Cheops Solar Boat
Jag har klickat runt hela internet efter information om en båt. Hittar dessvärre inget som passar mig. Då kom jag på, varför klicka runt hela internet, när all kunskap finns här på modellbygge i fokus 
Jag vill ha tag på ritningar till båten som finns på följande länk. Hittas inga ritningar, behöver jag bilder där mått finns med. Då menar jag inte längden och bredden, för det vet jag, utan mera i detalj.
Någon som vet nåt om detta tro?
http://www.flickr.com/photos/drona/3313538868/
/Magnus

Du får väl kontakta Solar Boat Museum och fråga dem.
Eller ge dig ut och leta efter dessa böcker, som kanske kan hjälpa dig:
Kadry A., 1986, The Solar Boat of Cheops.
Lipke P., 1985, 'Retrospective of the Royal Ship of Cheops.' in: McGrail
S. & Kentley E. (eds.) Sewn Plank Boats.
Lipke P., 1984, The Royal Ship of Cheops.
Nour M.Z. & Osman M.S. & Iskander Z., 1960, The Cheops Boats.

Den här länken har du väl formodligen redan tittat på
Inte mycket om man ska göra ett bygge, men ändå …

Jag har sett länken och tagit hem de bilderna tidigare. Det finns en hel del högupplösta bilder på nätet, men som du säger, inte mycket att göra ett bygge av.
Jag har mailat flera museum via deras hemsidor, och även en chef i ett fall. Jag har dock inte hittat någon epostadress till solar museum. Däremot skickade jag ett mail till kände Dr Hawaas, men ingen har behagat svara.
Böckerna däremot, skulle ju kunna vara ett alternativ. Värt att prova.
Tack.

Annars får du väl skriva ett vanligt brev till dem. Eller ringa.
Address: Giza Pyramids Plateau, Cairo
Phone: +20 (0)2 391 3454 (Tourist Information)
Web: http://www.egyptvoyager.com/museums_solar.htm
Såg du att det finns en vitual tour på museets hemsida? Och att det finns lite på Youtube också?

Häftigt projekt Jonssonligan! Tror inte jag kan vara till mycket hjälp, men hoppas du får kontakt med "egyptologerna" i egypten, de älskar nog ett sånt bygge! Att få tag på nån "egyptolog" i Sverige skulle ju också öppna dörrar, men vet ej vart man hittar dem.

Vanligt brev…..
Finns ju ingen riktig post längre. 
Tänkte inte ens på det. Skäms på mig, mitt digitaliserade nöt. Touren såg jag, men youtube har jag inte kollat. Mest för att jag toksurfar på jobbet mellan samtalen på dagarna, och just youtube är stoppat på jobbet. Hemma hinner jag inte, måste ju bygga mina andra prylar också.
Har planer på att kontakta några engelska eller amerikanska universitet, de har väl någon "Indiana Jones" där som hjälpt till med uträvningarna kanske.
Jag har en bild på en modell av den, så någon borde sitta på en ritning tycker man.
#0 Nice bygge… Ska bli kul att följa.
#5 Man kan ju alltid snacka med Ted Borg
Dock kanske svaret inte riktigt stämmer överens med verkligheten.