Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: flyg
Läst 2881 ggr
Texxas
0

AV-8B Super Harrier 1:72 Italeri

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har nästa bygge påbörjats, det blev en sådan här

plast

Dekaler - vet inte vilken modell det blir men det lutar åt jänkaren.

Texxas
0

cockpit

Texxas
0

Jag har ingen byggbeskrivning till detta plan men det ska nog gå att få ihop något.

Har dock två delar som jag inte vet vad det är och var de ska vara, det är de två pyttesmå delarna i bilden, en rund och en fyrkantig.

Någon som vet vad det är och var de ska sitta?

Azgaron
0

Trevlig modell Texxas! Ett av mina favoritplan!

Den fyrkantiga skulle kunna vara siktet och sen får du väl kolla ifall där finns nått passande uttag för den runda nånstans på kroppen tex!

Enkel men snygg cockpit!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Texxas
0

Tack Azgaron!

Det stämmer nog att fyrkanten är siktet, tack för tipset!

Jag får fortsätta leta efter något ställe där den runda kan passa.

StefanW
0

Den runda kanske är till strålkastaren på noshjulet!

Stefan - Modellbyggare

Roca
0

Ser fraam emot att följa det här bygget Texxas!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

wingman
0

Låter som ett roligt bygge, lite mer pussel. Önskar dej lycka till.

/Rickard

Texxas
0

Den runda glasbiten har en pigg som skulle passa i något hål men jag hittar inget på kroppen eller vingar.

Noshjulet har redan en lampa men de har samma diameter, det kanske är tänkt att den ska limmas ovanpå?

Byman83
0

Min airfix harrier hade en rund plupp i nosen.

Passa ihop kroppshalvorna och kolla om det är hål i nosen.

Texxas
0

#9 Ja den skulle passa i nosen men jag har oxå vad jag trodde är en nospinne som skulle passa där, men nu ser jag på kartongen att den inte har en nospinne så glaspluppen kanske ska sitta där,

Men då kommer nästa fråga, var ska pinnen vara? Obestämd

ElLobo
0

#10: Är det inte fråga om olika utrustningsalternativ?

Jag tittade på Wikipedia och där hittade jag två olika AV-8B.

Utan "nospinne"   

Med "nospinne"

Texxas
0

#11 Aha! så är det nog!
Dina länkar stämmer precis med mina delar.

1an med glasplupp i nosen och 2an med pinne !

Tack ! Glad

Azgaron
0

Skönt att det löste sig!

berfrund
0

se så en en lagom lösning blir plupp med pinne på…Skrattande

Texxas
0

både plupp och pinne ? Hmm Obestämd

Texxas
0

Jag har ju nyss skaffat airbrush och den var jag naturligtvis tvungen att använda. Först blev det lite grå färg och det tyckte jag gick bra.

Texxas
0

Sedan skulle det på lite grönt camo. Sprutade det på frihand och det gick väl hyffsat, en del kanter blev sock inte superbra.

Men så tyckte jag att det blev fel grön färg så då då tänkte jag passa på att prova att maska med häftmassa. Så här tjusigt såg det ut då.

Texxas
0

Sprutade på lite ny mörkare grön färg och det gick ok.

Texxas
0

Fick dock lite översprut av grönt in på det gråa.
I med grå färg i sprutan igen för att fixa till. Blev riktigt nöjd.

Nöjd tills jag tog bort de oranga maskarna…

Skrikandes använde fel grå färg !

Vad gör jag nu? Vill inte börja om.

Har mycket kvar att lära mig med airbrushen. Stora enfärgade ytor är ju inget problem men kamo var lite svårare har dock lärt mig en del av misstagen på detta bygge.

karlrobert78
0

Jag tycker kammot ser helt okej ut. Vad det gäller färgnyanser är det som grader i h-vetet…

Ett litet tips bara! När jag gör sådana kammon som du har jag gjort samma misstag, maskerat med ´"elefantskit", sprutat och sedan tagit bort det. Resultatet är, precis som du fick, färgpartiklar på det omaskerade området. Ta i framtiden för vana att antingen:

• Grovmaskera med tejp, sen "elefantskit"
  • "elefantskit plus maskol - gör dock att du aldrig kan använda elefantskiten igen.
  • Spruta på frihand, vilket är det svåraste - framförallt i 1/72!

