GB 13: Afrika Panzer I Libyen

Se där Johannes ser ju ut att blivit en bra start i varje fall !
Keep it up !

Blir spännande att följa ditt dio.

Ser intressant ut!
Nu blir det olidligt spännande 

Tack för de glada tillropen Wilcox, Panther11 ElLobo och Tunnan! 
Nu börjar jag "nörda in mig" lite på DAK och vi ska försöka få ihop kubelwagen av Elmis och tiger av Azgaron, kanske kan funka, men vet inte riktigt hur än, min är tidogt i Afrika, kanske så tidigt som januari 41(?).
Just nu håller jag på med en liten brunn till diot. Skulle gärna vilja ha en beduin med också, men då måste jag "scratcha" en, har inte hittat någon, fast jag tror jag sett att preiser hade i 1:35, men hittar dem ej. En kamel skulle vara tufft också, fast kanske väl kliche? Funderar på kanske en häst istället, som jag faktiskt fått från Azgaron, väldigt snäll den mannen! 

Det ser intressant ut. Kan se om vi kan få till ett sammanhang
.
Mycket intressant det här! Tack för länkarna!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Alla länkar sparade! Dom kan komma till användning någon gång.
Tackar 
Ser ut att kunna bli riktigt snyggt! Jag får lite Star Wars-vibbar av din sköna krypta :D…
#10 Jag tänkte exakt samma sak, visst sjutton påminner det om the Lars homestead?

#10 Mycket riktigt Joppo! Om jag minns rätt är ettan (episode 4 a new hope som nörd-lucas döpte den till), inspelad i Tunisien! Där bor de i såna där hus och gropar i marken som Luke med farbror och faster i filmen! 

#11 Sponny, ah, sweet! Vet inte exakt om de tagit ett riktigt hus, eller om de byggt om lite eller kanske byggt ett helt nytt? 
Vad hette de egenligen, Uncle Owen and aunt beru eller vad var det? Hette de Lars i efternamn, det kom jag inte ihåg Sponny, haha! 
Men nån liknande färg blir det här också, möjligen går jag mer mot vitt, eller mer mot rosa beroende på tid på dagen (?) känns det som.
Man är väl nörd, så nu ska du få lite mer info. Det som syns på fotot på den sidan är en kuliss men när man tittar "ner" i huset (se här) så har jag för mig att det var ett hotell man spelade in i. Byggnaden finns hur som helst kvar. Och scenerna i öknen spelades in i Tataouine (Fransk stavning) eller Tataween (Arabisk stavning) i Tunisien, därav namnet på planeten Tatooine.

#14 Sponny- ja mycket tid har jag lagt ner på starwars, även om det har svalnat lite med åren så är det fortfarande kul.
Dioramat går sakta, det är ju så fint väder och ljust nu!
Det visar sig att panzer ettan har lite småsvenskt påbrå i grunden! Det var lite chockerande!
(jag har inte lilla kontrollpanelen fungerande av nån anledning, så det blir klipp o klistra länkar)

hehe, tjusigt! Är det den äldsta sortens gubbar? Hur många har du (och hur många fanns det, 70, eller var det över 100?) Baksidan på paketen var kul med alla gubbarna på bild. Ett tag kunde jag namnen på nästan alla dessa "actionfigurer" eller staaarvaaarsgubbar, som vi kallade dem!
Kul samling figurer Sponny!
#17 Jodå, gamla vintage-gubbar alltihop (77-85). Och när det gäller de gamla så brukar man prata om en 96:a, alltså 96 olika figurer beroende lite på hur man räknar. Och jag har väl strax under 50 än så länge. Man är ju petig med vad man skaffar.
#18 Tackar och bockar.

