Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpågående-projekt
Läst 3681 ggr
NBISaladin
0

Kungstiger 1:16 klar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Whoa, det trodde inte ens jag emellanåt!

Efter 5 månader, eller runt 240 timmar, så är äntligen Trumpeter 1:16 Kungstigern (näääästan) klar.

Ta en titt på slutartikel med galleri här:
http://www.hobbybokhandeln.net/?p=2881

Tack för titten, all feedback välkommen!

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

ProMod
0

Den ser mycket trevlig ut på bild men den ser ännu bättre ut i verkligheten..

Jag o Raldor var nämligen i Stockholm i tisdags på besök och passade även på att titta in på hobbybokhandeln där vi fick se den IRL…

Som sagt var,,,, Mycket trevlig att titta på….

sponny
0

Det ser mycket snyggt ut, synd bara att man inte kommer att ha möjlighet att se den live. Men man får nöja sig med bilderna på nätet och det är inte det sämsta.

Azgaron
0

Mycket snyggt bygge Hasse! 240 timmar är ju en del jobb! Glad

Himla kul att kunna följa bygget!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

NBISaladin
0

#1: Najs! Allt föll ju annars fel ut, jag är inte där liksom.

#2 Fler bilder i augusti, som sagt, promise!

#3 240 timmar ja. Vansinne!

Bamseplaster
0

Hej Hasse ! Otroligt fint bygge, jag har speciellt fastnat för din fantastiska målningsteknik. Inredningen ser helt autentisk ut, som en en riktigt nött krigsmaskin. Jag kommer att titta på alla bilder som en referens när jag skall bygga min Dragon Kingtiger med zimmerit i den mindre 1/35 skalan.

Tails
0

hatten av för detta bygge!

AndersE
0

Fantastiskt bygge! Väldigt trevligt att se på bilderna. Klar 1:1-känsla. Gratulerar till ett strålande resultat!

NBISaladin
0

Tack alla, för era vänliga ord!

#7: Ja, det var klart häftigt att plåta den här modellen, just för att den är så stor: man kan krypa inpå med mikro-stativ och vidvinkel, och få tuffa bilder!

kotchak
0

herregud vilket bygge. Detta va det häftigaste jag någonsin har sett.

Där gick mitt självförtroende åt skogen :) hehe

NBISaladin
0

#9: Nej nej, den e tänkt som inspiration, inte glädjedödare!

Tack för din feedback.

[Hayabusa]
0

Jag hade glädjen att få se den i verkligheten i somras. Helt fantastisk - man kan inte sluta titta på den. Grymt bygge, Hasse.

/Stefan

GeeKen
0

Hasse: du har verkligen lyckats med ett stordåd! Det är en riktig fullträff!

* applåd *

/ GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

NBISaladin
0

#11 o #12: Jisses… frågan är vad jag nu ska hitta på, lite avslagen just nu. Nåra ideer?

GeeKen
0

Varför inte hyvla en tysk tank i naturlig storlek? Jag såg nämligen ett reportage i en MC-tidning för något år sedan som handlade om en kille som byggt en otroligt fin trämodell av en Harley-Davidson i skala 1:1.

När han räknade ut vad allt material och maskiner kostat honom så visade det sig att det blivit billigare att köpa en ny RIKTIG Harley.

Sånt är livet…

Glad

/ GeeKen

Exelon
0

Mycket snyggt Hasse. Synd att du byggt den åt en annan för den såg ut att passa fint hos er.Skrattande Men du snickrar väl ihop en till i ett nafs nu när du har ångan uppe. Skrattande

NBISaladin
0

#14: Haha! Men du, jag undar om det inte är den HD i skala 1:1 helt i trä, som står i skyltfönstret hos Bysmeden låsservice en bit bort här på Kungsholmsgatan??

Ja, det måste blir nåt spektakulärt jag bygger härnäst känns det som, fast en Tiger 1:1 i Plywood, näe, tror inte det va!

GeeKen
0

Det kan det kanske vara. Jag vill minnas att det var ett bildreportage i MCM, men det var rätt länge sedan.

Hasse, om du tycker Plywood är för dyrt så kan jag varmt rekommendera glasspinnar. Det är ett sätt att kombinera nytta med nöje, ungefär som Kinderägg: Det ska smaka gott och vara roligt osv. osv. osv.

