Volvo 240 GL i skala 1/20
Då resinsatser är allt för dyra och man gärna vill ha en Volvo 240 på hyllan (Där står nu PV544, Amazon vit och en Polis (narturligtvis!) P1800, XC90 och V70 samt en 760 från Italeri)
Volvo sålde leksaksbilar från EMEK i Finland och det är mod 91 (röd plast!) som jag har plockat ner i molekyler och lackat den vit (som den sista 240 jag ägde)
Skulle man komma över t.ex. modell 75, 79, 81 och 83 (Polis) så skulle man bli ännu gladare…
Här på bilden har de första lagren med vit färg kommit på. grundade med gult för att det inte skulle se allt för rosa ut. Kommer sedan att fixa lister och sidoblinkers m.m.
Stefan - Modellbyggare

Det där ser klart intressant ut! Måste lära mig mer om EMEK …

#1 Har själv haft svårt att få fram så mycket om firman.
En sida där du kan se en del av modellerna är på: volvo200.org som är skriven av en Holländsk privatperson: Bilder på modeller
men det finns säkert på fler ställen.
På tal om annat som du letar efter så har de även gjort en del Volvo lastbilar…
Annars så får jag be min ½ Finska kollega om hjälp!
Stefan - Modellbyggare

#2: EMEK:s entreprenadmaskiner och lastbilar skrivs ju mycket om på OVP Forum, men jag har inte riktigt satt mig in i det hela. Och OVP Forum har just haft en tävling för Sveriges snyggaste EMEK-lastbil.
Men dessa personbilar är ju mycket intressanta om de håller 1/24 (även om det nu inte verkar så).
Sveriges snyggaste EMEK-lastbil

Vem är det? :p
Om inte annat så har jag en 120% finsk fru som säkert kan rota runt i i sin mumintrolli släkti å få reda på nått vettigt….
Om jag verkar lite flummig kan det bero på att jag har en SJUK tandvärk och har tryckt i mig tillräckligt med tabletter för att söva en elefant…allt för att orka som sista timmarna på jo..zzzz….bbet.

#3 Har nu tagit fram linjalen och mätt. Modellen är 245mm på längden (det är ju en 245:a …) och enligt viss källforskning så skall den vara 4900mm på längden i verkligheten. Det gör således att rubriken ändras till 1/20 istället för 1/24 som så felaktigt skrevs i det ursprungliga inlägget.

#6 Maka/make, 50/50 alltså blir du ½…… 
Hoppas att tanvärken försvinner!
Stefan - Modellbyggare
Härlig gammal go bil du har gett dig an på StefanW

Spännande Stefan!
Är detta de stora "leksaksbilarna" som brukade finnas hos bilhandlarna förr? Lite småmjuk, halvfet plast, metallaclar till hjulen?
Hur / med vad lackar du den, så det fäster?

Trevligt bygge Stefan! Fattas bara en takbox också 
Själv hade jag för några år sedan en samling Volvo 140's och Amazoner i samma skala från tillverkaren Stahlberg.
nu ska du skaffa en hund,en blondin så har du en fin diorama,o så klart en takbox o så extraljus så blir det kanon,eller hur ¤10?
sani
www.bosnafly.n.nu

Hur har det gått med renoveringen? Är extra intresserad nu med tanke på mitt spontanköp av en Volvo 855.

Lägger upp bilder i kväll! Har en detalj kvar att limma…
Stefan - Modellbyggare

#13: Trevligt, trevligt!

Det där ser mycket snyggt ut! Gôrbra, som de säger! 
Bra jobbat Stefan!

Se där ja. Blev ju bra det där. Man onekligen lite déjà vu, när man ser de där backspeglarna. Ruskigt lika ditt original.
När kommer din 740 då? LPB XXX (kommer ju inte ihåg siffrorna). Du kommer väl ihåg vad LPB stod för 
Ohh härligit Stefan 
Skulle gärna vilja se nån sånn fast sedan i Rallyversion också 

#15 Va, ingen rost?
Har du skalenlig Tectyl i hjulhusen och på underedet också? 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#20 Näe, vet du vad! Ingen rost på min pärla!
Mycket Tectyl var det!
Stefan - Modellbyggare
#15 Kul bygge! Mina föräldrar hade en likadan… Men den var lite rostigare
Ser snygga ut båda två! Fint fixat Stefan!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!