Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfigurer
Läst 3638 ggr
johannespanzer
0

Panzerjäger Ostfront tamiyamoddad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det sista projektet jag försökte mig på ca 94 innan jag la hobbyn i ett antal flyttkartonger var en moddning av tamiyagubbe, som jag tänkte mig skulle bli som den fina Verlindens panzerjäger ostfront (ett av många namn VPL 443 är det officiella tror jag). Men den gubben är ju i 120mm och det var "är" inte min skala.

trist, men jag hittar ingen bättre bild. På den tiden läste jag scale modeller och millitary modelling, så jag hade svarttvita annonsbilder på denna gubbe där. Jag har aldrig sett den "live" tyvärr.

johannespanzer
0

startade med tamiya flak crew

Som alltid på gubbsen från denna "epok" så lider de av både gamnacke och cykelrygg! Flört

johannespanzer
0

Närbild på "hjälten"

johannespanzer
0

Har inga bilder på den tidigaste moddningenfrån 94, men huvudet operedes bort, ca 3 mm plasticard opererades in i "höften" Båda benen förlängdes med inborrade gemtrådar och han fick poösigare brallor med spackelupplöst i aceton.

Gjutstamar till armar, eftersom han har "lobstervantar" slapp jag göra fingrar, smidigt! Glad

MEN han var ju standin på lite trädexperimentbilder, så de finns sen i höstas, ungefär samtidigt som jag blev medlem här och tog upp bygget igen.

johannespanzer
0

Sen tappade jag ju bort kpistväskan, den enda jag hade, suck… Men fick en ny av Pebben! Yes!

Ja just det, han fick ju ett nytt huvud också där 94 efter operationen, passande nog ett verlinden tennhuvud, på den tiden tror jag det var den enda med sån kepa som fanns överhuvudtaget (otroligt!).

johannespanzer
0

en till!

I den reguljära tjänstgöringen för en panzerjäger ingår att vara standin i trädexperiment!

johannespanzer
0

förra veckan mötte jag han i skogen, han var Allmänt trött och less. Jag med sa jag.

johannespanzer
0

Ska vi ta oss en hojt? Frågade jag

"schuuupp" sa han? Vände sig om och började hälla upp, Ryssbrännvin. Flört

Azgaron
0

Ser bra ut så här långt Johannes! Ska bli kul att se fortsättningen!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

johannespanzer
0

Tackar Azgaron / Håkan!

gled in på ett minidiospår:

En liten ram från något slags groggunderläggställ jag hittade på myrorna.l Har lackat om det lite

johannespanzer
0

tänkter jag skulle testa en "ny metod" först gör jag ett block av frigolit, ritar på det och kapar ut.

En slaggs skyttevärn i fri östfrontsstil, lite finsk feeling hade jag tänkt mig.

johannespanzer
0

11,1x11,1 är blocket, eller ja, skulle ha blivit om jag skurit med större precision.

Använder en sån lång klickkniv och skär med, mäter med vinkelhake men det blev attans snett ändå, "i andra vinkeln (skärvinkeln)…

johannespanzer
0

Onda aningar… Men det är ju fortfarande kul, så vad fanken!

Andra vinkeln, mer framifrån.

johannespanzer
0

Fuskad papier-mache - tidningsremsor som doppas i trälim utspätt med vatten & lite såpa.

johannespanzer
0

Attans! Efter att den torkat över natten och jag kikar på den så är den alldeles för stor för en gubbe, det har blitt en 3 gubbars minidio snarare. Sen tycker jag det mer ser ut som en bunkerdel, skyttevärn från västvallen? Tänk att den sluttar ner mot sandstrand där, med sån där betong fuskad att se ut lite som klippa. Inte grönt gräs precis… Men, men…

johannespanzer
0

så nödvariant 2

Ett riktigt minidio, detta känns för litet, kanske? En stor knapp diameter 4,2 cm.

