Heller Tunnan resp. Lansen
Hej alla…
någon som har byggt Hellers "Tunnan" respektive "Lansen"? Förmodar att det är några stycken, åtminstone som byggt "Tunnan". Min fråga är; Hur är de? Bra, helt OK eller inget att lägga pengarna på?
Tacksam för alla synpunkter…
/Stefan

Jag har byggt några stycken i forntiden, och håller nu på med en av varje också, och har dessutom 2 obyggda Tunnan och 5 obyggda Lansen i min lilla hög. Enligt min mening är de absolut värda att köpa. Om de är helt korrekta eller inte vet jag inte och har inte brytt mig om, men jag tycker de har bra passform och jag har inte behövt spackla något speciellt till dessa plan. Lansen har ju en förmåga att dra iväg när det gäller priserna, men jag tycker de är bra, och köper gärna på mig ytterligare några av dessa modeller.
#1 Tack för det! Låter bra, då blir det till att handla på sig..
Såg att Tunnan finns återutgiven, i en plastpåse typ gamla Airfix. Lite nostalgi-känsla, faktiskt. Visst kan Lansen-byggsatsen kännas lite dyr, men ähh…vad är billigt idag? Gillar såväl Tunnan som Lansen.
/Stefan

#2: Jo, den där nostalgipåsen med Tunnan köpte Tunnan
hos Modellhuset Liden i samband med Modellbyggarträffen i februari.
Lansen är ett mycket vackert flygplan! Och Tunnan är inte så dumt det heller.
De är båda värda att bygga.
Tunnan
Kroppen kan vara lite skev och inpassningen av de valbara nosdelarna är inte helt perfekt.
Man behöver lägga in 0.5-1.0mm plasticard på ena sidan.
Kapa av huvudstället 1-2mm så ser det bättre ut.
Det du kan bygga är en J 29E och en sen S 29C med sågtanden i vingen.
Vingtankarna i byggsatsen användes väl bara i Kongo ?
De jag har sett på svenskbaserade flygplan är mindre och har två fenor.
Lansen
Det du kan bygga är en A 32A och en S 32C.
Vissa inpassningsproblem på de valbara nosdelarna.
Splittern på vingen är alldeles för tjock.
Ingen buktank eller vapenbalkar medföljer.
De satt i stort sett alltid på.
Bulorna på nospartiet på S 32C är till den tidigare kamerainstallationen. Senare kärror har större bulor.
Luftbromsarna ramlar alltid ut när hydraultrycket faller, så modifiera gärna den detaljen.
Det finns fotoetsdelar till bl.a stege och luftbromsar.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Det går även att bygga sig en J-32 med hjälp av Hellers Lansen-modell, det krävs dock en hel del "kirurgiska" ingrepp. Framförallt när det gäller nosen och utblåset. 
NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
Virgil

#4: Hur är det om man tar bort sågtanden? Stämmer det hyfsat rätt med en J 29B då?
#6 De första A (29101-29132) hade dykbromsar i vingarna istället för framför landställssluckorna och där får man modda lite mer.
Exteriört ser man ingen skillnad på en sen A och en B och de går alldeles utmärkt att göra om man tar bort sågtanden i vingen.
Kollade på några bilder och det finns iallafall tre olika typer av extratankar som användes i Sverige. Där ibland de som medföljer Heller-byggsatsen.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#7: Tack för det. Då var det som jag misstänkte. 
Jag modifierade min Tunna till en J29A F12
Tycker det blev helt oksy
Slipade bort sågtänderna

