En båt blir till
Tänkte att det var dags att redovisa lite vad man håller på med.
En Osebergskopia är ju klar, och flera står på tur. Tänkte försöka visa lite hur jag har jobbat med de olika versionerna. Det skiljer inte så mycket på dem, men man lär sig ju efterhand och jobbar olika, med de olika momenten.
Vilken virkesstorlek man ska ha, det är inte alltid så lätt att avgöra. Om man halverar en befintlig modell, kommer man snart ner i storlekar, där mått och material inte riktigt lirar ihop. Så dessa byggen har fått bli lite av kompromisser. Men det stör inte helheten enl. mig i alla fall.

Spanten har skannats in från det material som blev över från Oseberg. De har sedan skalats ner och skrivits ut i rätt storlek.
Därefter har de limmats på en 4mm plywoodskiva, och vissa detaljer raderats, för att de helt enkelt inte passar. Spanten måste göras grova för att kunna bearbetas, men de synliga delarna måste bort, för de stämmer inte med skalan. Under däck, spelar ju detta ingen roll, det syns ju ändå inte.
Det där med att limma fast pappret på träbitarna rekommenderas. Det är betydligt lättare att få till det med sågningen då. Dessutom syns inte dessa spanter sedan.

Ser mycket bra ut.
Jag är imponerad av alla er som scratchbygger och tillverkar egna delar, jag har fullt upp att få till mina plastbyggen där alla delar redan finns…

Innan däcket läggs på, måste bordläggningen på plats. För att få dit bordläggningen snyggt, måste strävorna slipas vassa i för och akter. Den slipas i princip som en knivsegg.
Missade givetvis detta moment tidigare, så det blev lite bökigt att hantera detta när skrovet var hopsatt. Numera slipas det på bandputsen INNAN de sätts i hop med kölen och spanten. Det är mycket lättare. Man får dock akta näbben på draken…

Så där, eller något liknande, ser det ut när man är klar. På båt nr 3 straffades jag av mitt övermod (herregud, jag var ju proffs helt plötsligt), och strävorna var inte riktigt så raka som de borde ha varit. Tog tack och lov ingen bild på det (skämdes). Fick i alla fall skära upp hela bordläggningens infästning mot den slipade "knivseggen" i för och akter och limma dit det igen.
Det var då jag insåg att jag inte kunde använda mig av trälim, eftersom torktiden skulle få mina fingrar att krampa sönder fullständigt. Klämmor var inte att tänka på pga. risken för klämskador i virket.
Tankarna på superlim tog form. Testade Gator Glu, men det var för långsamt. Verkar som om Superlimmet Attack Gel is the shit, för det hjälpte mig ur denna knipa i alla fall. I fortsättningen kommer hela bordläggningen att superlimmas. Och JA, jag har gjort ytterligare ett tillägg till jiggen, där strävornas placering säkerställs.

Härligt undervisande bildserie!

Så där.
Tror det får räcka för en första visning. Jobbar som bäst nu med att få till det med en snygg avslutning mellan reling och för/akter. Dvs den böj som är på inlägg #29. Har provat två varianter, och är inte nöjd med någon av dem. Har kanske några ideér till.
Återkommer med mera om någon är nyfiken.

Där hade en kommentar klämt in sig ser jag nu. Tack ska du ha Texxas
Tack för det. Jag tycker jag får så mycket ut av denna sida, så jag ville bjuda igen lite. Tycker själv om många och stora bilder, och då ska jag väl inte vara snål med det själv (finns det någon begränsning för hur mycket det går att ladda upp, detta blev väl lite drygt 45mb?)

#35.2: Den enda begränsning jag vet om är att varje bild inte får vara större än 4 MB. Så kör på du! Vi uppskattar bilderna!
Ohh de här var en härlig bildvisning så ska de se ut 
Kul att få se ännu ett båtbygge i trä..
Ser kanon ut så här långt..
Henke

4mb!
Bevare mig väl. Nåja då får ni räkna med att det blir fler bilder framöver.
Tackar
kanonsnyggt bygge,11 poäng av 10 möjliga för bl a bildvisningen och beskrivningen,ser fram emot resten av skeppet
sani
www.bosnafly.n.nu
Nice
Man blir allt lite sugen att bygga en båt när man ser detta…
Hur många timmar har du lagt ner på den sammanlagt tror du? Kommer du att bygga besättning också? Vore fett med en massa flugsvampsstinna vikingar som röjde runt på däck
Mycket trevlig beskrivning av ditt båtbygge Jonssonligan!
Fina bilder och mycket bra förklarat!
Ska bli kul att se skeppet färdigt!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

