Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 3081 ggr
bosnafly
0

skärra i plast

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

fick en ideé att göra en propeller som ser ut att snurra,och testade med genomskinlig plast från dvd omslag men det visade sig att den spricker väldig lätt,men jag hittade en annan typ av plast hos en plastfirma i borås,fick en bit att testa på,den är böjbar,spricker inte lika lätt men nu till det svåra,hur skärra ut en fin rund plastbit?har testat en sån som man skär i träd som man sätter på borrmaskinen,men den är lite för liten,nån som kan mera om detta än jag?

www.bosnafly.n.nu

ElLobo
0

#0: Vilken diameter behöver du på propellerskivorna? Clas Ohlson har hålsågar åtminstone upp till 127 mm.

Clas Ohlson

bosnafly
0

78mm behöver jag,nu ska jag till clas ohlson o handla,de är till en dornier fp 58 skala 1/32

www.bosnafly.n.nu

johannespanzer
0

Sicken fin ide! Ser mycket tjusigt ut Bosnafly! Skrattande

Så här gör jag runda grejer:

Det finns något som kallas hålmallar, en plastbit med hål i olika dimensioner. Har en från artistica.nu

Jag lägger den över plasticard/evergreen (finns ju som genomskinlig också) och tar en vanlig knappnål i borrhållaren(?) och ritsar runt, runt. Tills det gått hål igenom. Funkar bättre ju tunnare plasten är.

bosnafly
0

¤3 kanon ide,ska testa det oxå

www.bosnafly.n.nu

Joppo
0

Såg denna på Jula idag… Då tänkte jag på denna tråd… Kanske skulle kunna funka?

ElLobo
0

Om vi nu ska göra som vanligt och börja gå ifrån trådens ämne Glad så såg jag för en tid sedan snygga fotoetspropellrar i form av snurrande blad, ni vet, ungefär som om man tittar på en snurrande propeller framifrån så ser man fyra (eller vad det nu är) suddiga taggiga blad.

Nu hittar jag inte något på nätet men det kanske är någon annan som vet vad jag pratar om.

bosnafly
0

¤5

vad kostade denna då?

www.bosnafly.n.nu

starhawk
0

#5: Har en sån men jag tror inte att den funkar särskilt bra, den är avsedd att skära i metall. Hålsågar funkar bra i trä men är ganska grova så det blev mycket splinter, vet inte hur det blir i plast, idealt sett skall det vara väldigt fintandat när man sågar i plast och gärna med en tejpbit rakt över snittet. Skall själv tillverka en större rund plastskiva vad det lider men jag satsar nog på att klippa/skära ut den lite grovt och sedan köra finliret på ett fräsbord. Har beställt Dremels fräsbord efter att av misstag ha köpt Dremels överfallsfräs, den skulle förresten klara skivan men är lite klumpig att använda.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Joppo
0

#7 Jag tror den kostade 95 kr

bosnafly
0

nu har jag fått till det efter en hel del slippande,hållsåg för träd funkade bra,men lämnade en ganska grov skarv(kan man säga så)efter det så tog jag en grov nagelslipp o slippade o se resultatet själva

www.bosnafly.n.nu

bosnafly
0

en till,jag tycker den ser rund ut men bedöm själva o säg vad ni tycker

www.bosnafly.n.nu

bosnafly
0

undrar om nån kan ge mig en ide hur jag ska göra mindre ringar inuti så att den ser ut att snurra ,hänger ni med?

www.bosnafly.n.nu

johannespanzer
0

#12 Sani -  En passare blir utmärkt för det, en med stålstift i. Du får väl göra en ny "mitten" med tejp eller något.

bosnafly
0

får testa det,försiktig ska jag försöka vara

www.bosnafly.n.nu

sponny
0

Annars kan det ju vara en idé att börja med de cirkarna nästa gång innan du skär ut, om detta ser snyggt ut, så du har någonstans att sätta passaren.

bosnafly
0

¤15

första gången jag gör en sån sak,o då lär man sig vissa saker i efterhand,men en mycket bra idé jonny.fick du min msn meddelande?

www.bosnafly.n.nu

sponny
0

Japp, jag har precis fått det och fixar det under kvällen. Lycka till med cirklarna.

bosnafly
0

ok,kanonbra,har gjort lite med plasten,slippat den lite för att matta ner den men får se vad som händer under kvällen,köpte mig en F-18  Blue Angels,heheheh,vill kasta mig över den nu…

www.bosnafly.n.nu