Borttappat paket - tradera
Halloj!
Ni som handlar mycket på tradera och så.
Nu har det hänt mig, för andra gången på 150 köp att paketet är borttappat, vad göra?
Det skickades 22 juli säger säljaren, men det har inte kommit till mig.
Vad göra?
du,vet ej vad man ska göra men tråkigt att höra,hur är säljaren annars då?positiva omdömme?har andra råkat ut för sånt?kolla så inte han lägger upp samma vara igen,man vet aldrig…..
sani
www.bosnafly.n.nu

#1: Om det är ett paket som är skickat med posten så finns ju ett kollinummer/inlämningsnummer som går att följa/spåra. Det borde du få av säljaren.

#1 Sani - Verkar ju funka för det mesta bra omdömen och så.
#2 ElLobo - Borde skrivit det - stort brev bara, inget kolli

#3.2: Då blev det genast mycket svårare. Ni har väl kollat så att adress var rätt och så? Och kollat med posten? Inga vandaliserade brevlådor eller försvunna postsäckar?
Vanliga brev är ju tyvärr nästan helt hopplösa att spåra, men ibland dyker brev upp efter ett tag. Hoppas du har den turen. Lycka till!
#0 Trist, men det är ju tyvärr en risk som finns…
Jag har inte - ta i trä - råkat ut för det.
¤5 ta i trä har vi från bosnien oxå……ganska kul att få veta att fler använder det..
sani
www.bosnafly.n.nu
Låter mycket märkligt. Visst händer det att paket försvinner men det är sällsynt. Jag skulle vänta till sista minuten och sen lägga negativt omdöme. Personligen så tycker jag Tradera är dynga, jag köper inget där. Jag handlar på Ebay.com eller Ebay.uk och använder Paypal. Följ dessa enkla tips för att handla säkert på nätet.
Ansök om ett Visa eller Mastercard som inte är kopplat till något lönekonto eller dyl. Ansök inte om mer kredit än vad du behöver, 5000kr är lagom för hobbyinköp, musik, dvd och annat som är praktiskt att handla på nätet.
Koppla kortet till PayPal, så behöver du bara skicka ditt kort nr en gång över nätet sen använder du paypal och säljaren ser aldrig ditt kort nr.
Kolla alltid butiken på olika forum som detta eller ipms och liknade.
Kolla alltid att säljare på Ebay har över 99% positiva omdömen.
Ha aldrig bråttom, skojare lever på impulsköp!
Handla bara om varan finns i lager annars vet du aldrig hur lång tid det tar innan du får sakerna, ibland är det slut hos tillverkaren, surt om man betalat i förskott!
Använd aldrig annat än PayPal om inte säljaren är mycket känd och etablerad som t.ex. Hannants. Skojare använder sällan PayPal då de blir avstängda snabbt om de har fuffens för sig och de kommer inte ditt konto nr.
Om du skulle bli av med pengar på kortet så brukar det inte va några problem att lösa det med kortutgivaren eller PayPal så länge du inte varit oaktsam. En ev. skojare kan inte tömma ditt bankkonto efter som kortet är fristående och du betalar månadsfaktura.
Tänk på att det kan ta några veckor för prylarna att komma. Hong Kong och Europa brukar gå på en vecka medans posten i Usa är långsam och 3 - 5 veckor är inte ovanligt.
Tänk på att varorna från Usa och Hong Kong kan fastna i tullen, sällsynt men alltid bra att räkna med i kalkylen.
Jag har aldrig haft problem med att handla från utlandet, oftast är det enklare,billigare,säkrare och snabbare än att handla här hemma.
Lycka till med dina inköp.
Ring post och telestrylsen i Kiruna. De tar hand om post som "kommit bort". Jag hade ett paket brev som hade fel adress på sig samt att avsändare saknades. Jag ringde dem och paketet fanns där plus annan post till mig!!!
Adress se nedan:
Obeställda brev
981 87 Kiruna
08-6785840
//Marcus
#7 Jag tycker tradera är kanon! Har köpt nästan 1000 prylar där aldrig missat att få hem en enda grej. Varit missnöjd med säljaren två eller tre gånger.

Jag fick ett paket i veckan som var skickat för 6 veckor sen, säljaren har 100% i omdöme.
Jodå visst har något paket försvunnit men tror icke att säljaren haft med försvinnadet att göra i fösta hand.
Brosan jobbar på Posten o han säger att de aldrig letar efter brev eller brevpaket som förkommit hittar de något som saknar adress eller fel adress samlas det ihop och går till PTS se #8 för adress mm.
Det du kan göra är att ringa runt längs den vägen som dit paket bör tagit och beskriva inne hållet och paketet samt skicka bilder till dom.
Har du då tur så är det en anställd som känner igen det du beskriver börja med din egen brevbärare.

Tack allihopa för hjälpen. Adressen är ju rätt. Värdet är inte så stort 215 kr, men det är mest principen.
#7 Hogge38 - Tack för det uttömmande svaret! 
Vad tror du om sånt där virtuellt visa som man har via sin internetbank? Fast det kanske är knepigt, bättre med paypal?
#8 Stort tack Karl-Robert!
Jag lägger till att PTS obeställda brev har teletid mellan 9-15

Jag har både säljt och köpt massor på Tradera och köpt på E-bay, aldrig blivit lurad, jag har klagat på säljare ett par gånger. Ibland blir man sur för att säljaren envisas med rekommenderad post, men det kanske inte är så dumt i alla fall, man kan spåra det och säljaren kan bevisa att han/hon sänt iväg det.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

öppnar ny tråd istället för min virituella visafråga