Academy 1/72 Messerschmitt Bf 109 E
Här en Bf 109 som jag inte har kommit så långt på och framförallt inte bestämt mig för vilken individ det ska bli! Finns att välja på…

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Ska bli intressant att se vad det blir!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#1 Ja, jag funderar som bäst! Visst har du byggt en sån här också? Academy alltså?
Jag lutar åt en bulgarisk med gula snygga fält och "stripes" från nosen och bakåt, eller så en tidigare version av den här: den ökenfärgade (Airfix) är en E-7 framförd av Ludwig Franzisket, I./JG 27, och jag skulle vilja bygga hans tidigare E-4, som hade ett "europeiskt" målningsschema, samt en mycket senare G-6/R6, så får jag en hel serie av "hans" flygplan!

#2 Hehe, tja, den står i en hylla här och väntar på färg!
Oavsett vilken det blir, så ska det bli intressant att se!

#3: Jo den har jag, mycket bra sida! Håhå, krigsdagbok, låter intressant!
#4: Just det ja, den vill jag se färdig Azgaron - det var väl en dogfight det med Wilde Sau? 

#3 Just Franzisket's G-6:a ligger ju där på framsidan på JG 27-siten! Den ska byggas snart, har två st Academy Bg 109 G-6 på lager varav en påbörjad!
#5 Stämmer det! Jag får ta tag i den och Marseilles tropiska kärra som i bara ska montaras vingar på och målas, snarast möjligt!
#5.1 Ja, den kan väl kallas för krönika, men bygger på krigsdagböckerna och enskilda personers skildringar.
Jagdgeschwader 27 Die Dokumentation über den Einsatz an allen Fronten 1939-1945
och utgiven av Motorbuch Verlag.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#7: Kul! Ser fram emot byggena! Är det Marseilles Bf 109 F du bygger på?

#8: Tack för länken, ett bra boktips för ett freak som jag!
#9 Jepp, med dekalerna jag fick av dig! Jo-Hans gamla sats! Inte mycket till inredning, men det är rätt fina sänkta panellinjer iaf!

#11 Kul! Ska bli mycket intressant att se Gelbe 14 från dig!
Jag får kanske lägga till dem i GB#10! 

Ja gör det 

Lite gulfärg på nosen, men jag vet ännu ej vad det blir för markeringar! Ska försöka måla undersidan ikväll, man kan inte låta det gå alltför lång tid mellan Bf 109-byggena

Thohej, redan målad första vändan med RLM 76 från Model Master Enamel!

Ser bra ut så långt Peter!

Tack Håkan! Ska göra ett ryck senare ikväll så får vi se vad det blir för version!
Ska bli spännade att se!

Sådärja, nu är den här maskinen en bra bit på väg, det blir som ovan spekulerat Ludwig Franziskets kärra från
-41, när delar av JG 27 anlände i Nordafrika, de flesta planen fortfarande i europeiskt kamouflage.
Det finns även en tolkningsvariant eller kanske en verklig målningsvariant till av Franziskets plan, så den ska också byggas framöver; men nu ska den här med RLM 74/75/76 bli klar först!
De specifika delarna för E-7/Trop (sandfilter och spetsig spinner) saknades, så de har jag "lånat" ur överblivna delar från ICM:s byggsats!

#21: Det här ser bra ut! Ska bli riktigt kul när du får färdigt båda varianterna.

Tackar! Ja det är rätt kul tycker jag med olika kärror från samma pilot, hans Bf 109 G-6:a tillkommer också senare.
Ser bra ut Peter! Kul med tropiska kärror!

Tack Håkan! Ja jag gillar dom, det finns ju en del varianter att välja på i alla fall, den tredje E-modellen från denne pilot skulle visst vara i sandbrunt med olivgröna fläckar och undersida i antingen RLM 65 eller 78.
Jo, det finns ju som sagt en del varianter att välja på!

Snyggt Peter!
Jepp, ser bra ut!

#28-29; Tackar! Dekalerna, som jag plockade från Airfix Bf 109 E-sats, var inget vidare och jag har inte lyckats undvika "silvring" på korsen på ovansidan av vingarna, men det kanske man kan dölja något med lite vädring. Annars har allt gått fint! Ikväll blir det slutmontering!

#30: Snart klart alltså! Kul!
Härligit bygge 
Ska bli kul att få se slutresultatet..
Henke

#33 Hrrm de går inte bra än så länge..
Men ska ta det nu framöver.
Mycke snygg Bf 109 du har byggt oh målat 

Tack! Lycka till med din också! Har köpt en likadan förresten. Bra grejer tycker jag, ICM

Snyggt bygge!

#35: Jag gillar också ICM:s byggsatser, åtminstone flyg. Bra och fina och inga problem.

#36; Tack Texxas!
#37; jovisst! Deras Bf 109 E är nog den bästa förutom Tamiyas, vilken den i stort sett är en kopia av. Ska satsa på dom i fortsättningen, Den här Academy är visserligen bra som byggsats sedd, men ser lite märklig ut, längre från originalet!

Ser snyggt ut Peter! Kul att se båda tillsammans också!
Ett lyckat bygge!

#39-40: Snygga byggen Roca! Pryder platsen i samlingen.

#41.42; tack ska ni ha! Ja, en eller två maskiner till ska det nog bli i denna delsamling 
Mmm!! 109or!!!
Snygga båda två.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#44 Tackar!
Jag hann i alla fall få dit "glasbitarna" igår kväll. Dessa brukar jag måla med pensel så det är kvar att göra. Sen gick ett av stagen till stabbarna av, så det måste limmas ihop och monteras med.