Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: allmänt
Läst 4740 ggr
ElLobo
0

Nytt i verktygslådan - kv 3, 2009

Nytt kvartal, ny tråd. Glad

starhawk
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här kom hem idag, vunnen på Tradera

Verkar vara en Badgerkopia, får se hur den är jämfört med min Badger 250 som har helt öppet sprut bra att ha när man skall spraya stora ytor, bra stora burkar i tjockt glas

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

leopold
0

köpte en sån hära igår, är riktigt bra faktisk. har ett lågt varvtal som gör att det är lättare att brorra, fräsa m.m.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=69702271

ElLobo
0

Flyttat inlägg skrivet av Bamseplaster  09-07-17  13:33:

På Wentzels blev det lite saker till airbrushen. Div packningar, Quickfix, samt slang med snabbkoppling. Var tvungen att skaffa kopplingen till själva sprutan också då den saknades vid mitt begköp. Hittade även en koppling till min gamla Badger 350 så nu är det smidigt att byta spruta under målningssessionerna.

Bamseplaster
0

Tack för det ElLobo. Satt och skrev och skrev så jag glömde bort att byta tråd.

ElLobo
0

#4: Det är lätt hänt. Glad

starhawk
0

Nu har det flytit in lite grejor, först har vi den här:

Främst avsedd att underlätta bygget av sprayboxen, men den är säkert användbar till annat också. Nästa grej är väl inte ett verktyg precis men det är ingen modell heller

Raaco förvaringslåda med fyra inredningsbara utdragslådor med lock den är tänkt att ersätta den här

som är mycket mindre och bara rymmer Tamiya, Gunze och humbrolburkar. Raacolådan rymmer ledigt Model Master burkar och, när man tar av locket kanske även dom gamla stora Tamiyaburkarna

StefanW
0

#6.2 Raaco lådan är mycket bra, har ett antal själv. Det finns extra insattslådor att köpa på t.ex. Classe i sjön om man vill utöka för en billig penning

Stefan - Modellbyggare

[Henke29]
0

Den där lådan ser ju onekligen bra ut Skrattande
Får åka in till Kalmar och skaffa lite prylar på Clas Ohlsson..

Henke

starhawk
0

#6 forts: Dom gamla Tamiyaburkarna gick in när man tog bort locket! man behövde inte ens ta bort insatslådorna, fast mina Badgerburkar gick inte in, men dom är inte på långa vägar lika många som dom gamla Tamiyaburkarna som hittills levt en undanskymd tillvaro längst in på ett trångt hyllplan

sponny
0

35 år idag men firade i lördags när dottern fyllde 5. Idag ringde farsan oförhappandes och sa att han skulle komma och lämna en present. Jaha, oväntat? Och så blev det en sån här.

Nu ska det slipas som bara den. Skrattande

ElLobo
0

#10: Grattis! Både till din (och dotterns) födelsedag men även till presenten.

Texxas
0

Hittade till en ny hobbyaffär idag och fick med mig lite prylar.
Det som var riktigt bra är att de har ett stort utbud på färg, Tamiya, ModelMaster, Testors, PolyScale och även lite Alclad.

ElLobo
0

#12: Alltid trevligt med "nya" hobbyaffärer och som har ett bra utbud.

ElLobo
0

Var inne en snabbsväng på en loppis i Gagnef i lördags eftermiddag, och fick med mig den här därifrån. Jag har inte packat upp den ännu men det verkar av teckningen som om det är en böjbar hållare med krokodilklämma på. Kan vara bra att ha! Överkomligt pris också, 5 kronor! Glad

Azgaron
0

Ja, det kan ju vara vettigt att ha och priset var ju inte fel!

Lite verktyg och färg blev det ju i Göteborg också!
Två set med Master Casters sanding och polishing sticks, en böjbar linjal till stöd vid ritsning, och en rits!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Azgaron
0

Lite färger också!

Tänkte prova Alclad 2 aluminiumfärger, så jag köpte några, samt en burk Tamiya med ljus gråblå till min MiG-17!

ElLobo
0

#16: Se där, nu går du in på de tyngre sakerna! Flört

Azgaron
0

Hehe, ja det kan man kanske säga! Blir till att skaffa starkare lösningsmedel att göra rent sprutan med!

Jag testade ju polerstickorna lite och resultatet är otroligt!

ElLobo
0

#18: Det där var nog ett bra köp.

Förresten, blir det inte lite vibrationer i planet när det flyger …? Flört

Azgaron
0

Jo, det blir lite skakigt med bara två blad! Glad

Joppo
0

Nu har den äntligen kommit! Min nya Iwata Eclipse…

Jäklar vad den är skön! Avtrycket är helt perfekt avvägt… Och vilka linjer man kan göra med den… Det är nästan som magiGlad

Jag är nog lite kär i min nya spruta…

Skulle dessutomo vilja tipsa om affären NJ airbrush på Ebay. Allt gick jättesmidigt och leveransen var snabb.

Köpte min  spruta därifrån för under 1000 kronor inkl. frakt… Samma spruta kostar ca 2300 Daveart.com… Det kallar jag ett kap…

Nu vill jag bara att denna jobbdag skall ta slut så jag kan åka hem och leka med "my precious"…

ElLobo
0

#21: Grattis! Till spruta och en bra affär.

starhawk
0

#21: Akta dig bara, om du börjar mumla och säga gollum är det dags att kalla på Gandalf Glad

[Hayabusa]
0

#21 Coolt Joppo! Ja, det kan man kalla ett klipp - verligen prisvärd Guld i mun!

Så det blev en Eclipse..? Personligen tycker jag den har en klar fördel med sin "Drop-In-Tip" och prestandan räcker ju mer än väl, som du själv märkt…Iwata är Iwata, så är det.

Nä, men det är bara att säja stort grattis och nu väntar vi på att få se nästa bygge Glad

/Stefan

Joppo
0

#22 Tack!

#23 Det skall jag göraCool "We wants it, we needs it. Must have the precious."

#24 Jopp jag föjde ditt rådGlad Efter visst tankearbete och lite research kom jag fram till den nog var den bästa sprutan för mig. Dels för "drop in tipen" samt för att den har ett lite större sprutomfång än HP-modellen… Antog att det skulle vara lite mer praktiskt ut modellbyggarsynpunkt…Och även fast nålen är lite större så går det ju fortfarande att måla linjer tunnare än en kulspetspennaTungan ute Det upptäckte jag igår när jag premiärtestade den..

Azgaron
0

Trevligt inköp Joppo! Bra pris också!

starhawk
0

Den här ramlade in tidigare, i förrförra veckan tror jag bestämt, men sen blev det konferens i Älmhult (inbjudna av IKEA) så det var först idag jag kom iväg till brädgårn för att köpa en regel att fästa den på. Idén är ju att den skall fästas vid bordet med två tvingar och sedan tas bort när man fräst färdigt. Den var lite krånglig att få tag på, Clasisjön hade bara överfräs-tillsatsen, inte det här fräsbordet, men jag letade upp en järnaffär i stan som kunde ta in den, med förskottsbetalning, dom ville inte ha den liggande på lagret. Sen fick jag köpa en ny Dremel, den "gamla" laddbara är konisk i sin konstruktion och skulle inte gå att få fast i den härs fästanordningar, och förresten är den skickad på service, den har bara full fart och stopp numera