Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 1804 ggr
loonielou
0

Första bygget!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla! Efter att ha kikat runt här på detta forumet ett tag blev jag riktigt sugen på att komma igång o bygga/måla modeller. Så nu när premiärbygget är färdigt tyckte jag det kunde vara värt o lägga upp en bild på det. Det tog ett antal timmar men det var riktigt kul! Så kul att jag var nere och köpte mig en M4 Sherman skala 1:32 idag. :) Där finns juh en del att önska av målningen men får duga för att vara första modellen :) Det är en Pz. Kpfw. V Panther Ausf G. skala 1:72.

Är det nån som känner till nån bra målarguide för pansar möjligtvis? eller om det finns nån här på forumet som jag missat.

/Dan

[Hayabusa]
0

Blev väldigt fint! Roligt att detta forum kunde locka dig till att börja bygga. Målarguide…ja, vad säjer man om det? Vet knappt var man ska börja? Det finns väldigt mycket samlad kunskap på detta forum (och andra), men någon översiktlig guide har jag nog inte sett. Inte som täcker precis allt…det är, ofta, ett rätt komplext ämne och allt är inte så svart/vitt som man skulle önska sig.

Mitt tips är att du presenterar den byggsats som du tänkt bygga och därefter ber om tips & råd.

Välkommen!

/Stefan

Joppo
0

Fin kisse och välkommen hit!

Håller med Hayabusa om att det är svårt att ge några generalla råd… Det är väldigt många faktorer som spelar in… Så det bästa är nog som Hayabusa skriver att du presenterar den stridsvagn du tänkt bygga samt lite bakgrundsfakta om den så ska vi nog kunna hjälpa dig…

Klimat, miljö och ålder påverkar onekligen stridsvagnens utssende på olika sätt, så därför är det ju bra att iaf i grova drag ta reda på dessa innan man börjar måla och vädra sin stridsvagn

Dessutom spelar väl ens personliga smak in också hur man målar sina modeller… Vissa vill att de ska se alldeles nya ut, medans andra njuter av att skita ner och "trasha" dem maximalt…

/Joppo

Azgaron
0

Snyggt bygge och välkommen hit!

Kul att du visar upp ditt första bygge här, och jag ser fram emot att se ditt nästa bygge! Bilder på pågående bygge är också kul, men inget måste!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

starhawk
0

Liten fråga bara, är du säker på att din Sherman är i skala 1/32? mycket ovanlig skala för en stridsvagn, är det inte 1/35?

Beträffande målningen så är det som tidigare inlägg skrivit svårt att ge någon generell guide, bara att det är lättare än t.ex en bil där det gäller att få till en snygg lackyta. Många stridsvagnar målades med olika kamo i fält så resultatet blev därefter, det är i princip bara att blaska på. Att spraymåla en stridsvagn är jag tveksam till, slutresultatet blir för fint, däremot går det ju bra att spraya primern, som bör vara mörk när det gäller stridsvagnar t.ex. Chaos Black från Citadel

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Tunnan]
0

Ser riktigt bra ut. Glad

Är det verkligen ditt första bygge någonsin ??? Förvånad

Exelon
0

#5 Håller med. För det där är både snygg och avancerad målning. Så tror inte du behöver någon målnings guide.Flört

loonielou
0

Tack så mycke! Jo det är den första.. Jag målade lite warhammer när jag var typ 12år men det var verkligen inget seriöst målande. Skalan på min Sherman blev visst helt fel. skala 1:48 ska det va. inte många siffror rätt där! Foten i munnen

Frågan om en målarguide var lite difus.. Det var en spontan tanke i skrivande stund. Glad Trådarna här på forumet är juh en jättebra tillgång när ban behöver lite tips o trix för att inte nämna insperationkälla!

Rådet om att lägga upp nästa tank under utveckling tänker jag ta till mig! Det är juh kanon o kunna fråga om det skulle va nått.

johannespanzer
0

Tjusig tank! Ser inte ens ut som 1:72 tycker jag, utan mer 1:35.

Målningsguider finns det mängder av böcker om. Sen finns det de som bygger "individer" och då letar de upp allt om just precis en speciell tank med speciellt nummer och bygger just den, med rätt färg och mönster och allt de kan hitta.

Själv kollar jag runt lite och "jobbar" just nu på en egen färglista. Så iallafall färgtonen blir rätt. Sen var det ju olika mönster och färggkombinationer i olika perioder på just tysk pansar och jag tror det är därför just de är så otroligt populära!

GeeKen
0

Det var ett förbaskat snyggt förstabygge… Inte minst med tanke på att det är en modell i Nils Karlsson Pyssling-skalan också!

/ GeeKen

>>  GeeKen - Medarbetare på Modellbygge iFokus

[Henke29]
0

Ett otroligt byggeSkrattande
Snygg målning mm..
Tummen upp

loonielou
0

Tackar tackar! Skrattande

Roca
0

Välkommen hit loonielou, jättefint bygge tycker jag!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Texxas
0

Välkommen och snyggt bygge du har fått till.
tror du kommer att trivas här, mycket trevliga och hjälpsamma byggare här, jag har lärt mig mycket och fått massor med bra tips.