Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: airbrush-färg-lack
Läst 4401 ggr
Goose
0

Vet ni nått om denna?

Hitta denna på biltema när jag sökte lite airbrush

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=84857

Någon som vet nått om den? Cirka hur länge en flaska räcker? hur bra den är och om man kan koppla andra sprutor till den?

Kolla lite på denna då jag har ganska begränsad budget och ingen plats för en kompressor, då jag inte har nått hobbyrum utan sitter i köket, brushen jag tänkte koppla om man köper en annan är den dyrare från Jula. För vill helst slipa underligandekop som den från biltema har, då den oftast kräver mer färg och luft.

StefanW
0
StefanW
0

Det blir dyrt i längden med luft på flaska. Mina erfarenheter är att luften alltid tog slut strax innan man var färdig och sedan fanns det ingen luft kvar till rengöringen.

Biltema har en för 399;- med överliggande kopp. Vet inte om anslutningen passar utan någon adapter.

Stefan - Modellbyggare

Goose
0

Okey blir att spara pengar å sen köpa brushen från jula, å nån typ av mindre kompressor, har jobbat en del på billackeringar å provat lite airbrush men aldrig luft från flaska, därav min fråga kring det.

Riktigt bra artikel, kunde som sagt en del om brush, men endå en heldel matnyttigt.

johannespanzer
0

Hej Goose! Tänkte bara tipsa om "hetaste" (pris/prestanda) kandidaten just nu på kompressorsidan, på Bauhaus, Herkules heter den, halvbra pris 1195:- men är någonstans i mellanklassen i tysthet, sinnesfriden kan vara värt det. Själv har jag julas billigaste med tank och den dunkar på i 97 decibel, det är som en slagborrmaskin i betongväggen det. Tungan ute

Exelon
0

#4 Då har du säkert samma skrot som jag. ångrar att jag inte tog den stora för en lite slant till. Då hade jag haft dubbelt mer med luft och hälften så mycket oväsen. Spelar man musik högt så försvinner den i det fruktansvärda oljud som denna skapar…Skrattande

bosnafly
0

min 24liters kompressor tar bara ca 4min att fylla upp sen räcker det en liten stund.en jula kompressor föc ca 1200kr med vattenavskiljare och lite slangar

sani

www.bosnafly.n.nu

[Henke29]
0

Ja är verkligen sugen på att köpa Hercules kompressorn.
Verkar liten oh smidig pluss att den är tyst.
De är A-O för mig som bor i lägenhet.
Kostar ju då 1195kr fast ibland brukar dom köra den för 995kr har ja sett..

Henke

[Hayabusa]
0

För en tid se´n så fanns det en artikel om Airbush på detta forum, tror att den kom från IPMS Gbg och var skriven av en kille vid namn Janne. Kan inte hitta den, men någon Sajtvärd kanske hjälpa till? Tyckte att den innehöll en hel del läsvärt.

#7 Henke, tänk på att även vibrationerna hörs i en lägenhet. Ungefär som en fet bas från musikanläggningen..Skäms. Det är en av fördelarna med en "riktig" airbrushkompressor - minimala vibrationer och oljud. Nackdelen är ju priset, men faktiskt är en sådan värd sitt pris.

/Stefan

[Henke29]
0

#8 Ja de är sant Stefan
Men just nu har ja inte dom pengarna att lägga ut på en redig SilAir kompressor.
Dom ligger väll på ca 4000kr.

Henke

[Hayabusa]
0

#9 Ja, det är ju det…c:a 4.000 kronor är mkt pengar. Gillar man airbrush, så skulle jag spara ihop till en sådan kompressor. Man kan ju börja med att köpa färre byggsatser..Flört.

Jaja, det här med pengar är surt. Kommer Du förbi Ängelholm, så ska jag demonstrera tyst respektive bullrig kompressor. Stor skillnad…

/Stefan

johannespanzer
0

#5 Exelon, ja exakt! Usch, de hade en som var 400 dyrare (det skulle blivit runt 1000) och den tuffade visst i 85 decibel, det är grym skillnad mot 97! Tyvärr finns detr inte på kartan inom överskådlig framtid att köpa en kompressor för 4000, men för dem som kan, är det ju bara att slå till tycker jag! Glad

Apropå kompressorer så hade jag turen (oturen) att se en kylskåpskompressor inköpt på wentzels för 20 år sen "in action" i helgen. Jag som alltid undrat hur en sån lät, kan medela att den lät precis som ett kylskåp. Efter att kylen bullrar eller kluckar och skakar på sig, brukar det komma ett litet "brrrrrrrrrrrrr" och så lät den kompressorn. Så en sån skulle ju vara klart intressant att "bygga" - alltså hitta en och byta motor på den jag redan har, hur gick det för han som försökte med det (minns ej vem det var).