/ GeeKen (självutnämnd byggkonsult)

NBISaladin
0

Exelon: Um… nä!

GeeKen: Right on. Får se: en glasspinne är uppskattningsvis 1 cm bred, 10cm lång. Då går det åt ca 8945 glassar för att bygga förvaringsboxen på tornet, sen har vi själva tornet då… hur många olika sorters pinnglass finns det, dvs hur många Piggelin måste jag äta innan jag kan byta till annan smak?

[Hayabusa]
0

Tja, nu vet jag inte om du är inne på flyg så mycket, Hasse. Men, annars kunde ju Tamiyas kommande Spitfire i skala 1/32 vara ett spännande projekt. Eller? Den lär släppas i november, så du har ju lite tid att göra research mm fram tills dess.

/Stefan

PS Är det din Bf109 "nästan-färdig" som står i butiken?

Joppo
0

Om du inte nappar på Geekens glasspinneidéerGlad, så kanske du skulle kunna bygga en Wingnut wings-modell… Har för mig att du skrivit här att du hade en sån liggandes… Det vore kul att följa…

GeeKen
0

#18: Hemglass är det som gäller!
Om du kör igång med det här projektet så vill jag att du meddelar mig i god tid innan. Jag kommer i så fall att satsa hela veckopengen på aktier i Hemglass!

Men du, varför inte köra på Kungstigern i alla möjliga storlekar? Tja, hur kul lät nu det då?
Jag skyller på min fru - det var hennes påhitt… Typiskt kvinnor! Tssss…

/ GeeKen

loonielou
0

Herregud va fin den var!

[Henke29]
0

Ja jösses vilket bygge.
Otroligit läcker måste ja säga..
Blir verkligen imponerad av ditt bygge..

johannespanzer
0

Verkligt läckra färger, jag tror det är all de där fina oljewasherna som är pricken över i!

Top of the line, king of the hill! Perfection is the only accepted standard, klyschorna om hur fin den är vill liksom inte ta slut! Skrattande

NBISaladin
0

Tack, tack, tack, alla snälla, jag blir alldeles rörd (OCH skakad) ju!

Ok, bra idéer allihop - Mmmm, Geeken, vi får ta ett snack sen… - en stor Spit, En Wingnut modell. Nåt STORT ska det bli, jag har blivit lite besatt av stora modeller tror jag.

När kommer Airfix 1:24 Mosquito ut?

Texxas
0

verkligen ett snyggt bygge !

GeeKen
0

Jag tolkar din besatthet av stora modeller helt och hållet efter egen erfarenhet:

Stora modeller = dålig syn = gammal gubbe

Man börjar lätt att bygga ytte-pytte-skalor, stora slagskepp som färdigbyggda ryms i ena näven, i unga år.

När första barnet kommer har man halkat upp till flygplan i skala 1/72 och man börjar kisa lite för att läsa ritningen.

I den gyllene medelåldern (45 år - precis som jag) kämpar man tappert med rätt biffiga vagnar och grovt tillyxade gubbar i skala 1/35 och man använder nu lupp och förstoringsglas.

Slutligen är man tvungen att hugga in i bautamodeller i skala 1/16. Inte för att man tycker att det är kul eller för att frugan vill ha dem drällandes i bokhyllan, utanför att det är omöjligt att hitta mindre bitar än i Skogaholmslimpestorlek som fallit ner på golvet.

Men du, sånt är livet min vän!

Kör så det ryker vettja!

/ GeeKen (den evige 32-åringen - typ)

NBISaladin
0

Hayabusa: om du menar den stora 1:24 Messerschmitten, så är det jag som är skyldig till den, ja.

GeeKen: Jajjamen, skala och ålder går hand i hand (fast tvärtom eller nåt)!

/Hasse, stannade i utvecklingen runt 9,5 år

[Hayabusa]
0

#28 Japp…det var precis den jag menade. Såg den inte lite sorgsen ut i vitrinskåpet? Skäms

Jaja, det är väl så det blir ibland.

Jag undrar också när Airfix släpper sin 1/24 Mosquito?

/Stefan

NBISaladin
0

#29: Jo, den är rätt lessen på farsan. Har stått där 95% färdig i vad, 6 år?! Tappade sugar osv…