Håller med ovanstående, Heller/Airfix Tunnan har jag byggt, som en J29E från F3 med Flying Colours dekaler och den är definitivt värd att köpa in och bygga, har några till på lager. Det där med kapning av landstället är nog en bra idé, på mitt bygge gjorde jag inte det och det ser knepigt ut med landställsluckorna som knappt når ner dit dom ska. Men nu sitter min modell på en platta så jag orkar inte riva lös allting igen 
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Ja, det blev en Heller J29 Tunnan i "Airfix-påse"…riktig nostalgi 
Har hunnit en bit på vägen och är positivt överraskad över passform och detaljering. Det är trots allt en byggsats med över 30 (?) år på nacken. Har ritsat nya panellinjer och köpt Flying Colors dekalark. Ska man kritisera något, så är det väl just de dekaler som följer med satsen. Inget vidare bra…inte i min påse, åtminstone.
Ska tänka på det där med landstället och bränsletankarna, Sau. Tack!
Här kommer två jäkligt suddiga bilder…
/Stefan
Visst är det trevligt att bygga en Tunna ?
Ser bra ut Stefan 
#14 Tack för det! Absolut är det både roligt & trevligt med en Tunna!
Helt ärligt, så är det en fin byggsats. Snyggt flygplan, även det en milstolpe i Svensk flyghistoria.
/Stefan
Det blir inte så väldigt mycket byggt under sommarmånaderna, men lite ändå…min J29 är i princip färdig för målning. Den blir, som de flesta andra J29:or, metallren. Har byggt den direkt ur lådan, i stort sett. Det enda som jag lagt till är de små luftintagen på kroppen, strax bakom där vingen slutar. Panellinjerna är ju förhöjda på Hellers byggsats, men de har jag ritsat om. Inget större jobb, faktiskt.
/Stefan
Kul att du kommit fram till målningstadiet!
Tur att det inte är diken på denna som på Matchboxen!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Nice! Ser bra ut så långt Hayabusa.
En sån där ritsare måste jag handla, hur gör man, lägger tejp först som mall eller?
En del använder visst Dymotape som stöd när linjerna går över kurvade delar. Själv skar jag till en bit tunnt plastark som stöd när jag testade lite på en skrotmodell!
Sen kan man nog använda alla möjliga sorters ritmallar etc
#18 Tack! Jo, precis som Azgaron skriver så funkar Dymotape bra. Även vanlig maskeringstape funkar, men då får man vara lite mer försiktig. Men på denna byggsats har jag inte använt någon mall eller tejp överhuvudtaget. Det funkar nämligen väldigt bra att följa de förhöjda linjerna. När man sedan ritsat färdigt, så tar man bort den förhöjda panellinjen med en hobbykniv + slippapper.
/Stefan
Min J29:a har fått lite färg. Ett första lager som sedan slipats lite försiktigt med vattenslip, strl 2000. Den ser väldigt grå ut just nu, men det kommer att ändra sig efter 2:a färglagret.
På Sau´s rekommendation, så är huvudstället kapat. Vet inte exakt hur mkt jag tog bort, men säkert 2 mm. I ursprungligt skick, såg den inte alls rätt ut. På tok för hög, inte alls det där tunga Tunnan-stuket som ger den karaktär.
Jag valde också att ta bort vingtankarna, jag har enbart balkarna på plats. Precis som Sau skrev, så är de nog inte helt korrekta. Jag har sett bilder på "Kongo-29:or" och även J29A, men ingen J29E med dessa tankar. Hur som helst, så tog jag bort dem. De går ju alltid att eftermontera, om jag vill.
/Stefan
Se där de blir särket snyggt när du har lagt på 2a lagret..
Man kanske ska slipa ner som du gör när man ficksat första lagret.??
Ser bra ut Stefan!
Skaffade ett litet verktyg idag på Modell Gbg, en liten böjlig linjal som är avsedd att vara till stöd vid ritsning! 45:- som hittat! 
Får väl se hur väl den funkar sen!