Men som sagt övning ger färdighet och du skall vara nöjd. Sen för att ge dig ett andra tips vad du ska göra är beroende på färgtyp.

//Marcus

Byman83
0

Jag gillar camomönstret du fått till. Går det inte att fylla i de ljusa ränderna men mörkare färg och få en snygg övergång?

starhawk
0

#20: Elefantskit!? är det Bostiks gråa häftmassa du menar? Min Bostik har tagit slut så nu kör jag med Cascols, den är vit, vad skall man kalla den Obestämd Isbjörnsskit eller Beluga-skit … tål att tänkas på. Annars kan man göra egen Maskol: Trälim + en droppe diskmedel + en droppe karamellfärg

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Texxas
0

#20 tack för tipset, kommer att grovmaska med tejp i framtiden när jag målar kammo.

#21 Ja det går säkert att fylla i de ljusa ränderna med mörkare grå färg om man är duktigt. Jag är nybörjare på det här så risken för översprut igen ser jag som mycket stor och fixa till maskering som passar till befintlig målning går säkert men det tar nog riktigt lång tid att passa in.

#22 Har aldrig provat maskol, intressant att man kan göra själv, det blir nog till att prova någon gång.
Vad ska min oranga häftmassa kallas? Obestämd

berfrund
0

#17 vad är det för häftmassa Fabrikat? du använder har då aldrig sett orange förut.

Texxas
0

#24 Fabrikatet är Elmers. Vanlig häftmassa fast annan färg.

Texxas
0

Tycker ni att jag kan ha min special kammo målning eller ska jag försöka fixa till det?

Jag funderar på att ha det som det är och lägga på ett lager golvpolish ikväll för att få bygget klart den här veckan innan det blir semesterstängt i byggfabriken. Semester snart och då blir det inget byggande, ska dock fundera på om jag har något lämpligt för att hoppa med i mitt första GB efter semestern.

starhawk
0

#23: Orange häftmassa! det var nåt nytt, har hört talas om blå häftmassa emellertid

#26: Kamot är lite ovanligt men snyggt, ingenting som behöver fixas. Ett varningens finger för golvpolishen bara, vissa har haft den på i flera år utan problem medans andra har drabbats av krackelering, vore synd på det fina kamot

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

karlrobert78
0

#22 För att svara på Starhawk intressanta fråga så trodde jag att häftmassa gick under namnet "elefantskit", men tydligen inte… Men vad vet jag, jag är ju från landet och där fungerar det inte som det gör innaför tullarna (Vi kan köpa etylacetat på apoteket fortfarande!!!). Oavsett färg på skiten eller hurvida maskols vara eller inte så fråga grabben om tips och råd för kamomålning - det är inte många som kommit med, utan det har blivit en j**a trådkapning som vanlig…

Trevlig sommar!

//Marcus

**Edit av svordom / StefanW**

[Hayabusa]
0

Jag tycker att kamouflaget blev bra. Tittar man på "riktiga" flygplan så ser man att kamot ofta är rätt flammigt och ojämnt. Ett tips vore att ge hela ovansidan ett "filter" dvs en kraftigt utspädd färg i ett tunnt skikt. Är det enamal du använt, så testa med akrylfärg + vatten + aningen diskmedel. OBS! "Färgblasket" ska vara väldigt utspätt.

Har man målat med akrylfärg, så är oljefärg (konstnärsfärg) utspätt med "Mineral spirit" ett bra tips.

Ett annat alternativ är att airbrusha (mkt försiktigt, duscha) en kraftigt utspädd färg, på frihand, över de grå partierna. På så vis kan du få till skiftningar i färgen. På de grå yterna väljer du en kulör som är i närheten av de befintliga. På det gröna, en kulör som är aningen bruten. Det handlar om att få till svaga skiftningar i nyanserna för att på så vis skapa mer "liv" och realism i färgerna.

Det här är inte enkelt, men övning ger färdighet.