11? Oh, man tackar.
Timmar…ja, det vet i tusan ärligt talat. Fast ni vet ju hur det är. Man sitter hur länge som helst, men hur mycket bygger man egentligen?
Tycker det mest är ett evigt funderande och mätande och referenskollande och kaffedrickande och forumsläsande…Faktum är att fram till det stadiet som syn här ovan, går ganska fort numera.
Det som tar tid är sågning och bordläggning. Fast nu ska jag prova med superlim till bordläggningen, så förhoppningsvis kommer även det momentet att gå lite fortare (avskyr torktid)
Besättning kommer det inte att bli. Åtminstånde inte till denna båt. Har ju en i skala 1:25, där kanske man kan göra nåt extra. Är dock inte bra på figurmålning, så det är tveksam om jag klarar av det. Skala 1:25 är ju dessutom så stort, att den kräver en del kunskap om ansiktsmålning (inte mitt eget då) och vädring. Behärskar inte denna teknik.
Tackar. Men färdigt? Måste det bli det…Brukar inte vara min starka sida. Men jag ska göra ett försök.
Toppen o tummen upp för en underhållande o lärorik berättelse o för att du även bjuder på missar som du har gjort. Det är ju av misstag man lär sig bäst sägs det.

Tack.
Tänk vad mycket jag kan nu då
.

Jättefint Jonssonligan! Det här kan man läsa och se på många gånger.
"Fast ni vet ju hur det är. Man sitter hur länge som helst, men hur mycket bygger man egentligen?" - haha, bra citat!
Behöver du värma "plankorna" till bordläggningen, eller går de liksom i en fin naturlig böj? Och sen, det verkar sjukt beräknat, de passar i "böjen" det är fin mattematik.
Mycket fint bygge! Verkligen roligt att se.
/Stefan

Men är det inte lite så? Det är ju inga löpande band det här med modellbygge (även om jag nu byggt en jigg och gjort 4 likadana båtar…) Det gör ju att det är mycket torrpassande, men lite limmande, om man uttrycker det så. Så är det för mig i alla fall.
När det gäller plankorna så behövs ingen bearbetning av dem. Jag börjar mitt på båten och böjer dem så mycket det går utan att de spricker. Alltså att böja dessa balsaplank är en enkel match, de går säkert att böja runt, tex en kakburk (i brist på annan jämförelse), men när man ska få den att gå lite uppåt, blir det värre.(vet inte riktigt hur jag ska förklara)
Man får ta i så mycket det går. Principen blir ju att lägga mer omlott, mitt på båten, och lite mindre omlott i för och akter. Då vandrar de uppåt så snällt. På riktiga Oseberg, är detta betydligt mera vridet, men det beror främst på att de har mycket kortare bitar (jag använder fullängd på planken nästan hela vägen) och att varje bit är anpassad för just den böj, där den ska sitta. Den är alltså skuren böjd.
Man kan göra samma sak i denna skala, men då får man skära ut böjda plankor ur ett stort stycke balsaflak(tilltalar mig inte alls). så detta är en kompromiss.
Att det sen skulle vara fin matematik som gör att det passar, det får vi nog tillskriva vikingarna. Jag har i alla fall inte gjort några beräkningar på detta. Jag bara tar i.
Som en vis man en gång sa:
"Fungerar det inte, använd våld. Går det sönder, behövde det ändå bytas ut"
Tackar

En mast måste naturligtvis båten ha. Jag använder mig av blompinnar till detta. De kan vara lite taskiga i finishen och ibland till och med krokiga. Det får man se upp med. Böj till dem medan de är "för långa" så blir det enklare. Därefter bearbetas pinnen i den "krångligare" änden. I detta fall består krånglet av ett borrat hål, och en avsmalnande och rundad topp.
Ett snabbt och enkelt sätt att fixa en sådan topp, är att sätta fast den i borrmaskinen, och slipa. Chucken förstör virket rätt bra, så det gäller att ta till extra material, så man kan såga av det sedan.

Vilket naturligtvis visade sig vara helt idiotiskt. Var helt fel material att jobba med. Jag slipade dem till slut på min bandputs, med kornstorlek 80, och jag tyckte ändå att det bet dåligt på dom….
De ersattes senare av denna modell. På bilden är den ännu inte riktigt färdigslipad. Zander tipsade om björk i ett sammanhang, och får jag bara tag på en bit, så tror jag det materialet skulle passa här.