#21 Ser fint ut.
Vad målar du med för färg?
#23 Ja, det får vi hoppas. Det är väl inte absolut nödvändigt att slipa mellan färglagren, men vill man få en slät fin yta så är det inte fel.
#24 Ah, låter intressant! Att ritsa paneler är inte så svårt som det verkar, det är övning & övning som gäller. Tålamod är inte så dumt det heller…Jättebra att kunna ritsa nya linjer när man spacklat & slipat t ex.
#25 Första lagret är från sprayburk, Tamiya AS-12 "Bare Metal Silver". Den torkar snabbt till ett tunnt & hårt färgskikt. Med lite vattenslip så blir den en bra grund för 2:a varvet färg - Vallejo Model Air "Aluminium". Den har mer lyster och det blir förhoppningsvis bra…jag kommer att lägga på den med airbrush.
Personligen tycker jag att metallrena ytor är jättesvårt att få realistiskt. Vi får väl se hur denna 29:a blir…
Tack alla
!
/Stefan
Nä, metallrena ytor är inte det allra lättaste, speciellt som just metallfärger brukar vara väldigt oförlåtande när det gäller missar i underlaget. Sen gäller det ju att försöka få det att se ut som metall och inte målat silver!
Ska bli kul att se hur det blir när du målat klart!
#27 Ja, det är ju det som är "kruxet" med metallrena flygplan. Det blir lätt att det får ett "leksaksliknande" utseende. Vallejo Model Air "Aluminium" har en fin lyster och yta, men jag kommer att få använda mig av olika oljefärger för att få till ett bra slutresultat. Vi får väl se hur det slutar…en utmaning såklart, men samtidigt roligt
.
/Stefan
Jag fick ett ryck igår och köpte några Alclad II aluminiumnyanser för att prova lite! Skulle dock föredra mera luktfritt! 
#29 Japp, håller med…det är "Nasty stuff". Sannolikt rätt ohälsosamma att andas in. De är av Lacquer-typ och jag har sett riktigt fina resultat med Alclad II. Har inte använt dem själv, men vad man hört så är de mycket bra.
Lacquer = ger ett tunnt ytskikt med hård yta.
Tamiyas AS och TS sprayburkar är också de av Lacquer-typ.
/Stefan
Mycke fint Stefan
Den här 29an kommer att blir mycke fin

Ser bra ut Stefan, ser fram emot att se mer av J 29:an din!
Det ser grymt bra ut Stefan 
Aluminiumfinishen ser fin ut… Väldigt jämn
Ser mycket bra ut det där Stefan! Fin finish på aluminiumen!
#35-37 Tack!
Vallejo Model Air metallfärger är jag väldigt nöjd med. Funkar kanon.
/Stefan
Måste prova deras metallfärger nån gång! Köpte ju Alclad istället och glömde bort att jag tänkt testa med Vallejo också!
Sen spelade väl ekonomin in en del med!
#39 Ja, man kan ju lätt ruinera sig på modellfärg…vågar inte tänka på vad mitt färglager betingar i pengar
.
Jag har inte testat Alclad själv, men man hör bara positiva omdöme.
Den stora fördelen med Vallejo är såklart att den är vattenlöslig. Jag airbrushar den direkt ur flaskan, precis som den är. Det är mitt 3:e flygplan som jag använder denna aluminiumfärg på, det har funkat kanonbra. Jämför jag med Tamiyas olika metallfärger (X11, XF17 och X32) så är Vallejos överlägset bäst. Framförallt så är det mycket enklare att få till ett jämt & fint färgskikt. Fin lyster i färgen. En sak som jag rekommenderar till Vallejo Model Air, är deras egen Airbrush Cleaner. Ajax fönsterputs är inte alls lika effektivt på Vallejo. Sist, men inte minst…låt färgen torka/härda ordenligt innan du rör modellen. Helst två veckor eller mer.
Där har ju Alclad en stor fördel, eftersom det är en Lacquer. Torkar riktigt fort till en hård yta. Personligen tror jag inte Vallejos aluminium ger BÄTTRE resultat än Alclad, men den är fasiken så mycket smidigare & trevligare att hantera.
Ja…det var lite av mina tankar kring aluminiumfärg
. Andra har säkert andra erfarenheter och åsikter.
/Stefan
Nä, alla färger som man köpt blir ju till en nätt liten slant, och inte blir det billigare av att man ska prova andra fabrikat också, vilket iofs beror på att vissa nyanser inte finns i vissa fabrikat!
Jo, man har ju både läst och sett resultaten av vad som går att åstadkomma med Alclad, men den har ju sina nackdelar som sagt, och då är ju acryl att föredra!
Ska prova Vallejo och även Citadell vid tillfälle, och kanske även Mr Color.
Upptäckte också att fönsterputs inte var en jättehöjdare till Vallejo!
Metallfärger är ju rätt avslöjande vad gäller missar, men jag tror nog att Alclad är minst förlåtande och kräver mest underarbete för att bli riktigt bra. Fast det är bara vad jag tror utan att ha testat! 
Ja de här med silverfärg är bra att ni tar upp..
De är ofta ett elände oh få det snyggt..
Men har köpt Valljeo vanliga inte Air..
Ska testa den framöver så får vi se.
Citadel har jag sett resultat på och den blir bra tycker jag.
Så den kommer även jag att testa.
Då heter den Chain mail.
Även deras svarta är mycke är Chaos black.
Citadels Mithril silver använde jag till Zeron metall! Blev bra tycker jag!