#19 Mycket härliga. Ska kolla i gömmorna nån gång i gömmorna hur många jag har, runt 10 kvar kanske i olika stadier av förgängelse!
lite länkar om panzer I:
perth, samma kit som jag bygger
Naturligtvis visar det sig att mitt kit har massa problem och att troligen hade det varit bättre med det andra DAK kittet, men, men.
Ska försöka hålla mig till "ootb", men fanken vet om jag lyckas! 
Inga bilder än tyvärr, men "alla" hjulen och dämpningarna är tillfilade nu, inget direkt flash på dem, men väldigt många gjuttappar som måste klippas och filas bort, så det tar en stund.
#16 härlig samling du har där 
Här är ett till fan av Star Wars.
Har inte lika mycke i figurväg som dig.
Men lite har jag i gömmorna.
Även en Slave 1 oh lite annat smått och gått.
Härligit bygge du håller på med här.
Alltid kul med dioramabyggen.
Henke

Börjar se lite klarare ut,intressant bygge,mera bilder..
Här finns det enpuckliga kameler. 
Heller har ett återutgivet kit som heter 1/35 Compagnie Saharienne.
Finns även från SK Model
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Ja nu ser man ju helt klart lite mer, och det ser mycke intressant ut Johannes!
Ser bra ut så långt!

Tack för de glada tillropen, TommiN, Wilcox & Azgaron! 
Extra tack till Joppo och Wildesau, mycket fina grejer där, kvinnan ser mycket bra ut och hellers kamel verkar helt rätt ! 
Än så länge har jag bara beställt tristars dak panzer crew (från toysoldier, är lite fegis på att beställa utomlands faktiskt), få se om jag får hem den som start.

Spännande projekt Johannes, ser bra ut!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Tackar Exelon! Fjädrans (!), det hade jag inte tänkt på, skall prövas! Var la jag påskpyntet nu då… 

Dörren var läcker!
Stefan - Modellbyggare
Här är en annan länk till ett palmbygge, iofs kokospalmer men något nyttigt kanske det finns.
Ett trevligt dio hur som helst och det ska bli kul att se det klart.
Ser mycket trevligt ut Johannes! Vattentanken ser bra ut och jag hoppas du lyckas få till palmen!

#39 Tackar stefan!
#40 a, tack Sponny - jag hittade faktiskt passande blad hos farmor, men det var fel sort, de skrumpnade ihop över natten, måste hitta ny sort, "benjaminfikus" tror jag han använder.
#37 Exelon, har inte hittat fjädrar än, ska prova det också.
#41 Tack och bock Azgaron! 

Fast stenarna är gjorda av frigolit, jag får liksom inte till dem. Egentligen borde jag göra dem i gips, men usch att ta fram den smeten och damma & kladda runt.
Vagnen hänger i badrummet grundad just nu, själva panzer skrovet också.
Det är så sjukt mycket luckor på den lilla tanken att jag tror jag får nåt fel…
Det är öken med öken…

så här ser han ut just nu, riktigt läskig i närbild.
det är hemgjorda grovt yxade "ben & skor" så han inte bara hänger där i luckan.
Ska bli kul att se figuren klar!

klar? Usch vilket fult ord sa Skalman. *visslar oskyldigt…*

Jag tänkte fortfarande försöka stressa igenom den här! 
tyvärr är inte batterierna i kameran laddade, men bilder kommer.
Har nu kommit till att det är dags för första målningen, tyvärr är modellen gjord så att först måste underredet byggas, sen banden sättas på, sen kan "stänkskärmar (däcksplåt?) läggas och övedelen byggas, lite tokigt.
Kärleken är borta mellan mig och panzer I:an… 
Men jag funderar också vilken färg jag skall ta för bästa "öken"
vallejo 977 desert yellow
819 Iraqui Sand
912 Tan yellow?
eller 879 Green brown? ska bäst likna ral8000?
880 Khaki grey (knappast?)
Mina egna efterforskningar säger 879 green brown, men det verkar knepigt, för den ser rätt grön/khaki ut, lite "engelsk" nästan? Väldigt lik 43 standarden. Instruktionerna föreslår dunkel gelb mr. color 2099 (den känner jag tyvärr inte till).

Tjusigt! Bara att börja måla sen då!

Ja, nästan, kan inte bestämma mig för "rätt" färg? Jag såg du hade använt desert yellow (tror det är nummer 977) på din skala 00(?) dragare med 88, den blev väldigt fin. 

Snygg gubbe Johannes, ja och desert yellow såg ju fint ut på Håkans ekipage. Lycka till!!
#53-54 Tack!
Det stämmer det! Tycker att den blev helt Ok, och ska väl ha den färgen på min Tiger också!