Här är en av prototyperna för den bit jag visade i inlägg #29. Den blev väl inte så tokig egentligen, men den var inte kul att tillverka. Men det lutar nog åt nått sådant här. Den ska slipas in annorlunda mot drakhuvudet, och svepa ner mot relingen, där sköldhållaren och övre delen på relingen (den med århålen) möter upp i en elegant smekande båge bort mot aktern. (blir lite tårögd här känner jag…Det är nästan som poesi)
Här är inte bågen ut mot relingen klar, det är en lite väl markerad skarv. Måste fixas till. Detta drakhuvud är samma som det nya, men det är inte utskuret i samma stycke som strävan, så det sitter fastlimmat. Därför blev det inte riktigt bra där heller. Nya strävan har som sagt drakhuvudet integrerat, så man bör kunna få till en annan slipning av bågen där uppe också.

I andra änden, dvs i rö…aktern ska rorkulten sitta. Även här är det viktigt att bågen ansluter vackert mot relingen. Här finns det dock en rejäl förstärkning av relingen. Rorkulten sitter fast en bit ner på skrovet (utstickande träbiten) men troligtvis var krafterna på denna del av relingen inte att leka med. Styrman stod för övrigt på den del av däcket som ligger över huvuddäcket. Samma yta i fören, var väl förmodligen tänkt för utkiken.

Mer och mer imponerande bygge! Snyggt!

Tackar. Kul att det uppskattas.
Jadu mannen du kan det där. Grymt bra jobbat.

Kan? Icke, jag håller ju på och lär mig. Men tack ändå.

Kul bygge att följa men jag funderar på dom där tandpetarna, blir det inte lite korta åror?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Nja, det bli egentligen exakt rätt längd enligt Billingboats modell. (Jag utgår ifrån att den är så verklighetstrogen det går.)
Detta förutsätter dock att tandpetaren inte kapas, vilket ju jag har gjort. Anledningen till att jag har kapat den i en ände, är att tandpetaren smalnar av på ett icke passande sätt. Min första tanke var att svarva till den avsmalnande änden, så att det stämmer bättre med rätt utseende, men eftersom jag saknar en bra svarv, fick detta stryka på foten.
Tanken är att klämma dit ett "handtag" längst ut, som är helt rakt. Detta stämmer då överens med originalet. Hur lång detta handag ska vara, det forskar jag i.
Bifogar en bild på konstruktionen. Detta är dock för en liten eka med enhandsfattning. Drakbåtarna har betydligt längre handtag.
Ska kanske tillägga att jag inte gör en exakt kopia av Oseberg, utan att detta skulle kunna vara en samtida båt. Självklart ska dock dimensionerna stämma. Jag hoppas att jag får till det.

#68: Jo, jag har själv en "Drakkar Oseberg" i hyllan och reflekterade över att den har betydligt längre åror, men man vet ju inte om dom är i rätt skala precis

"Drakkar Oseberg", är det Hellers plastmodell, eller är det Bilingboats som gjort den med?
Det här blir bara bättre o bättre. Nu ska jag ägna lite tid åt alba o inte bara sitta här o dregla.
Jag får juh inget gjort på det här viset
.

Ja, det tycker jag. Jag vill ju också ha nåt att läsa 

#70: Jo det är Hellers modell, en vanlig plastis, trämodeller, det var länge sedan … 

Ok
Som försvar för mina åror, får jag säga att jag inte riktigt litar på Hellers modell faktiskt. Jag har inte sett den på riktigt, men jag har bild på ritningen.
Det är en del som inte stämmer, bla är mastfisken hiskeligt lång. Enligt vad jag läst, så blev de inte så långa förrän på 1000-talet och Oseberg är från 800-talet. Dessutom har Oseberg inga drakuvuden. Det har visserligen min båt, men jag säger ju inte att det är en kopia heller.
Så jag kör vidare med måtten från Billingboats, och hoppas att den stämmer bättre.

#74: Vad Oseberg skeppet beträffar så var det visst en begravningsbåt, så dimensionerna på den kan ju vara lite speciella. Årorna på Heller-modellen liknar "trirem"-åror, har Heller kanske kopierat dom från nån trirem? På ett långskepp är ju årorna ganska nära vattnet och behöver inte vara så långa

Jonssonligan - ser bra ut! Inte första gången Hellers modell nämns, jag har pratat om den förut också. Det är mycket knepigt med den. Tog lite bilder som eventuell hjälp (eller stjälp!), de återfinns här:

Hastar snabbt över och tittar…..
Otroligit vilket arbete du lägger ner.
Men den blir ju kanon..
Henke
Ser mycket bra ut Jonssonligan!
Det där verktyget med flera smala metallstavar som syns på bild i #50, var hittar man ett sånt?

Finns nog lite varstans, men jag köpte min på Biltema (som allt annat)
Tack för tipset! Var ju billigt och bra! Kan ju vara bra att ha ifall man vill göra skott eller nått sånt till nån modell!

#79: Det är en sk profilmall som man kan få tag på lite varstans, jag har för mig att Clasisjön har den också, samt vissa hobbyhandlare