Ser mycket fin ut!

Oj va tjusigt Hayabusa! 
Har du drybrushat oljefärg på den, kanske med tejpmask? Fin finish är min svaga sida!
Har inte testat vallejo metallfärgerna, men nu blir jag sugen! Håller med det där om "härdning" av vallejon, om den får vila en 3 dar plus tycker jag den tål mycket mer av drybrushing och annan "misshandel".
Ser fint ut Hayabusa!
#47-49 Tack!
#48 Nja, det är inte drybrushteknik jag har använt mig av. Det är olika oljefärger (konstnärsfärger) som är förtunnade. Allt är målat på frihand, utan masker eller tejp. Det är som att lägga på tunna lager av "wash" kombinerat med försiktig målning med en mycket fin pensel. Kräver lite tålamod, men är väldigt roligt. Det går att få fram intressanta effekter.
Det är väl som så, att många färgtyper tar längre tid än man tror för att härda/torka ordenligt. Läser man på Vallejos hemsida, så skriver man att färgen förvisso blir dammtor fort men det tar flera veckor innan färgen torkat helt. Beroende på färgskiktet tjocklek mm.
Konstnärsfärgerna är snäppet värre, vad det gäller torktid. Här pratar vi månader innan de torkat till 100%. Men, samtidigt är det en väldig fördel i just detta sammanhang.
/Stefan
Ser mycket snyggt ut Stefan! Ska bli väldigt kul att se den klar!

Mycket snyggt Stefan, ser fram emot att få se mer bilder
Ja, då var min J29:a färdig. Dekalerna kommer från Flying Colors Aerodecals (väldigt bra). Annars inget direkt ändrat. Panellinjerna är ritsade, de två luftintagen på kroppen, vid vingens bakre kant, har jag lagt till. Huvudstället är kortat c:a 2 mm.
Plattan som modellen står på är ju helt fel, men den blev färdig igår så jag ville testa hur den funkade.
/Stefan
Mycket tjusigt bygge Stefan! Mycket snygg Tunna du fått till!

Tummen upp!
Stefan - Modellbyggare
#59 & 60 Tack! Frågan är om inte J29 Tunnan är den coolaste jetmaskinen som SAAB byggt? Draken, Lansen och Viggen i alla ära, men visst är det nå´t speciellt med Tunnan?
Gripen är ju fantastisk på sitt sätt, men känns lite för modern…tycker åtminstone jag.
Hellers byggsats är inte dum alls och jag tycker nog att den stämmer rätt väl överens med förlagan. Visst, någon detalj här & där är inte helt rätt men inget dramatiskt. Men, ändå…det hade varit kul med en ny J29-byggsats i modernt snitt.
/Stefan
Sjyst bygge… Gillar din wash… Men det har jag sagt förut tror jag
Grattis!
#62 Tack, Joppo. Jo, du har nog nämnt det tidigare..
Det är kul att leka med olika oljefärger för att få fram liv i ytan. Det här blev som ett alternativ till preshade, tycker jag.
/Stefan

Toppenfin Tunna Stefan! Jag har byggt samma individ, gul P ett tag sen, blev väl inte riktigt samma fina metallfinish på min om man säger så
men det där med wash med oljefärger tycks som en bra idé!

Jättesnyggt bygge! Mycket bra!
#64-65 Tack! Hoppas att vi får se nå´n Tunna i GB#20.
/Stefan
Otroligit snygg Tunna du har fått till 
Tack, Henke!
/Stefan

Förbaskat snygg modell. Det slutliga resultatet är helt suveränt!
Bra jobbat Hayabusa!
/ GeeKen
#69 Tack, GeeKen! Alltid kul att få ett bygge färdigt.
/Stefan
En urläcker tunna du fått ihop Stefan
Helt fantastiskt 
#71 Tack! Vad vore livet utan en Tunnan? 
/Stefan
Så sant, så sant 
Jag ligger lite lågt med mitt bygge just nu.

Mycket snyggt bygge Stefan!
Målningen är riktigt fin
Snyggt bygge, trevliga bilder!
Roger
#74-75 Tack 
/Stefan