Junkers JU 52 1:72
Hejsan!
Jag tänkte fråga om någon har reservdelar till Hellers Junkers JU 52 skala 1:72 (Den med svenska dekaler). Detta är väl inte så troligt men har man aldrig frågat så har man ännu större risk att aldrig få tag i något.
För att göra en kort historia lång: Vad jag vet går det inte att köpa denna modell ny nu för tiden då företaget Hellers inte verkar finnas längre. Jag hittade av en slump denna modell på tradera och köpte den för ett bra pris av en kille som aldrig orkat börja på den. När jag fick paketet var allt i sin ordning, alla detaljer låg kvar i de förslutna plastpåsarna och allt var intakt. Det enda jag kunde hitta som behövde justeras var själva flyplanssidorna. hela sidan var liksom bågformad och jag tänkte att det säkert skulle ställa till problem i hopmonteringen senare i bygget. Jag tar då beslutet att försöka rikta denna bågformade del. Ner i källaren och fram med varmluftspistolen. Med två klämmor satte jag fast en riktbit på insidan av delen och tänkte att den skulle behålla den nu raka formen om jag bara värmde upp den lite försiktigt med pistolen. Sen hände det som ni säkert redan räknat ut. Plasten tålde inte alls något värmade från pistolen och deformerades dirket.
Jag fick aldrig någon ordning på det där så om det är någon som har denna modell och vill sälja den till mig för en bra peng så är jag intresserad!
Tror nog att Heller fortfarande existerar. Rebell Hobby har faktiskt en Heller Ju52 hemma. Gå in på www.rebell.com sök på SH008055
/Stefan

Lite sent tips men iaf, ta varmt vatten ur kranen och ha delen under det brukar räcka bäst är att böja när den i rumstemp då tål plasten mest. Kolla på ebay
här är en från Italeri en junkers ju 52
här är en Ju 52/3mg4e
Ja sök på junkers ju 52 på engelska ebay så hittar du massor. Köp och modiferar har gjort så på min svenska B3. Motorer finns i både vitmetal och resin ifall du måste byta ut dessa.
#1 Ska genast ta en titt där!
#2 Bättre sent än aldrig ;) Nu vet jag hur jag ska göra nästa gång jag får sneda plastdelar!
Tack för tips/hjälp!
Jag har sett Hellers byggsats i handeln nyligen.
Jag kommer inte ihåg om det var på Wentzels eller Hobbybokhandeln. Den finns i England i alla fall:
http://www.modelhobbies.co.uk/shop/heller-junkers-ju52-80380-p-8146.html
Hellers Ju52 är den finaste Ju52'an i 1/72 synd bara attt ingen Ju52 finns som går att bygga svenskt rakt ur lådan. Nu krävs det ganska stora ombyggnader om man vill ha en.
Jag har byggt Södermanland: http://aircraftresourcecenter.com/Gal8/7501-7600/gal7559-Ju-52-Backlund/00.shtm
och håller på med en annan med upprätade motorer på vingarna.
Jag vet inte riktigt vilken som är jobbigast att göra. Kanske den senare eftersom man måste hitta nya motorgondoler.
Det som är lite tråkigt är att jag hann göra en hel del pilljobb innan det blev en fadäs med sidan. Så det vore skönt om man kunde återanvända lite grejer, tex motorerna. Frågan är om nått av det jag redan knåpat ihop skulle passa på en sådan modell från Heller?
Den Hellerbyggsats du länkade till är precis en Heller Ju52 1:72. Men det är inte exakt samma kartong som den jag håller på med. Så frågan är om dom har gjort helt andra passningslösningar på olika releaser så att säga?
Jag ska se om jag lyckas få in en bild på kartongen.

Tror säkert att det går att återanvända det mesta för det var väl bara flygkroppen du hade sönder? Tror inte dom har gjort några större skillnader om det inte kommer från något annan fabrikat i Heller låda.
Vad jag vet så har Heller bara en byggsats som släppts med olika dekaler och i olika lådor
Ja det är bara flygkroppen som är sabbad.
Jag tror också det är samma detaljer. Ser ingen anledning från tillverkarens sida att ändra på layouten för modellbitarna. Antagligen är det bara färg & dekaldelen som skiljer modellerna åt. Jag hoppas på det iaf!

Hej Fanders !
Jag har en Heller Ju 52 1/72 som jag kan avvara. Kan lägga upp bilder senare ikväll. Den är din för 50 kr plus porto som blir kanske 36 eller 48 kr.
Jättesnällt men jag beställde faktiskt en Ju 52:a igår kväll! Men tack i alla fall!

OK

Hej
Jag har en Ju52:a/Heller 1/72 liggande, som jag kan tänka mig att avyttra till ett facilt pris (har för övrigt 2 st Ju52:or från Italeri liggande). Boxarten anger "Junkers Ju52 Svenska Flygvapnet 1/72", om det är just den du menar. Har lagt clear parts i egen plastpåse för att de inte skall få "skavsår" av de andra gjutramarna i boxen. Dekalerna ser ganska hyggliga ut, trots att byggsatsen sannolikt har några åt på nacken (ej gulnade). Finns även en sats med målarmask från Eduard i lådan (egentligen för Italeri, men passar till heller också).
Om du är intresserad, kan jag ta lite bilder på låda och innehåll, så du är säker på att det är just den modellen av Ju52 du letar efter. Plasten är gjuten i en mörkgrön/militär kulör.
Återkom om du är intresserad!
Merlin
Tjena Merlin! Kul att se dig här! 
Om inte han ska ha den kan jag tänka mig den! 
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Jag är högintresserad av den där "Junkers JU52 Svenska flygvapnet 1/72". Det är nämligen precis en sån jag har!
Jag vet inte vad som är smidigast, men vi kanske kan hålla kontakt via mail?
I så fall är min mail: fanders_wallgrav@hotmail.com
Skulle vara skitbra om du kunde skicka lite bilder på kartongen och innehållet!
Tack sålänge!

Kul att råka dig i forum nr. 2, Håkan! Jaså, du är också på jakt efter en Tp5! Kommer du att dyka upp på Modell Göteborg, månne? Skulle vara kul att prata "live" efter allt chattande. Missade dig tyvärr på senaste månadsmötet, tyvärr!
Merlin:
Tänkte bara kolla om du såg att jag var intresserad av den där svenska junkers 52:an? Har som sagt ett projekt som stannade halvvägs så jag är väldigt sugen på att färdigställa den..
Jag har köpt en annan modell av samma flygplan och tänkte att det skulle funka som reservdel men det gjorde det tyvärr ej. Det var en rad olika saker som inte överensstämmde 
Du är just för tillfället mitt enda hopp 
//Anders
#15 Kul att se dig här med Merlin!
Jo, det är ju alltid intressant att utöka samlingen svenskt flyg!
Just Ju52 brukar ha en tendens att vara rätt dyra, och ligger för min del inte högst på listan, men jag brukar försöka hålla koll ifall det dyker upp nått till vettigt pris!
Får väl hoppas att vi träffas på Modell Gbg om du ska dit, eller på nått kommande Möte. Känner mig sugen att åka på mötet precis efter Modell Gbg men det kanske blir lite för tajt!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!