[Hayabusa]
0

#12 Ja, 4.000 kr är mkt pengar Rynkar på näsan.

Men, som sagt - det är en ren njutning att an använda den. Har en Hansa HTC 20, den är makalöst tyst och vibrationsfri. Visst är det mycket pengar, men samtidigt ska den hänga med i flera år (hoppas jag…). Håller den i 10 år, så är det ju bara 400 kr/år.

Sedan är det ju inte dumt att kunna starta upp den mitt i natten, med vetskap om att INGEN hör eller märker den.

/Stefan

bosnafly
0

var inte det marcus som testat att fixa en kompressor från kyskåp?

www.bosnafly.n.nu

karlrobert78
0

Jag har Julas motsvarighet på airbrush för 299 :-. Funkar bra men inte lika fin och snäll som min Evo. Jag ska använda den till Metallicfärger. Ett jäkla trixande att få en rätt anslutning till luften.

Sen stämmer det som Sani skriver, jag har bytt kompressor och tagit en kylskåpskompressor. Detta fungerar kanon sånär på att olja kan följa med i luften. Detta har jag löst igenom att sätta dit ett vatten- och smutsfilter. Frågan är dock hur länge kompressorn håller? Jag har dock en till, så jag får byta om den rasar! Jag tog som sagt en befintlig kompressor som hade alla ventiler och tryckströmbrytare vilket gjorde arbetet enkelt. Den fungerar bra och är framför allt tyst!

//Marcus

johannespanzer
0

#15 Karlrobert - en man med många talanger! Skulle du kunna skriva mer om detta, gärna en hel tråd med bilder! Skrattande

karlrobert78
0

Hmm… Då kostar det pengar vet du…. Ne skoja bara! Jag ska se om jag inte kan skriva ner något!

//Marcus

Goose
0

Tack för alla bra svar, ska börja spara, blir ong en billig spruta från jula att börja med, å kommit fram till att jag ska ha tank på kompressorn. Får se vilken det blir, beror lite på budget och likande.

Har haft nöjet att använda silair för ett par år sedan då min polare använde den när han motivlackerade. Så ska man måla mkt eller som jag själv måste ha en hyfsat tyst så är den perfekt men kostar som sagt en del.

Hayabusa ska kolla om jag kan komma förbi å kolla på dinna kompressorer och airbrushar.

[Henke29]
0

Man kanske ska sälja några modeller och köpa en bra kompressor Tungan ute
Man har ändå ett rätt bra lager som sakt..
Ska nog fundera på det starkt.

[Hayabusa]
0

#19 Japp, det skulle jag göra om jag vore som du. Jag börjar bli smått tjatig, men det är en så´n skillnad. Tror att det är min bästa investering inom denna hobby.

Vad är det man brukar säja? "Byggsatser kommer och går, men en fin kompressor består…"

Flört

Nä, men helt seiöst - vet man med sig att airbrushing inte bara är ett tillfälligt intresse, så är det väl investerade pengar.

#18 Goose, jag undrar om det inte hålls en "airbrush-demo" på C4?

/Stefan

[Henke29]
0

Ja de blir nog så att jag hivar iväg några modeller och sen spar lite extra slantar så får vi se vad jag hamnar.
Men sen finns de väll också många olika SilAir kompressor ??

Goose
0

#20 Kanon tänkte åka ditt, så nu finns det en anledning tillSkrattande

[Hayabusa]
0

#21 Det företag som tillverkar kompressorer åt bl a Harder & Steenbeck, Faller och under namnet SIL-AIR heter Werther International och ligger i Italien. Av någon anledning så är Italien något av ett Mecka för just kompressorer. Om de också tillverkar "Werther´s Orginal" vet jag däremot inte..Glad

Werther har en uppsjö olika modeller, men skulle jag rekommendera något så är det SIL-AIR 15 alias Faller Air-Boss, HTC 20 A, EURO-TEC 20 A med flera. De två sistnämnda är de som H&S saluför. Sannolikt ingen eller minimal skillnad mellan dessa.

Denna modell är oljesmord, vilket kan kännas som en nackdel. Men det gör att kompressorn blir väldigt tyst och får, troligtvis, en längre livslängd. Det här är en kompressor som täcker in de flesta modellbyggares behov, vad det gäller airbrushing.

#22 På förra årets C4 Open fanns en Airbrush-Demo, vet inte om det anordnas i år. Ska se om det går att ta reda på.

/Stefan

Goose
0

#23 Hade vart kanon.

Så man kan se lite vad som finns nu när man går i tankarna på en airbrush med kompressor.

[Hayabusa]
0

Man hade en Airbrush-demo på förra årets C4, men i år blir det tyvärr inget.

/Stefan