Scania 111 LBS
Jag har byggt uteslutande flyg under mina aktiva år som byggare. Dock måste jag erkänna att min egentliga stora passion i livet är lastbilar och det är väl inte konstigt då jag kommer från en åkarfamilj! Jag har dock alltid dragit mig för att bygga lastbilar, dels har det varit dyra, dels har det bara (enligt min uppfattning!) funnits dragbilar som vilket inte intresserat mig. Dock efter ha blivit äldre och visare samt varit på ett par utställningar samt sett Lennart A fina byggen inser jag att jag kanske skulle våga mig på ett bygge av en lastbil som också innehåller en del schratsbygge.
Min förebild är min pappas sista Scania 111. Det är denna lastbil som jag anser mig i bland "ha växt upp i", för det finns väl ingen lag som säger att man måste gå i skolan va? Jag kommer att utgå i från Hellers sats Scania 141 (som jag köpte av Ante här på forumet - tack!). Eftersom det är en dragare måste jag förlänga chasit, sätta dit en boggie samt bygga ett flak. Det tycker inte jag låter alltför blodigt, eller är jag störd?
Jag har kikat lite på en firma i England, M&G Mouldings. De verkar ha boggie och bladfjädrar. På en annan firma hitta jag den 6-cylindriga motorn. Är det någon här som handlat med dessa firmor? Vigaro Hobby verkar ha en del, dock inte allt i lager…
Detta är en första teaser… Min plan är att ha den färdig till den 28 november då pappa blir 65, men detta har jag redan insett att det är rent önsketänkande!!!
//Marcus

M&G är det många som hänvisar till när det gäller extragrejor till lastbilar.
Du vet väl att det finns ett modellbyggarforum som handlar väldigt mycket om lastbilar?
Även For lastebilsentusiaster har en liten modellbyggedel.

#0: Jag ser fram emot att få följa bygget, det ser väldigt trevligt ut. Och snygg bil är det också!
Det finns även en annan firma i England, Kit Form Services. Jag har handlat av dem ett par gånger och det har fungerat kanon varje gång. http://www.kitformservices.com/
En annan firma med kanonfina grejer är JC Lescrenier resin, Virago hobby har en hel del av deras godis. Kan även rekomendera just Virago hobby.
Lycka till med bygget. 
NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
Virgil
Intressant. Är du delaktig i åkeriverksamheten? Vad kör ni?
/Stefan
Nej jag är inte delaktig, jag valde ett annat yrke i stället. Dock är jag sugen på att "skola om mig" nu, ska börja med CE-kort nu i höst är tanken! Pappa sålde åkeriet för många år sedan. Han körde spannmål åt Lantmännen och Västab till att börja med, senare blev det körningar på Norge, Danmark och Finnland. Det var allsköns last ut och mestadels foderrelaterade produkter tillbaks.
//Marcus
Mycke intresant info Marcus 
Ska bli kul att få se detta bygge sen..
Henke

Då det är jag som sniffar thinner och också är byggaren måste jag väl komentera lite.
Inlägg #7 ser ni ingen grundmålad ram, utan endast drivlinan. Det KFS resinsats av Scanias DC 11.
På bild #9 ser ni boggien som kommer ursprungligen från Italeri. Problemet är att innan Stefan fick den i sin ägo så hade den tillhört en man som gillade tublim… Det har varit ett h**vte att få bra plus att jag fått för mig att skiten ska ha upphissat hjul och inte som i satsen med nedsänkt…
Sen är problemet att Hellers ram är bredare än Italeris ram, så detta måste jag fundera ut på hur jag ska göra. En tanke som mal i mitt huvud är att göra en helt ny ram, då jag lyckats få den lite sne, vilket ochså är h**vte då jag inte får den rak… Så i går blev det inget byggt utan koncentrerade mig på GB 17!
//Marcus

#10: Klart den ska ha hissad boggie, ser ju klart bättre ut så! 
Inget kul när det bara strular, men jag är säker på att du får fason på bygget. Bra jobbat och lycka till!