/Stefan

Texxas
0

Jaha nu har byggfabriken öppnats igen efter en månads semesterstängt.
Har under ledigheten bestämmt mig att behålla min udda kamo målning, men svurit på att inte göra samma misstag igen.
Ska nu försöka få detta bygge klart snart så att jag kan hoppa in på mitt första GB.

ElLobo
0

#30: Låter bra! Och hoppas du har haft det trevligt!

[Henke29]
0

Lycka till nu med fortsättningen på denna Harrier Skrattande

Byman83
0

Kör hårt Texxas ;) blir nog bra. Jag tycker fortfarande att det udda kammot ser helt ok ut.

Texxas
0

#31-33 Tack allihop!

Är väldigt sugen att komma igång med byggandet nu efter en månads uppehåll.

[Henke29]
0

#34 Ibland är det bra med lite uppehåll på byggandet..
Då kan man samla kraft och börja bygga på allvar på hösten Tungan ute

Texxas
0

Nu har det blivit lite dekaler på bygget och golvpolish.

Hjul, bomber och granater har oxå tillkommit sedan senast.

Huven är bara torrpassad men blev inte riktigt nöjd med färgvalet, ville ha en något ljusare nyans på det gråa men tycker att det blev för ljust men det får duga.

Nu är det nog bara lite vädring kvar och så ett lager lack sedan får den nog parkeras i hyllan.

nospluppen saknas

[Hayabusa]
0

#36 Snyggt!

/Stefan

Texxas
0

#37 Tack Stefan

Roca
0

Den blev helsnygg tycker jag Texxas! Tycker det ser helt okej ut med lite olika skiftningar i gråfärgen, som även Stefan nämnt ovan. Kul att du kommit igång med airbrush, själv pendlar jag fram och tillbaka mellan pensel och en ohyggligt dålig Revell-spruta av enklaste modell Skäms

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Azgaron
0

Ser snyggt ut Texxas! Ska bli kul att se den helt färdig!

Texxas
0

#39, 40 Tack Roca och Azgaron!

Vad använder ni experter för lack till militärplan?

Jag har tidigare bara använt helmatt lack men jag tycker nästan att den blev för matt, jag menar ett flygplan är ju ändå av metall så lite bling i färgen borde det ju vara, eller?

Funderar på skaffa både halvblank och även helblank till mina nyinköpta bilar.

Azgaron
0

Egentligen spelar det inte så stor roll. Jag använder ofta matta eller halvmatta färger till mina modeller och många av de färger som är avsedda för jetplan är halvmatta. Sen åker det ju på Johnson Klar i minst två lager med dekaler emellan, och då ser det ofta nästintill blankt ut! Så i slutänden är det ofta det sista lagret klarlack som avgör hur matt planet blir.
Sen är ju som du säger moderna jet ofta lite halvblanka i lacken.

[Henke29]
0

Jag tycker den blev läcker Skrattande

Texxas
0

#43 Tack Henke

Var till närmsta hobbyaffär för att köpa klarlack, jag har endast lackat med sprayburk och de hade tyvärr endast matt lack som jag redan har, tänkte prova med halvblank till detta bygge.

De hade dock matt, blank och halvblank på burk, Model Masters acryl lack.

Hur funkar acryl lack på enamelfärg och golv polish?

Kan man spruta den direkt i airbrushen eller ska man blanda med vatten? och i så fall går det med vanligt kranvatten eller ska man ha destillerat vatten eller något annat?

Texxas
0

Efter lite lätt vädring och ett lager lack så är nu denna klar.

Azgaron
0

Ser mycket snyggt ut Joppo! Ser gärna fler bilder!

ElLobo
0

Den blev bra! Ett snyggt bygge och skiftningarna gör det ännu bättre tycker jag.

Joppo
0

Nu blev det nog lite fel… Det är Texxas som ska ha cred för planet… Inte jagSkrattande Fint bygge iaf

Azgaron
0

Uj, så fel det kan bli! Skäms Sorry Texxas!

Texxas
0

Hehe, Tackar och bockar!

WildeSau
0

Det blev ett snyggt bygge Glad

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Texxas
0

Tack WildeSau