Svarv ver 1.0
Har under en tid ondgjort mig över att en svarv saknas i huset. Skulle vilja ha en sådan där riktig hobbysvarv, för metall (går att ha till små träbitar också), men det är svårt att motivera, rent ekonomiskt. Vad gör man då istället?
Jo, man gör en egen.
Hittade ett borrstativ på Clas Ohlsons "rea på rea", så istället för 579kr fick jag den för 50kr. 91,3% rabatt, de är lagom bra rea. Jag hade ett (eller egentligen två) borrstativ tidigare, så jag tänkte att de skulle kunna gå att kombinera.
Jag hittade även ett skruvstycke. Ordinarie pris 149 kr. Vad reapriset blev, kommer jag inte ihåg. Tror att det var 35kr, men det kan ha varit 64kr också. Strunt samma, billigt var det i alla fall.
Ska tillägga att allt sett annorlunda ut om jag hade haft tillgång till vinkelslip och svets (GUD, vad jag saknar mitt garage) Visserligen har jag dessa prylar, men svetsa i köket? Nä, där går gränsen.

Fästet i andra änden blev ett befintligt hål. Stoppskruven för djupmåttet vid borrning. Eftersom detta inte fyller någon sådan funktion nu, sattes ett vinkeljärn även där. Allt är fastsatt på ett gammalt hyllplan från ett köksskåp. Den limskivan jag hittade först, skulle frugan ha till nått, så den fick jag inte ta. Denna skiva blev därför lite stor.

Bakslag.
Naturligtvis var mitt gamla borrstativ och det nyinköpta inte kompatibla med varandra. Rörhelvetet var 38mm på den nya, och 40mm på den gamla. Alltså gick det inte att få dit borrmaskinsfästet från den gamla utan att lägga någon form av utfyllnad emellan. Saknar möjlighet att tillverka det just nu. Dessutom orkade jag inte. En enkel plåt- eller gummi- bit borde fungera.
Lösningen fick bli denna. Ett upp och nedvänt skruvstycke. Lätt att flytta, och sätta fast lagom hårt.

Klämfästet skruvades bort och ersattes av en allt för kort bult, ett fäste av något slag, samt en träbit. Fästet kommer jag inte på vad det är till. Borrmaskin, vinkelslip, hembränningsapparat? Nä, jag har haft den i flera år, men går bet. Någon form av maskin i alla fall. Den var gängad med M10, så därför passade den kalas.

Slutsats: Man ska inte svarva i tandpetare! Materialet håller inte riktigt för det. Vilket är lite märkligt, eftersom tandpetare faktiskt tillverkas genom att de svarvas. Naturligtvis kan man få till detta bättre genom lite övning. Jag kommer dock inte att börja tillverka ljusstakar i skala 1:50…..
Tanken var initialt att svarva silltunnor till frugans tavlor. Det blir lite större diameter på det. Borrmaskinen tar upp till 13mm, men med lite trixande, så kan man göra större saker.

Sammanfattning:
Pris = tummen upp. Ca 100kr + borrmaskin givetvis
Tillverkningsprocess = Tummen upp. Skruva fast två vinkeljärn, inte så jobbigt.
Tidsåtgång = Tummen upp. Tog mindre än en timme, och då var jag mest i källaren och letade skruv under den tiden.
Precision = Tummen ner. Lite sladdrig borrmaskin (har sett sina bästa dagar), gör ju sitt till. Att man inte fick till en hållare i bortre änden, är ett annat (heter det dubbanslag eller något sådant?) Anhållet gör ju ingen glad heller direkt, även om det fungerar.
Betyg = 3 slitna silltunnor av 5, alltså bara knappt godkänt.
Hoppas att det kan inspirera någon till andra stordåd.

Hehe det var också en ide til svarv. Har turen att morfar har en sån fast den ska nog modifieras för motorn ligger löst på golvet så det är lite si och så med spänningen till remmen. Du får kolla på nån loppis eller gårdsauktion eller när det är auktion på nerlagda företag´s invetnarier brukar finnas lite gott och blandat på såna.

Har också haft funderingar på en svarv enligt liknande koncept, men inte kommit till skott än
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

För att få den stabilare borde det ju gå att få tag i ett borrchuck från någon skrotad borrmaskin och montera den får andra hållet på den kan snurra lika som självaborrmaskinen och använda handtaget som man har extra till en slagborr. Eller en vinkeltillsats som finns på biltema och en hörntving från samma firma då har du ju en stabilare svarv.