Nu är det inte lång kvar! Eeeek! 
Tackar för påhejningarna Roca och Azgaron!
Azgaron / Håkan - jag hittar inte din tiger GB, skulle du vilja länka in den här om du har möjlighet så jag hittar den?
grundade med lite 995 german grey, sen på tankvagnen la jag tunnt med 977 desert yellow, men tyckte inte riktigt om den, så jag provade likte 879 green brown också.
På själva panzern grundade jag med 995 german grey och gick sen på med iraqui sand, den tycker jag "ser" bra ut, även om den inte är riktigt rätt.
Iden är att tanken är inskeppad från europa och lite snabbt ommålad. T.ex är siffrorna fortfarande på german grey bakgrund.

Här händer det saker, ser bra ut Johannes!

Banden brukar jag göra enklast med 70% flatblack 10% brunt och 20% Gunmetal. sen på med lite dam/rost och sen gör jag förslitningar på band kammarna med en silver blyretspenna.

Det tar sig, det tar sig… Som flickan sa!
Ser riktigt bra ut ju!
Och jag gillar verkligen idén med Panzer vs. Lassie!

/ GeeKen

Jaha, Kinderägget som vattentank, det hade jag tydligen missat innan - mycket snyggt byggt Johannes och kreativt!! Heja på!
Nice Johan
Att du byggt vattentanken av ett kinderägg hade jag ocksåbmissat… Funkar ju klockis.
Som sagt här händer det saker.
Vatten tanken är gymt smart ide 
Fortsätt ett bra jobb 

Tackar allihopa! Hinner inte tacka "personligen" just nu.
Här kommer troligen mitt slutliga bidrag, tvivlar på att jag hinner nåt imorgonkväll. Jag har just börjat på en praktikplats så det är bara kvällarna lediga. Dessutom har jag också just skaffat mig en konstnärsatelje och jag har lovat mig själv att sticka dit på ons-lör-sön, för att få ut nåt av hyran, så inget modellbygge imorgon.
Mycket lärorikt bygge. Tyvärr hade jag aldrig testat varken magic tracks eller ets (de där böjda avgasskydden är 3 delar styck) innan så bygget gick väldigt sakta här på slutet.

Ser bra ut!

Ser finfint ut Johan! Är fortfarande helt utslagen av Kinderäggstanken, vilken bra idé och genomförande!
Vilket fint bygge! Den där Kinderägg-tanken är ju alldeles strålande..
Fint dio, bra jobbat!
/Stefan
Mycke fint dio 

#71: luktar de verkligen så illa?
Sorry, kunde inte låta bli.
Mycket snyggt bygge och jag gillar verkligen när man bygger modeller a la Kajsa Warg: man tager vad man haver.

#74 jaa och vi bor inte så långt ifrån varann heller faktiskt så det känns
Håller med dig till 100 % häftigt med byggen där man använder sig av det som finns nära till!

#54 & #55 & 62 & 63 samt 70 & 71många många tack Roca och Azgaron! 
#59 Exelon, tackar för tipsen.
Älskar färgblandningar så den ska jag lägga på minnet!
Gjorde liknande ditt fina tips på min andra tank. Här tänkte tänkte jag att denna som går i sand måste vara vansinnigt sliten i banden. Men jag har nån slags teori om att helst inte använda metallfärg, utan istället måla med annan färg, som jag testade här.
#60 Geeken - tackar & bockar. Ja, det är alltid kul med djur, men lite svårt, för det finns så få. Faktiskt kommer denna hund ur ett gammalt kinderägg, eskimo med hund (sjukt nog är det en slädhund av nåt slag i öknen…). 
#61 Poncar - Jag tror du var den första att märka "tanken"! Tackar! 
#64 Joppo, tackar tackar. 
#65 Wilcox - Tack & bock! 
#71 Roca - Tack igen. Jo, jag letade lite efter olika grejer i badrummet, lite schampokorkar, deokorkar och sånt. Sen kom jag att tänka på kinderägg, men det var länge sen jag köpte ett, men kom och tänka på lilla mamsen, hon köper såna ibland minsann!
Det visade sig att det passade sjukt bra, nära perfekt passform. Det svåra var att slipa och grunda den lite mjuka feta plasten. Det gick hyfsat, när jag började använda superlim som lim/spackel på den.
#72 Hayabusa - tackar och bockar. 
#73 Henke - tackar! 
#74 Bergamott -tackar! Jo, jag gillar också sånt, lite sådär "soppa på en spik". 
Hoppas jag inte glömde någon. Tack allihopa för de snälla kommentarena och glada tillropen!