Får känna in det, kanske ett sånt där runt groggunderlägg på en diameter 6-7-8cm skulle passa?

Men håll till godo så länge gott folk (usch jag vill nästan inte visa jag tycker att den är hyfsad, men full av skavanker…). Tyst

Ögonen t.ex. har inte bestämt mig om jag skall lägga i vitt, eller nöja mig så här. Kanske en klick klarlack bara?

johannespanzer
0

iallafall hyfsat lik verlinden 120mm orginalet, fast min i vinterdräkt.

johannespanzer
0

en av de fränare vinklarna, kanske lite mer smuts på dräkten?

Lite mer blyerts på kpisten?

panzerfausten är lackad, något som jag aldrig brukar göra, men det är en tamiya från deras vapenkit, så den är lite halvmjuk och tappade färgen hela tiden.

johannespanzer
0

den här vinkeln gillar jag också. Matsäcken är hemgjord, av lite rakbladsskyddsaluminium och spackel. Tältrullen (?) är rullad blyfolie. Saknar ju spännen kom jag just på…  Utrustningen är från diverse kits, jag valde ut de "snyggaste".

johannespanzer
0

Håller på att ramla nästan. bara provisoriskt fassatt. Halsduken är en bit vikt pappersnäsduk.

Panzergrenadier ostfront är nu nästan klar, men jag tycker det saknas något till mini-diot. Vet inte riktigt vad jag söker, några hjul och några lösa länkar till en tank? En balalaika elelr ett dragspel? Klyschorna haglar!

Vilken tank köper man för att få lite extra delar över, jag som bara bygger tyska tanks?

Roca
0

Snygg Panzerjäger Johannes!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

berfrund
0

heeeeej han har fått till gubben riktigt rejält nu,

Grymt.. fast han ser ut att varit i nord afrika innan han kom till östfronten..

Azgaron
0

Diot ser ju ut att kunna bli intresssant!

Svårt det där med ögon, men just nu ser det ut som att han tittar åt olika håll! Ser bra ut annars!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

panther11
0

Ser bra ut! Blir intressant att få se plattan.

Exelon
0

#21 Blir så på vårsidan. Ser ju lite lliftoperatörer då och dom brukar ser lortbruna ut och vita runt ögonen efter skidglasögonen.

Lite skitigare uniform tycker jag han skulle ha eftersom det inte är minus hela vintern och vit mot trädstam är inte vitt längre. Titta på lite vinterkrigsbilder dom är allt annat än vita mer gulaktiga på vinterdressen.

johannespanzer
0

#20 Tackar roca!Skrattande

#21 Tackar berfrund! SkrattandeJa, jag tänkte göra honom blek först (inte för att jag vet riktigt hur) men detta är enda blandningen jag lärt mig hyfsat än,sen tänkte jag att på vintern blir man ju sjukt solbränd om man är ute, så det funkar ju ändå. Det passar ihop lite bättre "irl" när man ser han. Men han ser ju inte direkt frusen ut! Flört

#22 Azgaron, ja får se om det blir klart, diot. Flört

Ja skulle inte förvåna mig om han skelar. det är svag grå färg bara.

#23 panther11 tackar! Glad Nu visade det sig att jag inte har en sån platta jag tänkt mig, så det blir ännu ett långbänksbygge… Flört

#24 Exelon ja liftoperatörer var ju ett bra exempel på solbränt vinterfolk. Själv brukar jag bränna näsan då jag pimplar.

Aha, mer åt gult, intressant, tyvärr har jag inte gått efter några bilder, utan bara "på känn" har inte sett nått vinter (i färg). Spännande.

Just nu står gubben bara och väntar, jag gillar att låta den vila och se vad som kan förbättras, ändras. Ska försöka ta ut imorgon så ska jag se om en bild i naturligt ljus är mer smickrande.

Är det någon som vet om de hade såna röda streck på armarna allihop föressten på vinteruniformerna? Som nån slags igenkänning?