Mycket spännande bygge. Jag ger den 110% kreativitetsbetyg!
Hittade denna svarv ver 0.1, kanske kan vara till nån hjälp? En jäddra grov tandpetare är det i den också… 
#11 Missuppfattning där va? Han håller ju på att tillverka en tandpetare. De svarvas ju som sagt var, frågan är bara hur mycket man svarvar bort… 
Finemang. Nu har jag sett att det går så snart e jag inte heller utan svarv.
En eloge för fina bilder o beskrivningar är på sin plats här.
Borrmaskinens varvtal e jag nyfiken på och även varvtal för att kunna svarva.

Tack ska ni ha allihopa. Kul att ni vaknade till. Jag ser gärna att konstruktionen förbättras. Det viktiga för mig här, är priset. Finns inga ekonomiska begränsningar, är det bara att köpa en över disk.
För att få till en riktigt bra dubbdocka (har jag nu fått veta att det heter), så måste man nog ha två stycken identiska borrstatativ att slakta. Endast på detta sätt, säkerställs att höjden på dessa blir exakta. Ett absolut krav om man ska svarva lite längre saker. Sticker ämnet bara ut, låt oss säga max 50 mm, tror jag det går bra utan.
Ska man göra något längre bitar, bör idén om en annan chuck vara perfekt. Som sägs ovan, en skrotad borrmaskin med kanske en skuren motor. Då får man fasthållningen och lager på köpet.
En idé är att lägga hela konstruktionen ner, då känns det nog lite stabilare. Bör fungera eftersom storleken på det man svarvar, förmodligen inte överstiger det chucken klarar, i detta fall 13mm. Men då får man göra ett annat anhåll. (skruvstycket blir allt för klumpigt)
Borrmaskinen jag använde i exemplet ovan, är min gamla trotjänare för husbehov, även om den även tjänstgjort i garaget. Det är en BD KD795CRE på 750w. Snurrar med 0-1200, eller 0-3000v /min, beroende på växelläge. Har en liten ratt på avtryckarknappen, så att man kan ställa in lämpligt varvtal, och sedan låsa fast den där. Finns nog på alla "moderna" borrmaskiner.
Denna borrmaskin är definitivt övervåld. Man tar vad man har. Reglerbart varvtal är nog det enda kravet egentligen.
I skrivande stund hittade jag en maskin på JULA för 149kr och en på RUSTA för 299kr. Duger säkert alldeles utmärkt. Naturligtvis bör man se upp med lagerbelastningen i detta fall. Man pressar ju lagren åt ett håll som de inte är avsedda för, men samtidigt pressar man ju inte så hårt. Billiga maskiner har nog svårare att klara detta. Men man har ju inte detta för massproduktion precis. (ja, utom jag då, med min armada med vikingaskepp…)
Varvtal? Ja du, där är jag helt inne i dimman faktiskt. Har inte svarvat trä sedan slöjden i skolan, så jag vet faktiskt inte. Men en sökning på internet, kan nog råda bot på detta (ska söka vid tillfälle) Förmodar att man kan köra lite på känn. Har varit på barndop idag, så jag har inte hunnit prova, och nu börjar ny arbetsvecka, och vem orkar då…

Svarv ver 1.1
Har en lite sak på gång som kräver svarvning. För att lyckas med det i min svarv behövdes ett stöd fixas snabbt.
Skalar man bort alla krav på finess, finish och funktion, så är denna lösning lika bra som någon annan.
Det blev alltså en vanlig spånplatta. I centrum (och det måttet är ju lite viktigt) är det ett tre millimeters hål borrat. Borret sitter i svarvämnet och igenom spånplattan, och hålls fast bakom spånplattan med en bit tape. Oerhört sofistikerad lösning.

Tanken var att svarva röret "rätt" direkt. Dvs med de "knölar" som finns lite här och var, men jag misstänker att detta inte låter sig göras med den exakthet som behövs, med den enkla lösning jag har.
Lösning nummer två, är att svarva röret så rätt som möjligt, och sedan komplettera med band runt, där det behövs. Någon metallbit, eller kanske tape. Med mattsvart färg på sen, kommer det inte att gå att urskillja vad det är.
Tre kanoner ska det bli. Två likadana, och en lite kortare. Allt i skala 1/32. Ska sedan ingå i ett annat bygge, som ännu bara är i sin linda.
Presenteras givetvis när jag kommit en bit på väg.

