Tips på höstläsnng...

"Filmbilar -från smultronstället till Vägens Djävlar" av Stig Berglind. Max Ströms förlag.
ISBN 9171261389
Kunde inte hålla mig… beställde den på Bokus igår. Rescension kommer sen! Här nedan följer Bokus info om boken:
Efter succén med boken Raggare kommer nu författaren Sten Berglind med en bred skildring av filmhistoriens mest försummade huvudrollsinnehavare - bilarna. Hur skulle till exempel Ingrid Bergman och Humphrey Bogart ha kommit ut till den dimmiga flygplatsen i "Casablanca", om det inte var för filmens vackra gamla Buick…Och vad hade väl Steve McQueen varit utan sin fantastiska Ford Mustang i "Bullitt"? I sin nya bok berättar Sten Berglind om fyrtio filmer där bilarna har en avgörande roll i handlingen. Han berättar inte bara om bilarna utan också om dem som körde och en mängd halsbrytande historier kring själva inspelningen. Urvalet är högst personligt och blandningen blir följaktligen överraskande, spännande och kul.
Det verkara vara en fräsig bok, vill gärna se ett betyg på den sen. Men gillar du filmbilar och andra filmfordon så hoppas jag att du, ch ingen annan heller för den delen, missat Internet Movie Cars Database (IMCDb). En underbar resurs för såna som mig som kan ligga sömnlösa och undra: "vad var det för motorcykel Cliff Secord körde i The Rocketeer?"
Förresten, det var en 1929 Harley-Davidson JDH Twin Cam.
Åhå! Tusen tack för det guldtipset!!
Nu lär man ju grotta ner sig…

Verkar var en riktigt bra bok, ska bli spännande att höra vad du tyckte om den. Berglind skriver ju inte direkt tråkigt i sina kåserier/spalter.
Själv har jag länge velat veta vad det är för bil de åker i Gröna fingrar (greenfingers) har sökt på Lagonda och andra stora engelska lyxbilar utan att hitta något som är lik den bilen.
Den är hur snygg som helst och stor som ett as, tre i bredd i framsoffan och det är inte ens i närheten av att var fyllt!
Kan för övrigt rekomendera den filmen, som bygger på en verklig händelse där en grupp fångar börjar med avancerad trädgårdsanläggning/skötsel.
Niclas
Låter som en intressant bok!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#1 Tackar för länken, den var bra!
Stefan - Modellbyggare