Fråga om figursåg.

Har ett annat märke men den pendlar bara upp och ner, den är också rätt tyst, tills man börjar såga!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Har inte denna funktion på min lilla såg, men jag tror att det är ganska vanligt på andra typer av sågar. Min sticksåg och min tigersåg har det.
Det är en pendlande rörelse, och jag tror man har den för att avverka materialet fortare. En effektivitetsåtgärd, helt enkelt. På min tigersåg kan jag reglera pendlingen, eller stänga av den helt.
Om det här är en bra eller dålig funktion i de tunna material vi håller på med, det vet jag inte.
Det där med tyst, de har de nog missat på mina modeller med, för det är dom INTE.
Grattis till inköpet för övrigt.
Pendelfunktionen har som Jonson säger funktionen att såga snabbare och lättare i framför allt tjockare material. I tunna material är det rent förkastligt då risken för flisning och att materialet spricker eller "skjuter" i väg stor. Man borde väl kunna ta och stänga av pendeln? Jag vet inte om du köpte den ny eller beg - men finns det ingen instruktionsbok? Eller något reglage på övrligande armen?
Lycka till!
//Marcus
Tack för era svar.
Om jag hade visst detta när jag köpte maskinen, på Hornbach, hade jag inte köpt det fabrikatet.
Jag ser maskinen som en kombinerad yxa/såg. Det borde gå att stänga av yxfunktionen. Men icke. Ingenting i manualen om pendlingen.
Men man vänjer väl sig.
Trots allt så finns det en finess på den som jag gillar. En adapter som gör att man kan köra med dom allra tunnaste lövsågsklingorna, dom som man har till handsågen.
Jag håller till på balkongen o har skruvat fast maskinen på en gammal byrå o under byrån har jag klistrat ett dubbelt lager av liggunderlag för att dämpa så att det inte uppstår stomljud i golvet som kan förarga grannen under.
Så nu kan jag fortsätta öva i godan ro.