Ser bra ut tycker jag. Jag älskar dina kreativa lösningar! 
Om jag får föreslå… Detta är nåt jag också skulle behöva, om du gör en rackare till kanon, skulle du kunna gjuta fler av den om du hade gjutformsgummi och resin… 
Har faktiskt kikat nu på en som håller på med sånt och det är riktigt spännande. Det går även utmärkt att gjuta gips i samma formar, möjligen även tenn, om gummit är värmebeständigt nog.
Variant 2 är att du gör gjutform i gips och gjuter i tenn, funkar rätt ok, men blir ju tungt.
#18. Först: Tack för mailet. Lärde mig ett o annat om klinkbygge som kan va till nytta framöver.
Jag gillar din svarv o med den kan du säkert åstadkomma mycket fint.
Jag vet inte mycket om svarveri i trä men har för mig att det är lättare att svarva o få en fin yta i hårda träslag som tex körsbär, päron, äpple eller ene.
En gång för många år sen behövde jag ett stämjärn, hade inga pengar, men en fil för metall hade jag. Slipade egg på den o vips hade jag ett dugligt stämjärn. Det borde ju gå att göra svarvjärn på samma sätt o i filar är det ett väldigt hårt stål.

#20, ja det ligger nåt i det Zander! Har en kompis som smider som jag brukar diskutera med.
Man smider ofta om gamla (utslitna) filar till knivblad, så järnet är det inget fel på. Men se upp bara så att när du slipar filen, att kanten inte blir "blå" för då har du skadat härdningen och den blir knepig att få tillbaks. Jag tror för övrigt att just detta är orsaken till att så många säger att stämjärnen är så dåliga nu (fast det kan ju vara konstiga stålblandningar också), jag misstänker de slipar dem i maskinslip som blir så het att härdningen går ur. Gammelfarfar slipade alltid på ett hjul med diameter runt metern, mycket långsamt med mycket vatten. Remdriven var den, men så var han ju född på 1800-talet också! 

#18: I ditt läge skulle jag nog göra en kanon, men vara extra noggrann med den sen använda den för att göra en form varvid man kan gjuta åtskilliga kanoner, fast du skulle ju bara ha två så frågan är nog vad som blir bäst 
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Tackar. Det var fina ord, men så värst kreativa vet jag inte. De kommer mest till av vanlig lathet, tycker jag.
#19 och #22
Gjutning vore absolut kul att prova. Har varit sugen länge, men jag har svårt att motivera kostnaden (utan att veta vad det kostar). Några hundra lär det ju bli, och jag har ingen lust att lägga ut det på ett i värsta fall fruktlöst försök. Frugan har under många år gjutit i gips, så där finns det kunskap att hämta om så behövs. Tror faktiskt att en gipskanon skulle kunna fungera också.
Det förutsätter dåck att man har något att gjuta efter och då är vi tillbaka till ruta ett. Ett bra gjutämne.
Vilket tar oss till #20 och Zanders kommentar om träslag. Jag har här använt mig av furu (vad annars, det är ju billigast), men det är helt klart fel material. Något hårdare krävs. Tror inte det påverkar svarvningen i sig på nåt negativt sätt. Tvärt om, det är nog bra om det går lite trögare att svarva. Furu försvinner rätt fort…
Ber om ursäkt av den fattiga floran av ritningar, trodde jag hade mera ekor. Men så fort jag hittar något bättre, så kommer det.
När det gäller verktyg, så hade jag faktiskt svarvjärn liggande, men de känns allt för stora för att vara bra. Körde med dem i början, för att sedan gå över till några bildhuggarjärn som också köptes på ovan nämnda rea. Metallfilar har också använts, samt sandpapper givetvis. En fröjd att slipa när det sitter i en svarv. Så enkelt skulle det vara att slipa jämt.
Härdning av järn, är inte lätt. Beroende på materiel, så är det olika tekniker. Fick lära mig lite i skolan, men det finns inget kvar av det i huvudet idag. Min morbror var smed i många år, och han har naturligtvis berättat hur man gör. Det finns inget kvar av det i huvudet heller. Inte morbrodern heller för den delen (RIP, Einar). För övrigt samma morbror som byggde träbåtar. Hur som helst finns det olika metoder, Härda i vatten, härda i olja, härda i luften, allt beroende på egenskaper i stålet och vilket slutresultat man vill ha. Det där är definitivt överkurs för mig. Inget man gör hemma i köket precis.
Vi får se hur jag går vidare. Det ultimata vore en svarvad kanon i mässing, men det får bli flera försök i trä först. Någon med metallsvarv känner jag inte, så det får nog stryka på foten.