunde pensioneras

[Orso]
0

Dessutom lite etsade verktyg. Förhoppningsvis ska dom vara tillräckligt böjliga för att vara till hjälp i modellbygget. Men varför jag köpte sågarna vet jag inte riktigt.

Proosen
0

Om du inte vet vad du ska ha sågarna till kan de alltid få ett nytt hem i Dalarna. Flört

Niclas

Joppo
0

Idag kom det fotoetsverktyg och en "handtagsböjare" från Österrike.

Man använder plexiglasgrunkan för att trycka etset mot de svarta plattorna när man skär, vilket gör att etset inte deformeras. Jag har testat och det fungerade bra.

pentti01
0

#2 Var köpte du sågen?

//pentti

[Orso]
0

#21 Den påminner väldigt mycket om Trumpeters såg (Art.nr. 9909)  jag fick från Hobbybokhandeln. Den innehåller tre olika blad.

ElLobo
0

#21: Jag har en liknande fast från Tamiya, den köpte jag på Modellhuset Liden.