Band till stridsvagnar
För att inte orsaka allt för mycke Off-Topic i "Nytt i bygghögen" startar jag en ny tråd här om stridsvagnsband, jag funderar över dom olika varianterna som finns, det finns dom där som man "målar" med lim och sen när dom legat ett tag gäller det att krångla på dom, sedan finns det dom som man pular ihop dom till "working track". Personligen föredrar jag dom senare men har inte någon större erfarenhet på den fronten. I min bygghög av band har jag två AFV Club och två Modelkasten som alla fyra skall ge working track. Sedan har jag en Academy som tydligen är av målande typen, men sen har jag också diverse modeller som har "lösa" band och jag undrar om dom är av typ 1 (målande) eller typ 2 (working track) Jag har ett par Tamiya-modeller och Dragon-modeller med lösa band av vilken typ är dom och är dom bra? någon som vet och hur är det med kvaliteten på främst AFV-Club, Modelkasten och Frulle? Tänkte röja upp i högen och göra mig av med Academy-banden (till Tiger I) frågan är vilka band man skall satsa på istället
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag har inga svar på dina frågor men jag funderar på att testa Fruil-band till en vagn där man ser hela bandaggregatet. Jag tycker att det blir för dyrt på en vagn med sidoplåtar.
Roger

Jo, det är ju liksom inte mycket vits att satsa på dyra band när en sidoplåt täcker det mesta. Det är ju främst hänget i övre delen som man är ute efter

Någon som precis är i faggorna att bygga ihop endera typen av band kan väl göra en liten steg-för-steg-bildserie av processen? Det blir så mycket lättare för oss noobies att förstå då …

Jag har gjort lite "reklam" för denna länk förut, men här är den igen.
När jag bygde de där dragons magick tracks till panzer ettan alldeles nyligen använde jag ett liknande knep som hans, med glasspinnar på tejpbit, funkade det också. Kan väl säga att med flasklim och nålpip så väntar man en 5-10 minuter innan jag tog bort bandet, så gick det att modellera i en 2 dygn sen t.om.

Själv har jag nu i dagarna limmat band till en SdKfz 250 från Dragon. Dessa så kallade Magic Tracks till stridsvagnar är för egen del annars en magsårskatalysator, men länkar till Dragons halvbandare är inga större problem att sätta samman. Jag har snickrat ihop en monteringsjigg (jo, jag hade 2:a i slöjd….) och med hjälp av den så är det ganska lätt att få ihop banden snabbt och smidigt.

#5: Borde vara hyfsat enkelt att modifiera din jig så man kan reglera spårets bredd och därmed använda den till alla typer av fristående länkar. Eller har jag missuppfattat något? Jag är så färsk på detta att jag hittills bara använt airfix' gummisnoddsband till skala 1:76 …
De är inte lätta att få häng på.

Jag har pulat ihop tre band med lösa delar till "working tracks" men jag har ingen erfarenhet av dessa "målade" band, verkar läskigt tycker jag! satsar nog hellre på "working tracks" typen, må vara dyrare men man kanske slipper magsår som Greenhorn påpekar

#6 Det går säkert att bända upp bägge listerna och justera spårvidden. Jag har hört att det ska finnas färdiga jiggar med ställbara spår att köpa. Har inte hittat en sådan än.