Limma "glas"-detaljer
Vilket lim passar bäst till att limma glasdetaljer till tex vindrutor och strålkastare på bilar ?
Har stött på fenomenet ibland att detaljerna blir "mjölkiga" om jag råkar missa vid placering av detaljen..
Jag använder uteslutande Revell-lim ur flaska med applecerings-rör.
//pentti

Jag har fått tipset att använda trälim, men har ännu inte testat om det fungerar.
Lycka till.
/ GeeKen
!
Tackar för tipsen, skall testa dessa om jag hittar lämpliga detaljer.
//pentti

#1:Trä lim anv jag vid limning av rutor..limmet är vattenlösligt och därav mkt lätt att ta bort om man skulle misslyckas och få klet på rutorna.
//Ante

Trälim eller vanligt sk, skollim är vad jag använder…

Jag använder mig också av trälim.
Hur är trälimet eller liknande att limma annat med? tänker mest på andra kännsliga delar, typ crome och likande?
Kom på den frågan innan när jag stog på jobb å aldrig tänkt på att man kan använda det till modeller.
Fördelen med trälim eller vattenbaserad lack är att det innehåller inga kemiska lösningsmedel och förstör inte krom, färg eller klara delar som lösningsmedelsbaserade lim gör, ex Humbrol eller superlim.
//Marcus
Själv använder jag bara klarlack till strålkastare ,,,rutor har jag limmat med Kristal Klear. Har nu köpt på mig Gator och skall testa detta på nästa bygge har hört så mycket gott om detta liv.
Okey kanon får prova det när jag ska limma rutan på hojen jag fixar med just nu.
Vad är kristal klear för nått gismo76?
Kristal Klera tror jag är nästan samma sak som Gator ,,,ser ut som trälim. Om du är riktigt försiktig med rutorna på hojarna så behöver du inte limma dom. Det går att trycka ditt dom med dom små piggarna på sidorna börja med att lägg den i spåret i framkant. Sedan passar du försiktigt in piggarna i dom små hålen. Jag har byggt 30 hojar inte limmat en ruta ännu.
Gismo