Vad tror ni om den här kompressorn?
Kollade lite på kompressor på tyska ebay (www.ebay.de).
Hittade den här, tillverkad i kina och på "papper" verkar den riktig bra. Tänkte först köpa en sil-air eller liknande och var beredd att betala runt 3.000-4.000 kr men nu blir jag tveksam….
gå in på tyska ebay och sök på "AS189 kompressor". står på tyska såklart men det går att gissa sig till vad det mesta betyder, siffrorna förstår man hur som helst :D
för runt 1500 kr får man en kompressor med ljudnivån 35db, max 6bar, 3l tank och väger 5,5 kg.
Så bra prestanda och ändå så billigt… man blir lite misstänktsam. Vad tror ni om den här?
Den fungerar säkert men jag undrar om verkligen siffrorna stämmer.
Det ser ju ut att vara en kolvkompressor och att den skulle vara tystare än ett kylskåp har jag svårt att tro på.

Hepp verkar mycket intressant bra omdömen över 10.000 sådana.
Senaste 12mån
Aktuelle Bewertungen (letzte 12 Monate)
1 Monat
6 Monate
12 Monate

![]()
Positiv
![]()
Neutral
0
![]()
Negativ
0
De 6 negativa var 2 om dålig kvalitet av samma köpare om jag fattat rätt förstås, övriga ingen kontakt mellan köpare/säljare…
Verkar lovat men vågar man???
Det där ser ut som en Eurotec 10A (som jag har) med tank. Den är inte kylskåpstyst, bara så du vet :) Inte särdeles skramlig heller, men puttrar på en del.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Tack för alla snabba och bra inlägg. Håller med, det låter nästan för bra för att vara sant 
Är fortfarande lite osäker dock…
Ljudnivån på en eurotech 10A är ju inte så hög (testkörde en på wentzels hobby igår) nackdelen jag har sett med 10A har ju varit att den oftast inte har lufttank och pruttar på ständigt och kan bli ganska så het efter en 40-50 minuters sprayande.
AS189:an pruttar bara på nån gång ibland för att fylla 3 liters tanken och det verkar ju skönt, däremot vad WildeSau snackade om med genomlupen luftvolym osv gör mig lite skeptisk.
Det finns inte mycket reviews/recensioner att hitta om AS189 på nätet. Är den helt enkelt väldigt ny eller är den för kass för att ens nämna? När bra produkter släpps brukar ju annars ryktet sprida sig som en löpeld på alla hobby sidor men den här kompressorn finns det knappt någonting om…
Hmm jag vill verkligen köpa en bra kompressor som matchar min nyinköpta Iwata spruta… Ska jag slå till? 
#5 De äldsta inläggen om kompressorn är från januari-februari 2008, så den har funnits ett tag.
Zitat: "Wenn ich mit der Pistole flächig sprühe habe ich für ca 30 sekunden Luft aus dem Tank, dann schaltet sich der Kompressor wieder an um Luft nach zu liefern. Er braucht dann wiederrum ca 30 Sekkunden um den Tank aufzufüllen (wenn ich nicht sprühe). Wenn ich also Flächen sprühe läuft er fast durch. Aber sobald ich die Pistole wechlege fürs radieren kratzen etc ist er dann halt ruhig :-) Und bei kleineren Sachen geht er halt immerwieder an und aus"
I stort sett att när han drar på lite grann och sprutar större ytor så kan han spruta i 30 sek, sedan måste han vänta lika länge så att tanken ska hinna fyllas igen. Även när han sprutar små delar är det mycket av och på. Frågan är kanske hur högt tryck den kan hålla om man fortsätter att spruta och tanken är tom.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Förändringar i trycket var 30:e sekund när man drar på en del låter ju inte alltför kul. Jag undrar om detta problem kan vara anledning till det billiga priset… hmm jag får nog tänka om. Problemet låter faktiskt väldigt frustrerande
. man får sitta med ett tidtagarur i högsta hugg medans man sprutar hehe
Tack för att du tar dig tid till att undersöka det här, mycket uppskattat. Är själv ingen höjdare på det här med kompressor. Sist jag ägde en kompressor var cirka 10-12 år sedan..
Hmm…jag tror inte att det blir några förändring i lufttrycket (vid airbrushen), även om kompressorn slår av och på kontinuerligt. Jag har två kompressorer - en "byggvarhuskompressor" med en 6 liters lufttank och en H&S HTC 20A. Båda två fungerar, i princip, på samma sätt dvs när lufttrycket i tanken når en viss undre gräns så går själva kompressorn igång. När den når en övre gräns, så slås den aut. av. Luftbehållarens funktion är att agera buffert och se till att det alltid finns luft tillgängligt och att lufttrycket/flödet blir jämnt. Med andra ord - även om kompressorn slår av och på med jämna mellanrum, så påverkar det inte själva målandet. Flödet av luft och trycket är hela tiden jämnt & stabilt utan några svängningar.
Frågan är ju vad man behöver? Ska man motivlacka bilar (1:1) och behöver jobba flera timmar i sträck, kontinuerligt, så är givetvis en rejäl luftbehållare att föredra. Men, att lägga på ett lager färg på ett enmotorigt flygplan i skala 1:72 - hur lång tid tar det?
Sedan kan det ju, givetvis, upplevas som störande att själva kompressorn slår av & på med jämna mellanrum. På min "byggvarhuskompressor" är ljudnivån (och vibrationerna) så pass hög att det verkligen får en att "studsa till". HTC 20A´n är däremot riktigt tyst och man märker knappt när den är igång. Man hör ett svagt "knäpp" när nivåbrytaren slår till/från, men det är allt.
Personligen tror jag att denna kompressor fyller sin funktion mer än väl. Åtminstone för modellbyggeri. Det som, eventuellt, kan vara ett frågetecken är väl livslängd/kvalitet. Det låga priset kan kännas lite "suspekt", men sannolikt är den tillverkad någonstans i Asien (vilket INTE med aut. betyder att det är skräp…) och nuvarande marknadssituation påverkar säkerligen prisbilden också.
/Stefan

Jag bollar lite fram och tillbaks med era inlägg och det lutar mer åt att det kan vara värt att köpa den. Som stefan säger, det blir ju aldrig några enorma ytor som ska målas när man är modellbyggare, det största jag kommer att måla är förmodligen lite dioraman och min inköpta millenium falcon som är cirka 35x20x4 cm.
Det får bära eller brista, jag beställer en AS189. Får väl göra en liten recension sen när jag har kört den ett tag. Mitt uppe i ett lägenhetsbyte just nu så beställningen får vänta en vecka tills allt har lugnat ner sig.
Hittade storebrorsan till AS189 för en liten stund sen och den heter AS196 och finns att köpa hos ett svenskt företag. Priset är exkl moms så det landar på cirka 3300kr och beställar man den från tyskland på ebay.de så blir det totalt med frakt cirka 1700kr. Ungefär halva priset
Länken till svenska företaget: Automatic Productions (välj kompressor och sedan airbrush i menyn till vänster så kommer den fram)
Jag fick mycket vettig information från era inlägg. Tackar så hjärtligt!
#9 Ja, jag tror absolut att denna kompressor har fullt tillräcklig prestanda. Möjligen är den inte lika tyst som man påstår på hemsidan, men säkerligen tillräckligt tyst. Jag skriver "möjligen", för jag vet ju inte. Tror nog att du kommer att bli nöjd, priset är ju helt klart "rätt".
/Stefan

Ser fram mot en recension gärna med leverans tider hur köpet gick… klart själv intresserad av att köpa en.